Za granicą
Chevrolet walczy reklamą o klientów
Chevrolet rozpoczął największą w swojej historii kampanię reklamową. Firma należąca do koncernu General Motors zamierza wydać wiele milionów dolarów na promocję swojego nowego pick-upa silverado. Dokładnej sumy wydatków nie ujawniono. Silverado ma kosztować 15 995 USD (57 252 zł).
Sektor pojazdów typu pick-up należy do najbardziej zyskownych dla amerykańskich firm samochodowych. Roczne obroty na tym rynku wynoszą w USA 14 mld USD (50,4 mld zł) i przewyższają nawet obroty takich gigantów, jak Microsoft, Nike i Time Warner.
W 1997 r. Chrysler sprzedał w USA 553,7 tys. samochodów typu pick-up, a jego największy konkurent Ford 746,1 tys. Amerykański rynek samochodów jest od dłuższego czasu polem rywalizacji nie tylko lokalnych, ale także europejskich firm, które starają się nawiązywać z koncernami z USA ścisłe kontakty handlowe. GB
J.P. Morgan przewiduje recesję
Amerykański bank inwestycyjny J.P. Morgan przewiduje nadejście recesji w USA w 1999 r. Czwarty co do wielkości bank komercyjny w Ameryce jest pierwszą wielką instytucją finansową, która prognozuje recesję w USA. Zdaniem analityków, w pierwszym kwartale 1999 r. tempo wzrostu gospodarczego w USA spadnie do 2 proc., a w drugim kwartale do 1 proc. Dopiero w czwartym kwartale 1999 r. tendencja spadkowa zostanie odwrócona i amerykański PKB wzrośnie o 1,5 proc. Symptomami nadchodzącej recesji są m.in. spadające zyski przedsiębiorstw i zwolnienie akcji kredytowej przez banki.
W ostatnich tygodniach wiele amerykańskich banków skorygowało swoje prognozy wzrostu gospodarczego, jednak J. P. Morgan jest pierwszym, który oficjalnie zakłada recesję. Zdaniem specjalistów banku, w połowie przyszłego roku podstawowe stopy procentowe w USA powinny wynosić 3,5 proc., w porównaniu z 5,25 proc. obecnie. GB
Raytheon zwolni 14 tys. osób
Producent uzbrojenia i elektroniki wojskowej Raytheon zapowiedział zwolnienie w ciągu najbliższych dwóch lat 14 tys. pracowników.
Jego kondycja finansowa zależy od kontraktów zbrojeniowych, które stanowią 68 proc. sprzedaży firmy. Raytheon boleśnie odczuł spadek zamówień Pentagonu. Co więcej, spadek wartości walut zagranicznych wobec dolara i zniżka cen ropy naftowej doprowadziły do sredukcji zamówień z Azji Południowo-Wschodniej i Bliskiego Wschodu. Korea Południowa i Zjednoczone Emiraty Arabskie odłożyły zakupy rakiet Patriot, sztandarowego produktu Raytheona.
Zdaniem ekspertów, z powodu nadwyżki budżetowej rząd USA może wkrótce zwiększyć wydatki na zbrojenia, co pozytywnie odbije się na kondycji Raytheona.
Zwolnienie od 18 do 28 pracowników przewiduje także Boe-ing. Kilka dni temu redukcję 4,7 tys. miejsc pracy zapowiedziała Gillette. GB
Visa i MasterCard pójdą do sądu
Departament Sprawiedliwości USA wytoczył proces dwóm największym amerykańskim dystrybutorom kart kredytowych — Visa USA i MasterCard International.
Według prokuratora generalnego USA, Janet Reno, obie firmy stosują wobec konkurentów nieuczciwe praktyki monopolistyczne. Visa i MatsterCard zabroniły bowiem bankom, z którymi podpisały umowy o dystrybucji kart, oferowania kart kredytowych konkurencyjnych firm.
Banki godziły się na to z obawy przed zerwaniem umowy. Obie firmy kontrolują 75 proc. rynku. W 1997 r. suma transakcji dokonanych za pomocą kart Visa i MasterCard przekroczyła w USA 600 mld USD (2,15 biliona zł).
Skierowanie pozwu przeciwko Visa i MasterCard z zadowoleniem powitała trzecia co do wielkości firma z branży — American Express, kontrolująca 20 proc. rynku. GB
DJ i Reuters współpracują
Dwaj wielcy dostawcy informacji ekonomicznych — Dow Jones i Reuters Holdings — podpisali pakt o współpracy. Na mocy umowy już na początku 1999 r. użytkownicy Reutersa uzyskają za dodatkową opłatą dostęp do serwisu Dow Jones Newswires.
Firma Dow Jones, która wydaje m.in. dziennik Wall Street Journal, osiągnęła w lipcu br. podobne porozumienie z Bloombergiem, innym dostawcą informacji ekonomicznych.
Serwis Reutersa jest obecnie dostępny w 450 tys. komputerów na całym świecie, a Dow Jones Newswires — w 285 tys.
Umowy o współpracy Dow Jonesa z Reutersem i Bloombergiem stały się możliwe po sprzedaży przez Dow Jonesa oddziału firmy — Dow Jones Markets, która posiadała wcześniej wyłączne prawa na sprzedaż niektórych produktów Dow Jones Newswires. GB
Konkurencja zbiła kurs Amazon.com
O ponad 10 proc. spadły notowania największej amerykańskiej księgarni internetowej Amazon.com, w następstwie informacji o planach fuzji firm CDnow i N2K, największych firm sprzedających muzykę za pośrednictwem Internetu oraz o utworzeniu niezależnej księgarni on-line przez niemiecką spółkę Bertelsmann AG, która kupiła w tym celu połowę akcji działu sprzedaży internetowej firmy Barnes & Noble.
Narodziny dwóch konkurentów wzbudziły wśród inwestorów obawy o zdolność Amazon.com do dalszego utrzymywania dominującej pozycji na światowym rynku sprzedaży książek i płyt kompaktowych za pomocą Internetu. Analitycy przemysłu twierdzą jednak, że reakcja rynku była przesadzona, gdyż Amazon.com posiada już około 3,5 miliona stałych klientów. GB