Znaleźć skuteczną drogę do klienta

Ranking „PB”: Pomorskie Gazele Biznesu borykają się z różnymi problemami, zależnie od branży, jednak receptę na sukces wskazują taką samą — dotrzeć do konsumenta tak, jak nie zrobiła tego konkurencja

Pomorze to jeden z regionów, w których lista Gazel Biznesu zalicza się do najdłuższych w kraju. Dzięki temu w regionalnej gali, zorganizowanej w ostatnią środę w sopockim hotelu Sheraton, wzięło udział prawie 400 przedstawicieli przedsiębiorstw zakwalifikowanych do rankingu. Większość wskazywała na problemy wspólne w ostatnim czasie dla wszystkich małych i średnich firm w Polsce. Poczesne miejsce zajmują wśród nich m.in. kłopoty ze znalezieniem pracowników i niestabilne przepisy.

Dostosować produkt

Zaskakująco podobne były sposoby na zapewnienie sobie sukcesu na konkurencyjnym rynku wskazywane przez pomorskie Gazele Biznesu.

Tomasz Jankowski, prezes spółki Vistal Eko, która zajęła drugie miejsce w regionalnym zestawieniu, jako receptę na sukces wskazywał wąską specjalizację.

— Jedną z naszych specjalności jest wykonywanie konstrukcji z superwytrzymałego rodzaju stali nierdzewnej, odpornego na skrajnie niekorzystne warunki, np. takie, jakim poddawane są rurociągi układane na dnie morskim. To dość wąski rynek, jednak praktycznie nie ma na nim konkurencji, więc można uzyskać bardzo dobre wyniki — tłumaczył Tomasz Jankowski. Na specjalizację stawia także Barbara Sarna, która na sopockiej gali reprezentowała dwie siostrzane spółki wyspecjalizowane w produkcji stolarki okiennej. — Nasza firma M&S Pomorska Fabryka Okien wykonuje stolarkę okienną z PCV i aluminium, zaś domeną siostrzanej M&SOkna i Drzwi jest stolarka drewniana. Aż 90 proc. okien drewnianych sprzedajemy na rynku brytyjskim. Sprzedaż w Polsce jest mniejsza nie dlatego, że nasi rodacy mniej chętnie kupują okna z drewna, lecz dlatego, że już nie mamy mocy produkcyjnych, aby wytwarzać ich więcej na rynek krajowy — mówiła Barbara Sarna.

Dobrze wybrać odbiorcę

Inną receptę na sukces wypracowała firma Kros, wyspecjalizowana m.in. w produkcji płatków owsianych, ryżowych i jęczmiennych. — Rynek płatków jest trudny, bo supermarkety i dyskonty kupują je od największych zagranicznych koncernów, bardzo spłaszczając marże. Dlatego wychodzimy z naszymi produktami do innych krajów, takich jak Litwa, Łotwa czy Estonia. Bardzo atrakcyjnym rynkiem jest dla nas także Bułgaria. To za mały kraj, aby takim koncernom jak np. Nestle opłacało się tam budować fabryki. Dlatego stwarza dobre warunki do robienia interesów dla takich firm jak nasza — mówił Klaudiusz Staniszewski, dyrektor handlowy firmy Kros.

Być elastycznym

Kolejny wskazywany przez pomorskie Gazele Biznesu sposób na powodzenie w biznesie to umiejętność dostosowania się do rynkowych warunków. Małgorzata Winiarek-Gajewska, prezes spółki NDI, która zwyciężyła w regionalnym rankingu, a w kraju zajęła 4. miejsce, zwracała uwagę, że niezależnie od branży firmy muszą być zawsze gotowe na to, co przyjdzie — czy są to kłopoty z kadrami, czy spowolnienie, czy też ożywienie koniunktury. W podobnym tonie wypowiadał się Piotr Harat, reprezentujący Przedsiębiorstwo Drogowo-Budowlane Harat.

— Gdy samorządy mają mniej pieniędzy na inwestycje infrastrukturalne, zarabiamy więcej na hurtowniach działających pod markami Mrówka i Profi. Gdy ruszają inwestycje drogowe, budujemy drogi o nawierzchniach asfaltowych lub betonowych — mówił Piotr Harat. Niezależnie od wielkości firm i branż, w których działają, pomorskie Gazele Biznesu zgodnie przyznają, że o ich powodzeniu w biznesie decyduje umiejętność szybkiego adaptowania się do zmieniających się warunków.

Partner strategiczny: PKO Bank Polski

Partnerzy: PZU PKN ORLEN Play dla Firm Krajowy Rejestr Długów DPD Polska

Partner regionalny: FordStore Euro-Car

NA ZDJĘCIACH:

NADZIEJA NA OŻYWIENIE: Szefowie zwycięskich firm z pomorskiego rankingu Gazel Biznesu — Małgorzata Winiarek-Gajewska, prezes NDI, i Tomasz Jankowski, prezes Vistalu Eko, wskazywali, że w ostatnim czasie spadło tempo inwestycji infrastrukturalnych, i wyrażali nadzieję, że ożywią się one, gdy tempa nabierze wykorzystywanie pieniędzy z nowej perspektywy finansowej UE. [FOT. ŁUKASZ GŁOWALA]

SUPERSTAŻ: Robert Kromer, prezes spółki Kornix z miejscowości Skarszewy, odebrał statuetkę Supergazeli za najdłuższy staż w rankingu. Jego firma, która dostarcza materiały do produkcji mebli, zakwalifikowała się do zestawienia już po raz ósmy.

PRAWIE W KOMPLECIE: Sala balowa sopockiego Hotelu Sheraton, w którego budowie uczestniczyła m.in. firma NDI — zwycięzca regionalnego rankingu „Gazele Biznesu 2016”, z trudem pomieściła elitę małej i średniej przedsiębiorczości z województwa pomorskiego.

CO KRAJ, TO OBYCZAJ: O sukcesie decyduje właściwe dostosowanie produktu do potrzeb konkretnego rynku — mówiła Barbara Sarna, która na gali w Sopocie reprezentowała dwie siostrzane spółki M&S wytwarzające stolarkę okienną.

DWA FILARY: — Działamy na skalę regionalną zarówno w branży handlowej, jak i budowlanej. Zależnie od koniunktury, większe przychody osiągamy z jednej lub z drugiej — mówi Piotr Harat.

KWESTIA PARTNERSTWA: Klaudiusz Staniszewski, dyrektor handlowy firmy Kros, podkreślał, że doskonałymi odbiorcami produktów jego firmy są przedsiębiorstwa rodzinne, hurtownie, które stawiają na długofalowe partnerstwo w interesach, a nie na jednorazowe korzystne transakcje.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Wojciech Kowalczuk

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Gazele - oferta rekalamowa / Znaleźć skuteczną drogę do klienta