Zawód: pozycjoner

Okiem eksperta, red. Dorota Czerwińska
opublikowano: 15-06-2015, 00:00

SEO, czyli Search Engine Optimization, to jedna z najszybciej się rozwijających form marketingu internetowego.

Przybywa firm, które doceniają znaczenie pozycjonowania swoich stron internetowych, a i na portalach z ogłoszeniami o pracę pojawia się coraz więcej ofert dla specjalistów SEO. Kto może zostać takim fachowcem? Każdy. Wystarczy znajomość budowy stron internetowych, podstawowych skryptów i CMS-ów (systemów zarządzania zawartością), inteligencja, analityczne myślenie, skrupulatność, dokładność, opanowanie i umiejętność ustalania priorytetów. W specjalistycznej agencji należy również grać zespołowo i być asertywnym. SEO można nauczyć się samemu, rozwijając umiejętności projektowania witryny internetowej, interesując się branżą i testują różne rozwiązania, które doprowadzą do wyższych pozycji wybrane słowa kluczowe dla domeny w wyszukiwarce Google. Nie ma specjalistycznych studiów, które uczyłyby podstaw tego zawodu, choć pomaga wiedza wyniesiona z informatyki. Jest natomiast sporo szkoleń, ale dopiero testy i praktyka mogą zaowocować odpowiednimi kwalifikacjami pozycjonera. Alternatywą jest ścieżka kariery w specjalistycznej agencji, poczynając od stażysty, przez młodszego specjalistę, aż do specjalisty SEO. W takiej pracy zawsze można liczyć na wsparcie bardziej doświadczonych kolegów, łatwiejszy dostęp do wiedzy, narzędzi i szkoleń oraz większą różnorodność projektów. SEO obejmuje zagadnienia i sytuacje, które trudno poznać, czytając książki, które z reguły zawierają nieaktualne informacje. Osoby, które chcą pogłębiać wiedzę, powinny śledzić blogi i fora, na których polscy i zagraniczni eksperci przedstawiają nowości, komentują, wyjaśniają i rozwijają branżowe zagadnienia. Kopalnią wiedzy dla początkujących i specjalistów jest Forum.optymalizacja.com, stanowiące platformę wymiany doświadczeń dla branży SEO. Źródłem informacji i inspiracji może być również blog prowadzony przez amerykańską firmę MOZ (http://moz.com/blog), która marketingiem internetowym zajmuje się od 2004 r. Dobry specjalista ds. SEO powinien się wyróżniać pasją i chęcią ciągłego rozwijania wiedzy i umiejętności. Warto mieć również głowę otwartą na wszelkie nowości i różne formy marketingu internetowego, bo firmy i agencje najczęściej szukają pracowników kompleksowo zajmujących się tworzeniem wizerunku w sieci. © Ⓟ

STEFAN SOSNOWSKI, menedżer działu SEO/SEM w firmie Internetica

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Okiem eksperta, red. Dorota Czerwińska

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu