Komunikacja wewnętrzna w trakcie sytuacji kryzysowej – konieczność, zagrożenie czy szansa

Niektórych być może tym stwierdzeniem zmartwię, dla innych będzie to coś całkiem oczywistego: nie ma jednej złotej rady na prowadzenie komunikacji wewnętrznej, tak jak nie ma jednej recepty na zarządzenie sytuacją kryzysową.

Są oczywiście pewne żelazne zasady, jednak należy do nich podchodzić z dużą uważnością. Zbyt dużo jest zmiennych, które należy wziąć pod uwagę. W zależności od sytuacji i rozwoju wydarzeń, powinniśmy płynnie przekierowywać naszą uwagę na różne płaszczyzny i dostosowywać działania komunikacyjne. Wyzwaniem może być zbudowanie takiej narracji, która zaopiekuje wizerunek marki i jednocześnie obawy pracowników, jednak biorąc pod uwagę misję działań komunikacyjnych, które z definicji są etyczne i oparte na faktach, nie powinno to spędzać nam snu z powiek. Inne kwestie to szybkość działania versus gruntowna analiza, na którą potrzebny jest przecież czas. Z takimi kwestiami będziemy się mierzyć.i analiza stanu wyjściowego. Pozwala obrać kierunek, swego rodzaju oś, wokół której będziemy opiekować komunikację. I tak jak w coachingu, najważniejsze będą umiejętnie postawione pytania. Z pewnością poniższa lista pytań znacznie ułatwi obranie właściwego kierunku w kontekście komunikacji wewnętrznej:

  • Kto powinien wiedzieć o sytuacji?
  • Kto powinien być zaangażowany w konsultację tematu?
  • Która grupa pracowników jest najbliżej tematu operacyjnie?
  • Jakie są kluczowe obawy/zastrzeżenia pracowników?
  • Co możemy jako organizacja zmienić, żeby odpowiedzieć na te obawy?
  • Jaki jest nasz kluczowy przekaz?

I jak w reklamie Nespresso, choć w innym kontekście, zawsze na końcu warto zadać sobie pytanie „What else?” Czy pomyśleliśmy o wszystkim, czy rozpracowaliśmy wszystkie momenty zapalne? Czy nie przeoczyliśmy jakiegoś ważnego kontekstu? Czy wystarczająco dobrze weszliśmy w buty pracowników? Zawsze warto zrobić taki krok wstecz.

Naucz się działać w sytuacji kryzysowej >>

Czujność, podważanie status quo, „challengowanie” innych działów to nasza odpowiedzialność, ekspertów od komunikacji. Jak widzicie możemy nie być najbardziej lubianym działem w firmie.

W ALDI zbudowałam zespół twórczych i analitycznych osobowości, dlatego do każdego wyzwania podchodzimy z otwartymi głowami, bez sztywnej tezy i ograniczających założeń. Może nie będę zbyt popularna w tym stwierdzeniu, jednak moim zdaniem komunikacja wewnętrzna w czasach postpandemicznych należy do jednego z bardziej fascynujących i wymagających obszarów.

Zapraszam na moje wystąpienie w ramach Kongresu Komunikacji Kryzysowej w dniu 7 grudnia, w ramach którego zdradzę, jak w zespole komunikacji wewnętrznej pracujemy, jak radzimy sobie z dynamiką zadań i wyzwaniami kryzysowymi na konkretnych przykładach.

Autorka: Agata Biernacka, kierownik działu komunikacji i PR, ALDI

Newsletter konferencje.pb.pl
Informacje o konferencjach, warsztatach, webinarach oraz promocjach. 10% rabatu na każde wydarzenie. Dostęp do wiedzy klasy biznes.
ZAPISZ MNIE
×
Newsletter konferencje.pb.pl
autor: Mateusz Stempak
Ostatnia środa miesiąca
Informacje o konferencjach, warsztatach, webinarach oraz promocjach. 10% rabatu na każde wydarzenie. Dostęp do wiedzy klasy biznes.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: [email protected]. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: [email protected]. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

Dlaczego warto wziąć udział w naszych konferencjach?

20

lat doświadczenia w organizacji wydarzeń dla biznesu

Doświadczenie

Konferencje, warsztaty i szkolenia dla biznesu organizujemy od 2004 roku. Najbardziej aktualne tematy dla przedstawicieli wielu branż oraz uznana marka na rynku sprawiają, że jesteśmy czołowym organizatorem wydarzeń skierowanych do specjalistów, menedżerów i przedstawicieli wyższej kadry zarządzającej, którzy stawiają na rozwój i nieustanne podnoszenie kwalifikacji.

1546

firm zaufało nam w 2023 roku

Profesjonalizm i nowoczesne kategorie szkoleń

Nasze konferencje, warsztaty oraz szkolenia biznesowe prowadzą najlepsi mówcy - trenerzy i praktycy będący uznanymi ekspertami w swoich dziedzinach i mający na swoim koncie znaczące osiągnięcia. Pomożemy Ci w wielu dziedzinach - zarządzaniu zespołem, budowaniu marki osobistej, udoskonalaniu obsługi klienta, poznaniu nowych trendów rynkowych, nadchodzących zmian legislacyjnych itp. Nie ma lepszej inwestycji niż inwestycja w siebie.

3396

uczestników wydarzeń w 2023 roku

Tysiące zadowolonych klientów

Efektywne prowadzenie firmy nie jest możliwe bez ciągłego rozwoju, zdobywania wiedzy i umiejętności korzystania z odpowiednich narzędzi. Wiedzą o tym tysiące przedsiębiorców, menedżerów i specjalistów, którzy co roku uczestniczą w naszych wydarzeniach, szukając nie tylko wiedzy i inspiracji, ale również doskonałej okazji do nawiązania cennych kontaktów. Udział w wydarzeniach PB to doskonałe forum wymiany doświadczeń i networkingu.