Zielony rynek jest coraz silniejszy

Materiał partnera Energa
opublikowano: 25-11-2020, 15:33

Proekologiczne trendy wywierają na gospodarkę coraz większy wpływ. Elastyczne i dynamiczne przedsiębiorstwa mogą wykorzystać zmianę oczekiwań konsumentów, aby rozwinąć swoją działalność w nieoczywistych bądź nieoczekiwanych kierunkach. Mikroinstalacje fotowoltaiczne to tylko jeden z przykładów, który w 2020 r. osiągnął swój historyczny wzrost.

Energa Obrót jest spółką, której core business to sprzedaż energii elektrycznej dla odbiorców indywidualnych oraz instytucjonalnych. Spółka dostrzegła jednak zmianę w zainteresowaniach swoich klientów i rozpoznała nowe możliwości, jakie daje coraz bardziej świadoma postawa Polaków wobec ich własnego wpływu na środowisko i dążenia do jego ograniczania. Oferta fotowoltaiki dla klienta indywidualnego to doskonałe uzupełnienie nowoczesnego budownictwa, które zmierza coraz wyraźniej w kierunku większej efektywności energetycznej i redukcji wpływu na środowisko.

Jednocześnie fotowoltaiczne mikroinstalacje są przykładem, że ekotrendy – zgodnie z logiką rynku – migrują z poziomu przedsiębiorców, komercyjnych wytwórców, deweloperów biurowców w kierunku rynku masowego.

Coś, co jeszcze jakiś czas temu kojarzyło się z hektarami gruntów pokrytych masywnymi panelami, dziś w wersji bardziej kompaktowej można zainstalować na prywatnym dachu. Jest to więc dobry prognostyk dla innych innowacyjnych rozwiązań, o których szerzej pisali nasi współautorzy w jednym z wydań Zielonej gospodarki. Dowodzi tym samym, że również i one trafić mogą pod przysłowiowe strzechy. Tym bardziej, że od ekologicznego trendu, zarówno w świetle oczekiwań klientów, jak też krajowych czy unijnych regulacji, nie ma odwrotu.

Z jednej strony każda taka instalacja to realny, nawet jeśli pojedynczo niewielki, wpływ na poprawę jakości powietrza, którym oddychamy. Przeciętna czteroosobowa rodzina w domu z panelami o mocy 5,24 kWp w ciągu roku szacunkowo wygeneruje ok. 4500 kWh. To ekwiwalent ok. 4,5 t dwutlenku węgla, który w ciągu roku nie zostanie wyemitowany do atmosfery przy konwencjonalnej produkcji energii elektrycznej. Biorąc pod uwagę, że w Polsce zainstalowane są mikroinstalacje fotowoltaiczne o łącznej mocy zbliżającej się dynamicznie do 2,8GW i potencjalnej produkcji na poziomie około 2,700 GWh, oznacza to niższą potencjalnie o ok. 2,66 mln t roczną emisję CO2 do atmosfery.

Dla klientów jest to też realna oszczędność na rachunkach za prąd. Wspomniana instalacja o mocy ok. 5,24 kWp po pełnym zbilansowaniu z systemem sprawi, że wydatki na energię elektryczną dla danego gospodarstwa spadną do ok. 200-220 zł rocznie. Tyle mniej więcej wynoszą bowiem opłaty stałe, niezależne od faktycznego zużycia energii przez danego klienta.

Coraz większa liczba firm w swoich strategiach ujmuje aspekty środowiskowe, rośnie też znaczenie ekoaudytów i wysokich ratingów środowiskowych. Jedną z kluczowych wartości każdej organizacji jest teraz zrównoważony rozwój, obecny w każdym aspekcie działalności firmy. Grupa Energa od momentu swojego powstania dbałość o środowisko traktowała jako jeden ze swoich strategicznych priorytetów, np. wprowadzając wszystkie swoje spółki do rejestru EMAS, narzucającego wysokie i rygorystyczne wymogi środowiskowe. Sukcesywnie rozwija też swoje odnawialne źródła energii. Przykładowo dzięki uruchomionej w lipcu Farmie Wiatrowej Przykona łączny udział OZE w mocy zainstalowanej wszystkich aktywów wytwórczych Energi wzrósł do 39 proc. Tym samym przygotowanie proekologicznej oferty dla klientów indywidualnych było z punktu widzenia Grupy Energa logiczną kontynuacją jej dotychczasowych działań.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Organizator

Puls Biznesu

Patron honorowy

Ministerstwo Klimatu i Środowiska

Polecane