Zarzadzanie jakością

Wojciech Surmacz
28-03-2000, 00:00

Zarzadzanie jakością

Ruszyła Loża Jakości

Spółka Business Advice Group wraz z Europejskim Instytutem Jakości rozpoczęła realizację Programu Promocji Jakości pod nazwą Loża Jakości. Program ten ma na celu popularyzację działań projakościowych, nowoczesnych zasad zarządzania przedsiębiorstwem oraz udzielanie pomocy firmom we wdrażaniu systemów zapewniania jakości. Funkcję kanclerza Loży Jakości sprawuje Armin Girschweiler, sekretarz generalny IQNet. Patronat merytoryczny nad tym programem w roku 2000 objęło Bureau Veritas Quality International (BVQI) .

Według Stanisława Drozda, prezesa Europejskiego Instytutu Jakości, program pomoże w rozpowszechnianiu idei systemów zarządzania jakością i przyczyni się do promocji firm, dla których jakość staje się nieodzownym elementem sukcesu na rynku polskim i zagranicznym. Obecnie w poszczególnych województwach trwają edycje regionalne, a w październiku planowane jest uroczyste ogłoszenie listy laureatów. WS

DNV przyznaje kolejne ISO

Jednostka certyfikująca Det Norske Veritas (DNV) przyznała kolejny certyfikat ISO 9002. Otrzymała go spółka V. Ships Shipping Agency Poland i Celtic Marine z Gdyni. Jest to firma pośrednicząca w angażowaniu załóg morskich. WS

T†V R/Z P mówi o motoryzacji

W dniach 23-24 marca, jednostka certyfikacyjna T†V Rheinland/ Zetom Polska (T†V R/Z P), jak co roku, zorganizowała w Wiśle sympozjum jakościowe. Jest ono skierowane głównie do firm z branży mototoryzacyjnej. Tym razem w Wiśle poruszono m.in. tematykę systemu współpracy z dostawcami QF 100Q, pułapek w systemach QS 9000 i VDA 6 na przykładzie współpracy z koncernami samochodowymi, miejsce BHP i ergonomii w zintegrowanych systemach zarządzania. Oprócz wykładowców współpracujących z T†V R/Z P, uczestnikom sympozjum swoje doświadczenia przekazali przedstawiciele firm: Volkswagen Motor Polska, Opel Szpot, Mahle Krotoszyn i Daewoo-FSO Motor Polska. WS

Idea Nord chce ISO

Pierwsza w Polsce montownia komputerów przenośnych Idea Nord z Suwałk rozpoczęła w styczniu 2000 roku program wdrażania procedur związanych z ISO 9002. Przewidywany termin otrzymania certyfikatu, planowany jest na przełom czerwca i lipca. Program wdrożenia systemu zarządzania jakością jest częścią planowanej modernizacji i dostosowania firmy do aktualnych wymagań rynkowych. Suwalska spółka w 100 proc. jest własnością grupy kapitałowej Karen Notebook. WS

OKIEM EKSPERTA

Piotr Gocki, prezes zarządu T†V Consulting Polska

To wymaganie jest jednym z najistotniejszych dla klienta i twojej firmy. Punkt 4.3 normy ISO 9001 mówi o rozpoznaniu i spełnieniu wymagań klienta. Dzięki temu, dbając o dobro klienta zabezpieczasz też własne interesy. Zastanów się, czy znasz swojego klienta?

Przegląd umowy (pkt.4.3 PN-ISO 9001)

1. Czy zawarłeś ustalenia dotyczące przeglądu umowy w księdze jakości?

2. Czy ustaliłeś w sposób udokumentowany (procedury, instrukcje) koordynację działań związanych z przeglądem umowy (kto uczestniczy w procesie przeglądu umowy, podejmuje decyzje, itp.)?

3. Czy wymagania klienta analizowane są pod kątem kompletności i jednoznaczności?

4. Jak upewniasz się, że jesteś w stanie spełnić wymagania klienta, zwłaszcza gdy różnią się one od tych, które oferujesz?

5. Czy dokonujesz podziału swoich wyrobów na standardowe i niestandardowe (zapoznaj się z definicją wyrobu)?

6. Czy sprawdzasz (porównujesz) zapisy zawarte w ofercie i umowie przed podpisaniem umowy?

7. Czy i jak, dokumentujesz działania związane z przeglądem umowy?

8. Czy ustaliłeś w porozumieniu z klientem zasady wprowadzania zmian do umowy oraz informowania o nich zainteresowane komórki organizacyjne?

9. Czy zapisy dotyczące przeglądu umowy są przechowywane?

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Wojciech Surmacz

Być może zainteresuje Cię też:

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Inwestora / Zarzadzanie jakością