Zaczynamy łapać grunt pod nogami

Jacek Kowalczyk
opublikowano: 15-06-2009, 06:30

Polski przemysł nadal w odwrocie. Ale na  tle innych krajów Unii Europejskiej i tak wypada rewelacyjnie.

Mamy kolejny, twardy dowód na to, że polska gospodarka najłagodniej z krajów Unii Europejskiej znosi światowy kryzys. Kilka dni temu okazało się, że przewodzimy Wspólnocie pod względem wzrostu gospodarczego, a tym razem dobrą formą zabłysnął nasz przemysł. Jak wynika z danych Eurostatu, produkcja przemysłowa w Polsce spadła w kwietniu o 6,9 proc. (rok do roku), czyli najmniej ze wszystkich dziewiętnastu krajów, dla których znane są już wyniki.

Oprócz Polski w czołówce znalazła się też Rumunia (z wynikiem -7,8 proc.), Portugalia (-11,1 proc.) i  Grecja (-12,2 proc.). Największe załamanie przeżywa natomiast przemysł Estonii (spadek produkcji o ponad jedną trzecią) oraz Węgier, Słowenii, Litwy, Włoch i Niemiec (spadki o jedną czwartą).
- Chociaż produkcja w Polsce wyraźnie spada, mamy powody do względnego zadowolenia. Kryzys w Polsce przebiega znacznie łagodniej niż w pozostałych krajach Unii Europejskiej. Dzieje się tak głównie dlatego, że nasza gospodarka jest mniej uzależniona od eksportu do strefy euro. Dzięki temu szok wywołany tamtejszym spadkiem popytu jest mniejszy, a jego skutki wolniej przenoszą się na firmy skupione na rynku krajowym – tłumaczy Piotr Kalisz, ekonomista Citi Handlowego.
Przewaga Polski nad innymi krajami unijnymi to sukces wyłącznie relatywny – inni mają jeszcze gorzej. Ale są też pozytywne znaki, które wcale nie wynikają z krzywdy innych – produkcja spada coraz wolniej już trzeci miesiąc z rzędu.  W styczniu kurczyła się o 13,2 proc. r/r, a więc prawie dwukrotnie więcej niż obecnie. Według Piotra Kalisza, przemysł najgorsze ma już za sobą.
- Spadki powinny być już coraz mniejsze. Sytuacja będzie się jednak poprawiać znacznie wolniej, niż się zepsuła – mówi Piotr Kalisz.

Więcej, w tym prognoza Piotra Bielskiego z BZ WBK w dzisiejszym „Pulsie Biznesu”

To musisz wiedzieć dziś rano
Codzienny newsletter z najważniejszymi informacjami dla inwestorów.
ZAPISZ MNIE
×
To musisz wiedzieć dziś rano
autor: Kamil Zatoński
Wysyłany codziennie
Kamil Zatoński
Codzienny newsletter z najważniejszymi informacjami dla inwestorów.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Jacek Kowalczyk

Polecane