Zakaz reklamy bije w branżę piwną

Maciej Zbiejcik
27-06-2000, 00:00

Zakaz reklamy bije w branżę piwną

Po raz drugi w ciągu kilku ostatnich tygodni Sejm będzie zajmował się projektem ustawy, której celem jest wprowadzenie całkowitego zakazu reklamy alkoholu. Branża piwowarska grozi, że zacznie obchodzić przepisy, rejestrując swoje marki za granicą.

Kolejny projekt zakazujący reklamy alkoholi będzie rozpatrywany w czasie najbliższego posiedzenia Sejmu (28-30 czerwca). Zakłada on rozszerzenie zakazu reklamy i promocji, także na producentów i dystrybutorów napojów alkoholowych, na produkty i podmioty wykorzystujące w swojej działalności znaki towarowe, elementy graficzne lub słowne związane z branżą, niezależne od formy i sposobu prezentacji. W opinii menedżerów branży piwnej, nigdzie w Europie, a nawet na świecie nie ma tak restrykcyjnych przepisów.

— Zagraniczni producenci są obecni ze swoimi reklamami niemal we wszystkich programach satelitarnych czy w Internecie. Grupa posłów chce zakazać tego rodzimym zakładom — wskazuje Andrzej Długosz, rzecznik branży piwowarskiej.

Przedstawiciele reprezentujący browary nie mają wątpliwości, że jest to stwarzanie większych szans dla zagranicznej konkurencji, która nadal będzie obecna w środkach masowego przekazu.

— Niewykluczone, iż nasze browary będą musiały rejestrować swoje marki za granicą, chcąc reklamować je w zachodnich stacjach telewizyjnych czy portalach internetowych, które nie podlegają naszej jurysdykcji prawnej — zaznacza Krzysztof Rut, kierownik do spraw korporacyjnych Grupy Żywiec.

Kolejnym kontrowersyjnym rozwiązaniem zaproponowanym przez parlamentarzystów jest nowa definicja napoju alkoholowego. Posłowie chcą obniżyć zawartość alkoholu z 1,5 do 0,5 proc.

Specjaliści działający na rynku piwa ostrzegają, że wdrożenie w życie parlamentarnych propozycji może wiązać się ze zwolnieniami około 14 tys. osób, które pracują dzięki reklamie napoi alkoholowych. Z kolei budżety gmin stracą 120-150 mln zł.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Maciej Zbiejcik

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Gospodarka / Zakaz reklamy bije w branżę piwną