Związkowcy Wagonu SA chcą kupić swoją firmę

opublikowano: 2004-02-02 12:28

PAP: Organizacje związkowe Fabryki Wagon SA w Ostrowie Wielkopolskim zamierzają utworzyć spółkę pracowniczą,

która będzie ubiegać się o kupno tej firmy w całości - poinformował w poniedziałek PAP szef zakładowej "Solidarności"

Grzegorz Majchrzak.

"W piątek złożyliśmy ofertę na ręce syndyka masy upadłości"- powiedział. Zastrzegł, że ostateczną decyzję podejmą jednak

pracownicy, bowiem w najbliższych dniach zostanie przeprowadzone w tej sprawie referendum.

Zdaniem przewodniczącego, powołanie spółki pracowniczej, która będzie chciała wziąć udział w przetargu na zakup przedsiębiorstwa i odnieść w nim sukces, "jest bardzo realne".

Nie ujawnił, na jakich warunkach finansowych związkowcy chcą kupić swoją firmę.

Po nieudanej próbie sprzedaży całości majątku fabryki w styczniu syndyk masy upadłości ogłosił w prasie ogólnopolskiej

kolejny przetarg na sprzedaż z wolnej ręki - już nie całości, lecz części majątku spółki.

Pierwsze ogłoszenie o przetargu pomimo pobrania pięciu memorandów informacyjnych zakończyło się fiaskiem. Do spółki nie wpłynęła żadna oferta. Cenę zakupu, wynikającą z operatu i oszacowania, ustalono w pierwszym ogłoszeniu na 103 mln zł.

Zgodnie z zapowiedzią syndyka oferta sprzedaży spółki w częściach ma być jedynie próbą sprawdzenia reakcji rynku na

sprzedaż poszczególnych składników zbędnego majątku. "Pozwoli to na ustalenie realnej ceny wywoławczej całej spółki. Dziś nie wiem, czy cena 103 mln zł jest ceną zbyt wysoką, czy też nie" - powiedziała PAP syndyk Elżbieta Kosewska-Kędzior.

Syndyk twierdzi, że pięć podmiotów, które po ukazaniu się pierwszego ogłoszenia pobrało memoranda informacyjne, nadal podtrzymuje chęć kupienia Wagonu, ale cena minimalna określona pod potrzeby pierwszego przetargu jest dla nich za wysoka. "W przetargu może ona dojść do 200 mln zł, czyli tyle, ile wynoszą wierzytelności spółki" - oceniła.

Wagon pozostaje w stanie upadłości od września. Sąd Gospodarczy w Kaliszu przychylił się wtedy do wniosków kilku

wierzycieli i zarządu spółki. Ogłoszenie upadłości nastąpiło po trwających prawie miesiąc strajkach załogi, która postanowienie sądu przyjęła jako kolejny etap na drodze restrukturyzacji i uzdrowienia finansowego spółki.

Mimo upadłości i trudnej sytuacji finansowej pozostawionej przez poprzedni zarząd Wagon realizuje kontrakty produkcyjne oraz usługowe i stara się o powrót kontrahentów zagranicznych.

Właścicielami Wagonu są dwie słowackie spółki zarejestrowane w Szwajcarii i jedna mająca siedzibę w Polsce. Formalnie nadal należy do nich 52,85 proc. kapitału akcyjnego. Mniejsze pakiety akcji posiadają: NFI (7,7 proc.), pracownicy (9,4 proc.), Skarb Państwa (25 proc.), inwestor indywidualny (5,6 proc.) i drobni akcjonariusze.

W ostrowskiej firmie produkowane i remontowane są wagony różnego typu. Spółka zatrudnia około 2000 pracowników i jest największym pracodawcą w południowej Wielkopolsce.