Zyska: 1,2 mld zł na zeroemisyjne autobusy dla gmin

  • PAP
opublikowano: 23-07-2021, 11:19

1 września ruszy druga edycja programu "Zielony transport publiczny", w ramach którego gminy i spółki komunalne będą mogły starać się o dotacje do zakupu autobusów elektrycznych i z napędem wodorowym - informuje PAP wiceminister klimatu i środowiska Ireneusz Zyska. Budżet programu to 1,2 mld zł.

Zyska przypomniał, że program priorytetowy "Zielony transport publiczny" to inicjatywa Ministra Klimatu i Środowiska realizowana we współpracy z Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, który jest operatorem programu.

"Zielony transport publiczny" jest adresowany do jednostek samorządu terytorialnego i operatorów transportu publicznego, takich jak komunalne przedsiębiorstwa transportowe.

Fot. Arkadiusz Lawrywianiec / FORUM
Fot. Arkadiusz Lawrywianiec / FORUM

"Druga edycja programu wystartuje 1 września, a nabór wniosków potrwa do 20 grudnia 2021 roku" - poinformował wiceminister Zyska.

Wyjaśnił również, że druga edycja będzie różniła się od pierwszej tym, że będzie realizowana w trybie konkursowym. "Ma to związek z przeznaczeniem na ten cel środków wpisanych do Krajowego Planu Odbudowy, które są dedykowane na rozwój zeroemisyjnego transportu publicznego i obniżenie emisyjności gospodarki w tym sektorze" - dodał.

Zyska poinformował, że na nową edycję programu zarezerwowano 1,2 mld zł: 1 mld zł na dotacje oraz 200 mln zł na nisko oprocentowane pożyczki.

"W nowej edycji gminy będą mogły uzyskać dofinansowanie na poziomie od 20 proc. do 80 proc. wartości zakupu bądź leasingu zeroemisyjnych pojazdów. Będziemy również wspierać finansowo budowę infrastruktury ładowania autobusów energią elektryczną i tankowania wodorem" - przekazał wiceszef MKiŚ.

Wiceminister dodał, że utrzymany zostanie górny próg 90 proc. wartości dofinansowania zakupu autobusów wodorowych. W przypadku infrastruktury, jeśli będzie ona przeznaczona do ładowania wyłącznie miejskich autobusów, to będzie można liczyć na 25-proc. wsparcie. Jeśli stacja będzie ogólnodostępna, wsparcie będzie wyższe - 50 proc.

"Sposób finansowania będzie uzależniony od wielkości gminy, liczby mieszkańców oraz rodzaju funkcjonującego transportu publicznego. W konkursie będziemy brać pod uwagę szereg okoliczności, które będą szczegółowo analizowane. Opracowaliśmy jasny algorytm, dzięki któremu włodarze gmin będą mogli ustalić wysokość wsparcia, na jakie mogą liczyć" - wyjaśnił wiceszef MKiŚ.

Zyska dodał, że według pierwszych wyliczeń dzięki uruchomieniu drugiej edycji programu flota zeroemisyjnego transportu w Polsce może powiększyć się o 760 autobusów.

Pod koniec stycznia br. zakończył się nabór w pierwszej edycji programu "Zielony transport publiczny". Skończył się on w niecały miesiąc z powodu wykorzystania dostępnej puli środków. Ministerstwo informowało wówczas, że wnioski złożyły 33 miasta z 14 województw, które zakontraktowały 431 zeroemisyjnych autobusów, w tym 102 z napędem wodorowym.

Cztery kółka
Newsletter na temat rynku motoryzacyjnego: premiery, nowości, branżowe ciekawostki.
ZAPISZ MNIE
×
Cztery kółka
autor: Łukasz Ostruszka
Wysyłany co dwa tygodnie
Łukasz Ostruszka
Newsletter na temat rynku motoryzacyjnego: premiery, nowości, branżowe ciekawostki.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: PAP

Polecane