Zatory płatnicze już tak nie bolą

  • Marta Bellon
opublikowano: 24-09-2014, 00:00

Przedsiębiorcy są w nieco lepszych nastrojach niż kilka miesięcy temu, ale większość nadal narzeka na nieuczciwych kontrahentów.

Według najnowszych badań Biura Informacji Gospodarczej (BIG) InfoMonitor, mniej firm wymienia zatory płatnicze wśród poważnych barier dla rozwoju biznesu. Spada też odsetek nieterminowo regulowanych należności. Te dwa zjawiska, wskazywane przez polskich przedsiębiorców, sprawiły, że w ciągu minionych trzech miesięcy bezpieczeństwo prowadzenia działalności gospodarczej, wyrażane wskaźnikiem BIG, wzrosło o 1,7 pkt. proc. i wynosi obecnie 16 proc.

— Jak pokazują nasze badania, wzrost ten dotyczy większości ankietowanych branż i sektorów, co pozwala przypuszczać, że dynamika ta zostanie utrzymana także w kolejnych miesiącach. Co ciekawe, został on odnotowany pomimo narastającego konfliktu na Ukrainie i po wprowadzeniu kolejnej transzy sankcji gospodarczych w sierpniu 2014 r. — zwraca uwagę Sławomir Grzelczak, prezes BIG InfoMonitor.

Lepszy nastrój polskich przedsiębiorców wynika też z niskiego poziomu przeterminowanych wierzytelności, który w ciągu minionych trzech miesięcy nie uległ zmianie. Firmy nie przewidują też, by zmienił się w najbliższym czasie. 36 proc. ankietowanychfirm ocenia, że suma należności, z jakimi zalegają na ich rzecz kontrahenci, przekracza 100 tys. zł.

Ale zatory płatnicze to nadal poważny problem dla 72 proc. respondentów (o 9 pkt. proc. mniej niż w poprzedniej edycji badania). Dlatego firmy poszukują skuteczniejszych sposobów na odzyskiwanie zaległych należności. Z badań wynika, że prawie połowa z nich skorzystała w ciągu ostatniego kwartału z usług komornika lub podjęła inne działania prawne wobec kontrahentów zalegających z płatnościami.

Zdaniem Marcina Ledworowskiego, wiceprezesa BIG InfoMonitor, przedsiębiorcy stają się coraz bardziej wyedukowani i korzystają z narzędzi, które pozwalają im dochodzić ich praw. Nadal jednak nie wykorzystują oni w pełni narzędzi, ułatwiających sprawdzanie potencjalnych partnerów biznesowych i odzyskiwania długów. Według raportu BIG, niemal co trzecia firma (32 proc.) sprawdzała klientów w rejestrze dłużników BIG w ostatnim kwartale.

Przedsiębiorstwa najczęściej próbują odzyskać wierzytelności poprzez wezwania do zapłaty: telefoniczne (86 proc.) i listowne (81 proc.) lub bezpośredni kontakt z dłużnikiem (72 proc. respondentów). Rzadziej decydują się na współpracę z biurami informacji gospodarczej — tylko 37 proc. badanych zdecydowało się wpisać dłużnika do rejestru.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Marta Bellon

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu