Prowadzący działalność badawczo-rozwojową skorzystają z ulgi podatkowej na przełomie tego i przyszłego roku.
Od początku 2006 r. obowiązuje ustawa o niektórych formach wspierania działalności innowacyjnej. Ma ona zachęcić do inwestowania w działalność badawczo-rozwojową. Niestety, dotąd nie weszło w życie rozporządzenie wykonawcze, a bez niego nie uzyska się korzyści podatkowych z takiej działalności. Ministerstwo Gospodarki ocenia, że nowe przepisy zaczną obowiązywać najprawdopodobniej na przełomie obecnego i przyszłego roku.
Choć perspektywa wydaje się dość odległa, przedsiębiorcy planujący skorzystanie z tej ulgi zaraz po wejściu w życie przepisów, już teraz powinni się odpowiednio do tego przygotować. Podstawowe działania przygotowawcze obejmują:
— zapoznanie się z określonymi w ustawie kryteriami, które trzeba spełnić przed uzyskaniem ulgi;
— zapoznanie się z określonymi w projekcie rozporządzenia szczegółowymi warunkami korzystania z ulgi;
— zweryfikowanie, czy uzyskanie ulgi jest możliwe;
— złożenie wniosku do Ministerstwa Gospodarki o nadanie statusu centrum badawczo-rozwojowego (CBR).
Status centrum
Podstawowym warunkiem otrzymywania ulgi podatkowej na działalność badawczo-rozwojową jest uzyskanie przez przedsiębiorcę statusu CBR. Zgodnie z ustawą może się o to ubiegać każdy przedsiębiorca niebędący jednostką badawczo-rozwojową, który spełnia następujące kryteria:
— uzyskał co najmniej 800 tys. euro przychodów netto ze sprzedaży za rok obrotowy poprzedzający rok złożenia wniosku o nadanie statusu CBR;
— uzyskał przychody netto ze sprzedaży wytworzonych przez siebie wyników badań lub prac rozwojowych stanowiące co najmniej 50 proc. przychodów;
— nie zalega z zapłatą podatków, składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne.
Ulga podatkowa
Przedsiębiorca ze statusem CBR może utworzyć fundusz innowacyjności. Ulgę podatkową stanowią comiesięczne odpisy na ten fundusz w maksymalnej wysokości 20 proc. przychodów uzyskanych przez CBR w danym miesiącu, które stanowią dodatkowe koszty uzyskania przychodów. Innymi słowy, wykorzystanie ulgi pozwala na skorzystanie z tarczy podatkowej równej 19 proc. pomnożonej przez kwotę odpisów na fundusz innowacyjności.
Ze środków funduszu finansowane są wymienione w rozporządzeniu koszty bezpośrednio związane z prowadzonymi badaniami i pracami rozwojowymi. W razie niewykorzystania całości środków w danym roku kalendarzowym bądź utraty statusu CBR środki funduszu ponownie zwiększają przychody z działalności przedsiębiorcy.
Kiedy można wykorzystać
Warunki wykorzystywania środków funduszu innowacyjności określone w projekcie rozporządzenia opierają się na „Zasadach ramowych stosowanych przez Wspólnotę Europejską wobec pomocy publicznej na rzecz badań i rozwoju”. Zgodnie z nimi kwota wartości pomocy publicznej uzyskana przez CBR (tj. ulga podatkowa) nie może przekroczyć limitu maksymalnej dopuszczalnej pomocy publicznej, której wysokość zależy od wysokości kosztów danego projektu badawczego oraz rodzaju badań i prac rozwojowych prowadzonych przez CBR.
Przedsiębiorcy powinni jednak pamiętać, że budżet konkretnego projektu finansowanego ze środków funduszu innowacyjności nie może przekroczyć 25 mln euro, a maksymalna kwota pomocy publicznej nie może być wyższa niż 5 mln euro.
Planowanie
Jeśli przedsiębiorca nie spełni niektórych przesłanek wymaganych do uzyskania statusu CBR, ale mimo to chciałby korzystać z ulgi, może to osiągnąć, wdrażając pewne działania optymalizacyjne. Przykładowo, jeżeli uzyskuje wysokie przychody z tytułu sprzedaży wytworzonych przez siebie wyników badań lub prac rozwojowych, lecz nie stanowią one co najmniej 50 proc. całości jego przychodów, może rozważyć wydzielenie z istniejącej spółki nowego podmiotu zajmującego się w przeważającej części pracami i badaniami rozwojowymi. Takie działanie pozwoli na spełnienie przez nową spółkę brakującego warunku i jest uzasadnione, gdy ulga podatkowa możliwa do osiągnięcia może być znaczna.
Gdy wydzielenie jest uzasadnione wysokością ulgi, proces wyodrębnienia nowej spółki powinien rozpocząć się jak najszybciej, najlepiej jeszcze w tym roku, ponieważ nowa spółka będzie się mogła starać się o status CBR najwcześniej od następnego roku po wydzieleniu (musi wykazać odpowiedni poziom uzyskiwanego przychodu).
Marek Szczepanik, menedżer w dziale doradztwa podatkowego Deloitte
Paulina Sawicka, konsultantka w dziale doradztwa podatkowego Deloitte