Żabka w sieci lepsza od Almy

opublikowano: 23-07-2013, 00:00

O sklepach w sieci dyskutują głównie kobiety. Chwalą promocje, ganią poziom obsługi i pytają o dostępność produktów

W latach Polski Ludowej w państwowych sklepach — wśród świecących pustkami półek — obowiązkowo wieszano na sznurku „książkę skarg i wniosków”. Dziś takie księgi w nowoczesnych placówkach handlowych to ewenement, więc tak rozżaleni, jak i zadowoleni klienci opiniami na temat sklepów dzielić się muszą gdzie indziej. I robią to — najczęściej w internecie. Jak się okazuje, klienci „awanturujący się” są dziś w mniejszości, a większość o sieciach handlowych wyraża się pozytywnie — tak przynajmniej wynika z raportu „Wizerunek supermarketów w sieciach społecznościowych”, przygotowanego dla „Pulsu Biznesu” przez firmę Replise. Zaskoczenie?

Alkohol krzepi

W raporcie wzięto pod uwagę ponad 4,1 tys. komentarzy internautów na temat 16 największych ogólnopolskich sieci sklepów. W przypadku 15 z badanych sieci wyraźną większość komentatorów stanowiły kobiety — jedynym wyjątkiem był tu Polomarket. Replise zbadał opinie, które opublikowano na forach internetowych, blogach, portalach, a także Facebooku, Twitterze i Blipie od połowy czerwca do połowy lipca tego roku.

W tym czasie trzema najpopularniejszymi — czyli najczęściej komentowanymi — sieciami sklepów wśród internautów były brytyjskie Tesco (prowadzące akurat szeroko zakrojoną kampanię promocyjną), portugalska Biedronka (gracz numer jeden na rynku pod względem obrotów) i niemiecki Lidl (według Nielsena będący ostatnio największym reklamodawcą w branży), najrzadziej dyskutowano natomiast o francuskim E.Leclercu. To jednak nie te sieci zebrały proporcjonalnie najwięcej pozytywnych opinii — tu wygrała prowadząca najmniejsze placówki w badanym gronie Żabka, należąca do funduszu Mid Europa Partners. Z analizy treści komentarzy, dokonanej przez zespół Replise, wynika że sieć zawdzięcza to w dużej mierze… szerokiej ofercie piwa i promocjom, obejmującym asortyment alkoholowy, o których klienci informowali się nawzajem na forach. Zajmujące pozostałe miejsca na podium pozytywnych opinii Lidl i Kaufland (mają wspólnego właściciela — Grupę Schwarz) zaskarbiły sobie sympatię markami własnymi i tematycznymi, tygodniowymi promocjami.

Litania zarzutów

Na co narzekali internauci? Najczęściej — na poziom obsługi, brak popularnych produktów na półkach czy jakość marek własnych. Pod względem proporcji negatywnych i krytycznych komentarzy zestawienie zamykały sieci E.Leclerc, Intermarche i delikatesowa Alma, do których nieprzychylnie nastawiony był co trzeci komentujący internauta. Ostatnia Alma — mimo wprowadzenia tańszych marek własnych — nadal postrzegana jest jako „za droga na kieszeń przeciętnego konsumenta”. Słabo wypadła też należąca do Emperii Stokrotka, której sklepy często opisywano jako opuszczone i opustoszałe.

Z badania Replise wynika, że internauci na temat sieci marketów zdecydowanie najczęściej wypowiadają się na forach, gdzie dzielą się zwłaszcza informacjami o promocjach i sezonowych obniżkach cen. Co ciekawe, wyraźnie mniej popularny jest Facebook, na którym część sieci prowadzi oficjalne konta i intensywnie się promuje. Serwis społecznościowy miał wyraźną przewagę tylko w przypadku klientów Piotra i Pawła.

81 proc. Średnio tyle wzmianek o sieciach handlowych w internecie to fakty, np. informacje o lokalizacji sklepów…

19 proc. …a tyle — „czyste” opinie klientów, np. o promocjach czy jakości produktów.

73 proc. Tyle wzmianek pochodzi od kobiet.

Źródło: Replise
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Marcel Zatoński

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu