Za granicą

Kozmana Magdalena
opublikowano: 1999-02-26 00:00

Za granicą

n DaimlerChrysler zarobił na fuzji

DaimlerChrysler, największa europejska firma przemysłowa, zwiększyła w 1998 r. swoje zyski o 29 proc. Zysk netto firmy wyniósł w ubiegłym roku 5,2 mld euro (22,4 mld zł).

Tak dobre wyniki finansowe przedsiębiorstwo osiągnęło dzięki zwiększonej sprzedaży samochodów osobowych, zarówno marki Mercedes-Benz, jak i Chrysler. Dzięki fuzji firma oszczędzi w tym roku 1,4 mld USD (5,4 mld zł). MAK

n MFW ogłasza koniec kryzysu

Najgorsze ze światowego kryzysu gospodarczego mamy już za sobą — powiedział Michel Camdessus, dyrektor zarządzający Międzynarodowego Funduszu Walutowego.

MFW jest przekonany, że przygotowane przez niego programy uzdrowienia gospodarek państw azjatyckich już przynoszą rezultaty. Wzrost gospodarczy w Korei Południowej powinien wynieść w tym roku 2 proc. — przewiduje MFW.

Obecnie MFW renegocjuje z Brazylią umowę, zawartą w listopadzie 1998 r., o udzieleniu temu krajowi pożyczki wysokości 41,5 mld USD (161 mld zł), tak by uwzględnić dewaluację brazylijskiej waluty. MAK

n Wzrosną ceny i popyt na europejską stal

Europejscy producenci stali, nękani przez nadprodukcję oraz zmniejszony popyt, prawdopodobnie najgorsze czasy mają już za sobą. Analitycy uważają, że ceny stali powinny odbić się od dna w połowie 1999 r.

W tym roku światowa produkcja stali spadnie do poziomu 750 mln ton, w ubiegłym roku wyniosła 775 mln ton. Europa wyprodukuje 160 mln ton surowej stali, czyli o 5 mln mniej niż przed rokiem. MAK

n Airbus podsumowuje ubiegły rok

W 1998 r. Airbus Industries otrzymał 556 zamówień na sumę 39 mld USD (151 mld zł), czyli o 94 zamówienia więcej niż przed rokiem. Wartość sprzedaży konsorcjum wzrosła o 30 proc. Najchętniej kupowanymi samolotami Airbusa są wąskokadłubowe A319, A320 i A321.

Najnowszy model wypuszczony przez Airbus Industries na rynek, to A319 Corporate Jet — robiony na zamówienia biznesmenów.

Firma pracuje nad produkcją dwupokładowego samolotu A3XX. Będzie to największy samolot pasażerski na świecie, mogący zabrać na pokład 555 osób. Airbus Industries planuje zakończenie prac nad A3XX w tym roku, a wypuszczenie samolotu na rynek w 2000 r.

MAK