Żabka chce rosnąć na sztucznej inteligencji

ANB
opublikowano: 2024-07-11 11:18

Sieć sklepów convenience zamierza zastosować inteligentnego asystenta jako wsparcie dla 2,5 tys. pracowników w realizacji powtarzalnych czynności. AI zaprzęgnie także do innych pionów działalności. Technologię wdroży w ramach partnerstwa z Microsoftem.

Przeczytaj artykuł i dowiedz się:

  • w jakich aspektach technologia sztucznej inteligencji wpisuje się w strategię rozwoju Żabki
  • co może wnieść do sieci sklepów typu convenience transformacja cyfrowa
  • na jakich polach działalności pracownicy Grupy Żabka mają otrzymać dostęp do inteligentnego asystenta
Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

Grupa Żabka ogłosiła strategię cyfryzacji opartą na sztucznej inteligencji (AI). Plan zakłada „wzmocnienie rozwoju sieci z wykorzystaniem AI w czterech kluczowych obszarach: efektywność sklepów, rozwój międzynarodowy, transformacja wewnątrz firmy oraz analityka danych odpowiadająca na potrzeby klientów”. Wsparcie zadeklarował Microsoft.

— Transformacja cyfrowa jest jednym z filarów strategicznych Grupy Żabka. Wiedza, którą czerpiemy np. z analizy danych, pozwala nam poszerzać nasz ekosystem convenience i zwiększać jego doskonałość operacyjną. Dzięki partnerstwu z Microsoftem wyprzedzamy trendy na rynku retail również pod względem wykorzystania AI. Widzimy bardzo duży potencjał do rozwoju w tym obszarze. Już dziś sztuczna inteligencja pomaga nam minimalizować czas obsługi klientów, ułatwia prowadzenie biznesu naszym franczyzobiorcom, pozwala lepiej dobierać asortyment do sklepów i personalizować ofertę dla klientów — powiedział Tomasz Suchański, prezes Grupy Żabka, cytowany w komunikacie spółki.

Efektem współpracy ma być wdrożenie nowych usług i rozwiązań dla konsumentów, partnerów biznesowych i społeczności lokalnych. Pod uwagę brane są: automatyzacja procesów, optymalizacja logistyki i asortymentu, lepsza obsługa klientów bardziej dopasowana do ich realnych potrzeb. W grę wchodzi także transformacja kultury organizacyjnej w kierunku AI.

2,5 tys. pracowników ma otrzymać dostęp do inteligentnego asystenta — Copilot dla Microsoft 365. „Zaszyty w narzędziach takich jak Outlook, Excel, Word, PowerPoint i Teams pomoże im szybciej wykonywać powtarzalne i nierzadko żmudne czynności oraz uwolni ich czas na bardziej kreatywne działania i rozwój kompetencji cyfrowych” — informują przedstawiciele firmy. Zadaniem narzędzia będzie podsumowanie spotkania, ułatwienie przygotowania mejla, zaprojektowania prezentacji i planowania czasu pracy.

— Żabka od początku naszej współpracy jest liderem innowacji w handlu detalicznym, wykorzystując moc sztucznej inteligencji do dostarczania nowych doświadczeń konsumenckich i umacniania swojej pozycji lidera zarówno na polskim, jak też europejskim rynku detalicznym — podsumowała Shelley Bransten, corporate vice president w Microsofcie.

Żabka i Microsoft współpracowały już wcześniej, m.in. testując wizje sklepu przyszłości czy prezentując koncept Żabka Nano w Nowym Jorku podczas konferencji NRF 2023 Retail’s Big Show. Pierwszy sklep Żabka Nano powstał w 2021 r. w Poznaniu. Grupa Żabka zarządza 50 tego rodzaju autonomicznymi punktami.