31 stycznia 2005 r. zostanie zamknięty drugi konkurs dla projektów ubiegających się o dofinansowanie inwestycji w transport miejski. Chętnych nie ma zbyt wielu.
Na dofinansowanie działań wspierających rozwój transportu miejskiego w aglomeracjach w latach 2004-06 (Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego, działanie 1.6), przewidziano 167,89 mln EUR. Konkurs dla ubiegających się o dofinansowanie zakończył się 16 lipca 2004 r. Wybrano 5 spośród 12 złożonych projektów. Nie wyczerpały one jednak całej puli środków przeznaczonych na dofinansowanie. Dlatego następny nabór ogłoszono 10 listopada 2004 r., jednak zainteresowanie nim jest znacznie mniejsze niż poprzednim. Do ministerstwa gospodarki wpłynęły tylko trzy wnioski. Nabór projektów zakończy się dopiero 31 stycznia 2005 r.
Kto dostał...
Cztery spośród 5 wybranych w pierwszej turze wniosków wspierających rozwój komunikacji miejskiej, przekazano już wojewodom. Łącznie ich dofinansowanie z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (EFRR) wyniesie 98,66 mln zł. Z tej kwoty 631 tys. zł otrzyma projekt budowy elektronicznych tablic informacyjnych w poznańskich węzłach przesiadkowych Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego w Poznaniu. Z kolei gdyńskie Przedsiębiorstwo Komunikacji Trolejbusowej otrzyma 21,41 mln zł na rozwój proekologicznego transportu publicznego. Tramwaje Warszawskie mogą liczyć na dofinansowanie w wysokości 18,67 mln zł na rozbudowę tras tramwajowych. Przebudowa średnicowej Linii Tramwajowej Północ-Południe przez Gminę Wrocław będzie dofinansowana kwotą 57,94 mln zł. Piąty z wybranych w pierwszej turze projektów — zintegrowany transport publiczny w aglomeracji krakowskiej etap I, zaakceptowany przez Ministra Gospodarki i Pracy, czeka obecnie na zatwierdzenie przez Komisję Europejską. Wymaga tego rozporządzenie UE, zgodnie z którym Komisja Europejskiej ocenia projekty, w których wkład funduszy strukturalnych jest wyższy niż 50 mln EUR.
— Udział środków unijnych w realizacji projektu krakowskiego wynosi 115,16 mln zł, co stanowi 50 proc. kosztów kwalifikowanych wniosku. Przewiduje on stworzenie trasy tramwajowo-autobusowej w centrum miasta, przedłużenie linii szybkiego tramwaju oraz zakup 24 niskopodłogowych wagonów — wyjaśnia Dionizy Smoleń, zastępca dyrektora w Departamencie Wdrażania Programów Rozwoju Regionalnego Ministerstwa Gospodarki i Pracy.
Mimo niewielkiego zainteresowania drugą turą konkursu wybrano już trzy projekty. Czekają one na akceptację ministra gospodarki. Warszawa stara się o 339,3 mln zł na dofinansowanie budowy I linii metra, a na budowę przejścia podziemnego — 31,7 mln zł. Trzeci projekt też powstał w stolicy. Spółka Tramwaje Warszawskie dzięki dopłacie wysokości 97,4 mln zł zamierza zmodernizować trasę w Alejach Jerozolimskich.
...a kto nie dostanie
Niestety, niewiele projektów uzyskuje pozytywną ocenę formalno- -merytoryczną, od której zależy przyznanie środków. Przedkładane wnioski nie zawierają odpowiedniej dokumentacji technicznej, studium wykonalności czy prognozy potencjalnego wpływu realizacji projektu na środowisko.
Wnioskodawcy zapominają, często, że ich propozycje muszą stanowić element szerszego, infrastrukturalnego działania dla danej aglomeracji bądź miasta.
— Nie może otrzymać dofinansowania np. projekt polegający wyłącznie na zakupie tramwajów. Poza tym beneficjenci muszą zadbać o rzetelną analizę finansową i ekonomiczną projektu, ponieważ ułatwia to ocenę jego ewentualnych skutków. Konieczne jest również określenie zabezpieczeń chroniących środowisko oraz ustalenie wydatków kwalifikowanych — przypomina Dionizy Smoleń.