Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście S.A. ponowił propozycję budowy terminalu gazowego w Świnoujściu. Przedstawił ją m.in. premierowi, ministrowi gospodarki, PGNiG - poinformował media rzecznik ZMPSiŚ Wojciech Sobecki.
Sobecki dodał, że inicjatywę wspierają wojewoda zachodniopomorski oraz lokalni parlamentarzyści.
Sobecki przypomniał, że we wrześniu ubiegłego roku, na spotkaniu w Szczecinie z przedstawicielami PGNiG i zainteresowanych firm oraz urzędów, zadeklarowano "wolę współpracy przy przygotowaniu inwestycji". Zarezerwowano teren pod inwestycję - dodał rzecznik.
"Zdaniem przedstawicieli Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście S.A., lokalizacja terminalu w świnoujskim porcie jest lokalizacją optymalną" - podkreślił Sobecki.
Świnoujście jest najbliższym dużym portem u wejścia na wody Morza Bałtyckiego od strony cieśnin duńskich. Dla statków zaopatrujących terminal oznaczałoby to, np. w stosunku do lokalizacji gazoportu w Gdańsku, który także ubiega się o jego budowę, bliższą drogę zarówno z północy, np. z Norwegii, jak i z południa, np. z Algierii czy Libii - wyjaśnił.
Dostęp do portu w Świnoujściu prowadzi z morza wodnym torem podejściowym o głębokości technicznej 14,5 m, co spełnia wszelkie wymagania eksploatowanych obecnie, nawet największych, gazowców - dodał Sobecki.
Zapewnił również, że lokalizacja terminalu gazowego w Świnoujściu nie spowodowałaby żadnych utrudnień nawigacyjnych i w najmniejszym stopniu nie zakłóciłaby działalności przeładunkowej portu handlowego.
Atutem lokalizacji gazoportu w Świnoujściu jest także możliwość wykorzystania portu do reeksportu gazu najkrótszą z możliwych dróg do Niemiec i Europy Zachodniej - zaznaczył Sobecki.
"Nie bez znaczenia jest również fakt, że w przypadku lokalizacji terminalu w Świnoujściu, znajdzie się on w bliskim sąsiedztwie dużych odbiorców gazu, jakimi są Zakłady Chemiczne "Police" S.A. i Zespół Elektrowni Dolna Odra" - dodał.
Według planów, część lądowa terminalu miałaby powstać na terenie ok. 40 ha do tej pory niezagospodarowanych i traktowanych jako rezerwa na potrzeby portu. Miejscowy Plan Zagospodarowania Przestrzennego Miasta Świnoujścia dopuszcza na tym terenie przeładunek i składowanie paliw i gazu.
Możliwość innej lokalizacji gazoportu w regionie dostrzegają lokalni działacze Ligi Polskich Rodzin. Ich zdaniem terminal powinien powstać w podszczecińskich Policach.
"Police jako miejsce lokalizacji terminalu LNG były wymieniane już parę lat wcześniej, gdy próbowano wprowadzić w życie wspólny projekt konsorcjum, grupującego m.in. Polską Żeglugę Morską, Zespół Elektrowni Dolna Odra oraz Stocznię Szczecińską i Zarząd Morskiego Portu Szczecin-Świnoujście - powiedział PAP asystent eurodeputowanego LPR Sylwestra Chruszcza, Jakub Matura.
Zakłady Chemiczne "Police" są jednym z największych odbiorców gazu w województwie zachodniopomorskim. Posiadają również jeden z największych w Polsce portów przeładunkowych, jak i połączenie kolejowe z resztą kraju" - wyjaśnił.
Matura dodał, że w przyszłości planuje się w Policach budowę obwodnicy, która sprawniej skomunikuje aglomerację szczecińską nie tylko z siecią krajowych dróg, ale także z Niemcami. Poza tym na obszarze gminy Polic zaczyna funkcjonować specjalna strefa ekonomiczna, która ma duże szanse ściągnąć na obszar gminy nowych inwestorów.
Matura zapowiedział, że poseł Chruszcz oraz LPR zwrócą się z listem intencyjnym popierającym Police jako najlepszą lokalizację budowy terminalu gazowego do stosownych instytucji rządowych, samorządowych i ekonomicznych.
We wtorek rząd zdecydował o budowie gazoportu na gaz płynny. Nie podano jednak miejsca, gdzie mógłby powstać.