Zasada: nowe plany

Adamski Artur A.
opublikowano: 08-03-1999, 00:00

Zasada: nowe plany

Szefostwo Zasady powoli, lecz systematycznie wycofuje się z wcześniejszych koncepcji tworzenia wielkiego holdingu motoryzacyjnego. Negocjacje o sprzedaży trzech fabryk samochodów użytkowych są dobrym krokiem do porządkowania holdingu.

— W minionych latach spółka była rozbudowywana bez jasnej strategii. Wycofywanie się z części spó- łek, będzie korzystne dla firmy — uważa Michał Mierzwa, analityk COK Banku Handlowego.

Porządkowanie przerośniętego holdingu polega głównie na wyprzedaży firm, które nie są rentowne lub też nie są związane z podstawowym nurtem działalności. Zasada chce się skupić na produkcji, handlu i serwisie samochodów Mercedes. Jest to uważane przez analityków za jedno z zagrożeń: wiązanie się z koncernem, który oferuje auta luksusowe i ma w Polsce własne przedstawicielstwo.

Najpoważniejsza sprzedaż dotyczy trzech firm: Jelcza, Stara i Autosanu. W tej pierwszej inwestorem strategicznym będzie EvoBus (część ChryslerDaimlera produkująca autobusy). W Starze głównym udziałowcem będzie MAN (składa już tam ciężarówki). Finalizacji rozmów w obu firmach należy się spodziewać wiosną tego roku.

Nie wiadomo, kto będzie w Autosanie. Jednak z nieoficjalnych informacji wynika, iż może to być jeden z koncernów azjatyckich.

— Firma powinna się kierować w stronę produkcji części do samochodów, stawać się dystrybutorem samochodów, nie tylko Mercedesa, ale marek tańszych, nawet w tym celu przejmować mniejszych dealerów aut. Powinna też wchodzić w rynek leasingu i szukać nisz, tak jak to zrobił AS Motors — doradza Michał Mierzwa.

Poważnym kłopotem są wyniki finansowe. W 1998 r. spółka wprawdzie wypracowowała zysk na poziomie 28,2 mln zł, lecz nie były to zyski z działalności operacyjnej lecz pozyskane ze sprzedaży majątku i zwrotu nadpłaconego podatku.

Zdaniem szefostwa spółki, w tym roku należy się spodziewać wyników o połowę mniejszych niż w 1998 r. Można sądzić, iż w dużej mierze zostaną one uzyskane z wyprzedaży spółek zależnych oraz zbędnych działek.

A pieniądze Zasadzie są niezbędne. W tym roku na restrukturyzację grupy trafi 30-40 mln zł. Poza tym trzeba spłacić resztę długu wobec DaimlerChryslera — około 14 mln zł (wcześniej było 32 mln zł). Spłata była możliwa dzięki sprzedaży 120 obligacji zamiennych z oferowanych 600 sztuk.

Artur A. Adamski

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Adamski Artur A.

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Inwestora / Zasada: nowe plany