Marka osobista - narzędzie biznesowe XXI wieku
Marka osobista jest unikalną kompozycją wielu elementów, składających się na odbiór danej osoby przez jej otoczenie. Siłą marki jest autentyczność. To autentyczność sprawia, że otoczenie nam ufa.
Marka osobista emanuje naszym wnętrzem
Pierwsza definicja marki osobistej pojawiła się w publikacji Be Your Own Brand, z 1999 r.. Marketerzy David McNally i Karl Speak napisali: „Twoja marka, to percepcja Ciebie oraz emocje, jakie budzi u innych, doświadczenie obcowania z Tobą”.
Marki personalne są fantastycznymi narzędziami wspierającymi nasz rozwój osobisty oraz naszą komunikację w przestrzeni publicznej, biznesowej i prywatnej. Pomagają zarówno nam samym jak i naszemu otoczeniu lepiej nas poznać. Przypisać do nas określone cechy, wartości, talenty. Pomagają nam się wyróżnić, ale też uzasadnić wycenę oferowanej przez nas pracy, produktu czy usługi.
Budowanie marki osobistej to jest proces, który wymaga czasu, zaangażowania oraz stałego rozwoju.
Warto go zacząć od wnętrza - od poznania i zrozumienia siebie - swojej osobowości, swoich wartości, talentów, pasji, postaw, myśli, celów. Zrozumieć jakie niesiemy emocje, jaką energią emanujemy i jak skutecznie zarządzać tymi obszarami. Warto także przyjrzeć się poczuciu własnej wartości czyli samoocenie. Zrobić rachunek umiejętności, zdolności i kompetencji. Uświadomić sobie nasze charakterystyczne, indywidualne wyróżniki, dzięki którym będziemy w stanie zbudować silny i łatwo dostępny ślad naszej marki w pamięci odbiorców. Ślad, który sprawi, że inni będą nas dobrze pamiętać, że nasza marka będzie u nich Top of Mind. Zawsze pod ręką, gdy będą poszukiwać kompetencji, usług, czy produktów, które oferujemy.
Kolejne kroki na drodze do budowania marki osobistej, to:
▪️ Strategia jej rozwoju i komunikacji. Świadome dobieranie ścieżek rozwoju, osób, z którymi współpracujemy, kanałów komunikacji.
▪️ Dbanie o nasze wnętrze, o jakość relacji ze sobą i z otoczeniem.
▪️ Szukanie inspiracji, mądre i przemyślane inwestowanie w siebie.
▪️ Sprawdzanie, czy wybrane do komunikacji, czy rozwoju naszej marki narzędzia działają, a jeśli nie to wybieranie nowych.
Bazą komunikacji marki osobistej jest wizerunek
Bardzo ważnym elementem marki osobistej jest jej komunikacja wizualna. Wizerunek, w pełni spójny z naszą tożsamością, celami, aktywnościami zawodowymi oraz wartościami. Wizerunek niosący przekaz, który da się zamknąć w jednym zdaniu. W zdaniu, które nasze otoczenie przeczyta w ciągu pierwszych najważniejszych pięciu sekund spotkania z nami, kiedy powstaje pierwsze wrażenie.
Wizerunek jest bardzo silnym, a jednocześnie intuicyjnym narzędziem komunikacji. Warto wiedzieć, że aby przetworzyć słowa drugiej osoby potrzebujemy toru centralnego czyli pełnej świadomości i koncentracji uwagi, za które płacimy naszą energią. Natomiast obraz drugiej osoby, czyli wizerunek przetwarzamy peryferycznie czyli podświadomie. Najczęściej potrzebna jest tylko nasza niezaangażowana obecność. Stoimy obok kogoś i nasz mózg bezwysiłkowo przetwarza jego komunikację wizualną.
Jakie korzyści daje nam dbanie o markę osobistą?
Dobrze zaplanowane budowanie marki osobistej, jej świadomy rozwój i codzienna dbałość o jej spójność przekłada się bezpośrednio na wzrost satysfakcji zawodowej, zwiększenie skuteczności w realizacji celów biznesowych, świadome kształtowanie dynamiki własnych zarobków, czy też przychodów firmy, organizacji. Wspiera budowanie jakościowych relacji biznesowych. Wzmacnia markę firmy, organizacji, w której się działamy. Wpływa na pomyślność przebiegu ścieżki kariery.
Autor: Natalia Jaszczyk, HR, Consumer & Image Psychologist, Business Owner Sana Consulting Training & Research and Free From Advice