ZASADA: NOWY KROK DO FUZJI Z POL-MOTEM
Holdingi podpisały porozumienie o zacieśnieniu współpracy handlowej
WAKACYJNA PRZERWA: Do rozmów w sprawie powiązań kapitałowych z Pol-Mot Holding chcielibyśmy powrócić już w drugiej połowie sierpnia — zapewnia Franciszek Gaik, prezes Zasada SA. fot. Borys Skrzyński
Spółki Zasada i Pol-Mot Holding podpisały umowę o współpracy handlowej w zakresie eksportu samochodów Autosan i Jelcz. To kolejny krok zbliżający obie firmy, których fuzję w 1999 r. zablokował Skarb Państwa oraz Handlowy Investments.
Firmy Zasada i Pol-Mot Holding podpisały umowę dotyczącą współpracy handlowej w zakresie eksportu autobusów i ciężarówek Autosan i Jelcz. Partnerzy będą wspólnie promowali pojazdy w Rosji, Chinach, w Ameryce Łacińskiej, krajach nadbałtyckich i afrykańskich.
— Będziemy wzajemnie informować się o działaniach podejmowanych na rynkach zagranicznych, współpracować przy zawieraniu kontraktów oraz przy opracowywaniu strategii finansowania naszych wspólnych działań eksportowych — wyjaśnia Franciszek Gaik, prezes zarządu Zasady.
Podpisana umowa stanowi kolejny krok na drodze do bliższego powiązania kapitałowego obu spółek. Franciszek Gaik potwierdza, że nadal trwają — prowadzone zresztą już od wielu miesięcy — rozmowy na ten temat. Jeszcze w maju tego roku Franciszek Gaik nie wykluczał podpisania porozumienia do końca pierwszego półrocza 2000. Negocjacje jednak opóźniają się.
Prezes spółki kontrolowanej przez Sobiesława Zasadę podkreśla, że przeszkodą na drodze do szybkiego podpisania porozumienia o wzajemnej wymianie akcji jest m.in. wycena fabryk należących do grupy Zasady — przede wszystkim Jelcza i Autosana. Jego zdaniem, od czasu rozpoczęcia rozmów w ubiegłym roku, sporządzone wówczas szacunki wartości zakładów zdezaktualizowały się i trzeba je wykonać jeszcze raz. Niezbędna będzie również ponowna wycena Pol-Mot Holding.
Ten temat wraca
— Rozmowy o wzajemnych powiązaniach kapitałowych zostaną wznowione w drugiej połowie sierpnia — zapewnia Franciszek Gaik.
Prezes Zasady przekonuje również, że fuzja byłaby łatwiejsza, gdyby Skarb Państwa pozbył się należących do niego 19,5 proc. udziałów w Pol-Mot Holding.
Niewykluczone, że bylibyśmy zainteresowani wykupem tych udziałów — mówi Franciszek Gaik. Tymczsem według Kazimierza Murawskiego, wiceprezesa Agencji Prywatyzacji, jeszcze w tym roku można spodziewać się publicznego ogłoszenia w sprawie sprzedaży akcji Pol-Motu. Jego zdaniem, powiększeniem swoich udziałów w tej firmie zainteresowana jest również m.in. spółka Handlowy Investments.
Niemcy z WZMot
Miesiąc temu podpisano również umowę o współpracy w zakresie zabudowy podwozi między należącą do grupy Zasada spółką WZMot z Głowna a niemieckim producentem samochodów specjalnych Binz. Według dyrektora Marka Marca z WZMot Głowno, Niemcy będą dostarczać podwozia Mercedes-Benz, a na miejscu samochody otrzymają pełne wyposażenie karetek pogotowia. Na razie wszystkie pojazdy będą trafiać na rynek niemiecki. Pierwsze gotowe samochody zjadą z linii montażowych jeszcze w tym tygodniu. W najbliższych miesiącach głowieńską fabrykę opuścić ma 100 karetek pogotowia. Wartość wykonanych prac montażowych wyniesie łącznie około 10 mln zł.
— Na razie przewidujemy jedynie współpracę techniczną. Jeśli będzie ona przebiegać pomyślnie, nie wykluczamy utworzenia spółki joint venture — twierdzi Franciszek Gaik.
Potwierdza on jednocześnie, że poszukiwany jest inwestor branżowy do zakładów Jelcz i Autosan.
— Obecnie prowadzimy jedynie rozmowy z kilkoma firmami, m.in. izraelskimi, dotyczące współpracy technicznej — mówi prezes spółki.
Topniejąca grupa
W ostatnich latach Zasada sprzedał Fabrykę Przekładni Samochodowych w Tczewie amerykańskiej firmie Eaton Corporation, SHL z Kielc, producenta m.in. karoserii — włoskiej MCA oraz fabrykę ciężarówek w Starachowicach niemieckiemu MAN-owi.