Zamawiają przez aplikację, ale płacić wolą gotówką

opublikowano: 21-03-2019, 22:00

Aż 8 na 10 Polaków (79,2 proc.), wsiadając do taksówki, chce znać przybliżoną cenę przejazdu przed jego rozpoczęciem — wynika z badania przeprowadzonego przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych IBRiS na zlecenie organizacji Pracodawcy RP.

Pożądaną przez Polaków możliwość daje jedynie aplikacja mobilna, która za pomocą algorytmu wylicza dokładną cenę za kurs. Jadąc zwykłą taksówką pasażer nie zna ostatecznej ceny, jaką zapłaci za przejazd. Dowiaduje się o kosztach przejazdu na podstawie wskazania taksometru, a więc po jego zakończeniu. Użytkownicy popularnych aplikacji do mobilności miejskiej każdorazowo znają i akceptują cenę przejazdu jeszcze przed jego rozpoczęciem — i to bardzo Polakom pasuje. Co drugi (56,3 proc.) twierdzi, że rozstrzygające znaczenie ma dla niego właśnie poznanie ceny za kurs i wybranej drogi przed rozpoczęciem przejazdu. Dla co czwartego ankietowanego (24,2 proc.) rozstrzygające znaczenie ma wskazanie ceny przejazdu za pomocą taksometru, czyli po zakończonym kursie.

— Kilkuletnia obecność aplikacji mobilnych na rynku przewozu osób przyzwyczaiła Polaków do ważnego światowego standardu: możliwości poznania ceny za przejazd przed jego rozpoczęciem. W wielu krajach w Europie, a najbliżej nas chociażby w Czechach czy na Słowacji, aplikacja może pełnić funkcję taksometru i takie rozwiązanie prawne powinno wreszcie pojawić się w Polsce — mówi Arkadiusz Pączka, zastępca dyrektora generalnego i dyrektor departamentu CML w Pracodawcy RP.

Blisko połowa ankietowanych Polaków (43,8 proc.) nie chce, aby popularne aplikacje do zamawiania przejazdów zniknęły z rynku. Tylko 16,5 proc. ankietowanych opowiada się za ich zniknięciem, a 39,7 proc. nie ma w tej sprawie wyrobionego zdania. Osoby korzystające z taksówek i przewozu osób częściej są zdania, że usługi przewozowe takie jak Uber nie powinny zostać zakazane. 31,1 proc. badanych deklaruje, że bezpieczniejszą i wygodniejszą opcją płatności za przejazd jest płatność bezgotówkowa, a aż 49,7 proc. wskazuje na płatności gotówkowe. Coraz mniejsze znaczenie dla pasażerów taksówek ma to, czy kierowca zdał egzamin z topografii miasta. Korzystający z taksówek czy z aplikacji mobilnych czują się tak samo pewnie, gdy kierowca za kółkiem korzysta z map i GPS w aplikacji mobilnej, jak również wtedy, gdy ma zdany egzamin. 52,5 proc. badanych wskazało, że GPS i nawigacja w aplikacji w smartfonie dają im wysoką lub bardzo wysoką gwarancję bezpieczeństwa. Taki sam odsetek wskazał, że podobną gwarancję daje im zdany przez taksówkarza egzamin z topografii miasta.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Marcin Bołtryk

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu