„Puls Biznesu”: W 2014 r. mija ćwierć wieku od rozpoczęcia obrad Okrągłego Stołu. Jak się w tym czasie zmienił polski rynek płatności?
![KOMFORT W CENIE:
O entuzjazmie, z jakim Polacy korzystają z nowych form płatności, decydują wygoda, dostępność i szybkość — mówi Michał Skowronek z MasterCard Europe. [FOT. ARC] KOMFORT W CENIE:
O entuzjazmie, z jakim Polacy korzystają z nowych form płatności, decydują wygoda, dostępność i szybkość — mówi Michał Skowronek z MasterCard Europe. [FOT. ARC]](http://images.pb.pl/filtered/ecdefea4-0b9b-4e65-8e25-e54a1448a9d5/7503e175-0a2a-51ef-ab16-de456a8fb5cd_w_830.jpg)
Michał Skowronek, dyrektor generalny na Polskę i kraje bałkańskie w MasterCard Europe: Polski rynek płatności rozwinął się bardzo szybko, podążając za dynamicznymi zmianami w gospodarce. Pierwszy bankomat pojawił się nad Wisłą w połowie lat 80., ale to XXI wiek przyniósł najbardziej rewolucyjne rozwiązania w dziedzinie płatności bezgotówkowych. Zwykłe karty z paskiem magnetycznym zostały zastąpione przez karty chipowe, którymi można dokonywać transakcji zbliżeniowych. Karty działające w technologii MasterCard PayPass wprowadzono w Polsce w 2007 r. i przez pierwsze 3-4 lata były w centrum zainteresowania entuzjastów nowych technologii. Obecnie, jak wynika z raportu Narodowego Banku Polskiego, prawie 20 mln kart, czyli 56 proc. wszystkich kart płatniczych w Polsce, wyposażono w funkcję płatności zbliżeniowych. Podobna przyszłość czeka usługę umożliwiającą wypłacanie gotówki z kasy sklepu przy okazji płacenia kartą. Liczba tych transakcji konsekwentnie rośnie, a w trzecim kwartale 2013 r. dokonano ich ponad 863 tys.
W krótkim czasie przeszliśmy od wydawania towarów na kartkę do płatności zbliżeniowych. Co jest charakterystyczne dla naszego rynku — NFC, karty zbliżeniowe, płatności mobilne?
O entuzjazmie, z jakim Polacy korzystają z nowych form płatności, decydują wygoda, dostępność i szybkość. Wystarczy zbliżyć kartę lub inne urządzenie zbliżeniowe do czytnika, który umożliwia tego rodzaju płatności, a jeśli kwota transakcji nie przekracza 50 zł, nie trzeba jej potwierdzać kodem PIN. Płatności zbliżeniowe są dobrym rozwiązaniem, gdy nie mamy, lub nie lubimy, nosić gotówki. To rozwiązanie znacznie bezpieczniejsze i wygodniejsze dla użytkownika. Karta zawsze pozostaje w ręku jej posiadacza, co zapewnia większą kontrolę nad przebiegiem transakcji. Urządzenia i karty zbliżeniowe chroni wiele zabezpieczeń wykorzystujących technologię mikroprocesorową. Dla każdej transakcji tworzone są jednorazowe kody. To właśnie szybkość, komfort i bezpieczeństwo użytkowania oraz wiele miejsc, w których można korzystać z tej usługi, wpłynęły na dynamiczny rozwój płatności zbliżeniowych w Polsce. Dane Narodowego Banku Polskiego pokazują, że pod koniec trzeciego kwartału 2013 r. na rynku było już około 145 tysięcy terminali akceptujących transakcje zbliżeniowe. Dzięki współpracy z bankami, operatorami oraz detalistami szybko zwiększa się także dostępnośćpłatności zbliżeniowych telefonem z modułem NFC. Dodajmy do tego rozwój płatności mobilnych lub wspomnianej usługi „Płać kartą i wypłacaj”, a otrzymamy kompletny obraz rynku innowacyjnych płatności w Polsce.
Jak się prezentujemy pod względem innowacji na tle Europy i świata? W jakim kierunku będziemy się rozwijali?
Polskę uważa się za jeden z najbardziej innowacyjnych krajów w dziedzinie nowoczesnych systemów płatności. W Europie zajmujemy pozycję lidera, znajdujemy także się w ścisłej czołówce państw dynamicznie wprowadzających tego typu rozwiązania. Jednocześnie wciąż się staramy ułatwiać użytkownikom dostęp do wszelkich form płatności bezgotówkowych.
Rozwijamy innowacyjne i bezpieczne usługi: płatności mobilne lub zbliżeniowe dokonywane telefonem z modułem NFC. Mimo zamiłowania do nowoczesnych technologii poziom „ukartowienia” Polaków mógłby być jednak większy. Znacznie większa mogłaby być również liczba transakcji. Polacy płacą za pomocą kart rzadziej niż np. Brytyjczycy, choć sieć akceptacji jest bardzo dobrze rozwinięta. Wynika to z tego, że płatności bezgotówkowe pojawiły się u nas dość późno. Ich rozwój jest jednak dynamiczny, a Polacy lubią nowinki technologiczne i coraz częściej z nich korzystają. W przypadku transakcji zbliżeniowychudało się nam stworzyć sprawnie działający system. Jesteśmy drugim po Kanadzie krajem na świecie jeśli chodzi o stosunek kart zbliżeniowych do wszystkich wydanych kart. Ponad 25 proc. transakcji w Polsce przebiega w oparciu o technologię MasterCard PayPass, która odniosła u nas wielki sukces i dzięki dobrze rozwiniętej sieci miejsc, w jakich można z niej korzystać, jest kojarzona z Polską.