Trendy 2025: Komunikacja, która angażuje i wzmacnia markę pracodawcy
Choć każdy z raportów trendowych na 2025 rok opowiada o obecnych nurtach i nadchodzących zmianach z nieco innej perspektywy, wyłania się z nich dość spójny przekaz. Wciąż tkwimy w postpandemicznej rzeczywistości, jesteśmy zmęczeni technologią, która wywołuje w nas poczucie izolacji, a dezinformacja napędza kryzys zaufania do cyfrowych doświadczeń. Zwracamy się ku korzeniom, szukając połączeń międzyludzkich i optymizmu, skupiając się na dobrym samopoczuciu, ruchu i relacjach. W jaki sposób możemy wprowadzić te trendy do employer brandingu i komunikacji w naszych organizacjach?
Ruch analogowy – budowanie wspólnoty
Zgodnie z raportem VML, 67% ludzi uważa samotność za epidemię, a 70% twierdzi, że nie ma już poczucia wspólnoty. To pole do działań dla marek i ogrom możliwości do budowania społeczności wśród pracowników i wokół firmy. Raporty potwierdzają, że coraz chętniej odłączamy się od świata wirtualnego i skupiamy się na budowaniu znaczących interakcji w prawdziwym życiu. „Ruch analogowy” jest odpowiedzią na powszechne zmęczenie, a wręcz wypalenie związane z nieustannym kontaktem z ekranami. Zwracamy się ku zajęciom i sposobom spędzania czasu, które ich nie potrzebują, a jednocześnie pozwalają na nawiązanie kontaktu z drugim człowiekiem. Wzrost zainteresowania warsztatami, których celem jest nie tylko realizacja pasji, ale też tworzenie społeczności, możemy przekuć na działania skierowane do członków organizacji. Ruch i wellbeing także staje się platformą do poznawania ludzi – nie chodzi już tylko o zdrowie, ale o budowanie połączeń międzyludzkich. W ING Banku Śląskim funkcjonuje Mocodajnia, przestrzeń udostępniana pracownikom do wspólnego realizowania pasji, od klubu książki po naukę tańca. W LPP działa program SPLOT, w ramach którego pracownicy dzielą się swoimi zainteresowaniami z koleżankami i kolegami z firmy, a sportowy LPP Team co roku zrzesza coraz więcej miłośników kolarstwa i biegania. Działania pozwalające na tworzenie społeczności wokół danej idei, zabawy czy sportu stają się coraz bardziej pożądanym benefitem, przywiązującym pracownika do organizacji.
Joyconomy – trend zwrotu ku optymizmowi
Joyconomy, zwrot ku zabawie i optymizmowi w odpowiedzi na trudności i niepewność postpandemicznego świata, to trend, który towarzyszy nam od 2023 roku. Rozśmieszenie to najłatwiejszy sposób na nawiązanie kontaktu, a także duża szansa na rozprzestrzenienie się informacji, bo z humorem chętniej wchodzimy w interakcję, i chętnie się nim dzielimy. Podobny zabieg możemy wykorzystać wewnątrz organizacji, wychodząc poza schematy w komunikacji z pracownikami. Zabawa nie musi dotyczyć samych produktów czy treści, może skupić się na… opakowaniach. Chaos packaging to trend, który bawi się formą. Oliwa z oliwek w puszce po napoju gazowanym (Graza Olive Oil), SPF w pojemniku bitej śmietany (Classic Whip SPF 30 marki Vacation), zestaw kosmetyków w pudełku przypominającym ten od pizzy (zestaw błyszczyków NYX Professional Makeup x Home Alone Little Nero's Pizza). Tego zabiegu możemy użyć, tworząc gadżety dla pracowników czy potencjalnych kandydatów, a na pewno wyróżnimy się w tłumie standardowych zestawów onboardingowych czy bazowych gadżetów rozdawanych na targach pracy. W LPP Logistics karteczki przybrały postać palet, a firma Gadget Master ma w swojej ofercie naklejki memo w formie plastrów.
Nowe podejście do grafiki – AI, surrealizm i kolory dopaminowe
Poszukiwanie szczęścia i optymizmu widzimy w trendach dotyczących materiałów graficznych. Wciąż stawiamy na kolory dopaminowe, maksymalizm i ekspresję. Raporty trendowe przygotowane przez Pinterest i Canvę skupiają się na propozycjach pełnych barw i zabawy, od surrealizmu i futurystycznych form botanicznych po estetykę nawiązującą do lalek czy baśni. Jednym z trendów wyróżnionych w raporcie Adobe „Creative trends 2025” jest przekraczanie działań fantazji poprzez wykorzystywanie obrazów generowanych przez AI. To narzędzie pozwala nam na tworzenie grafik, które idealnie wpisują się w styl surrealizmu, przyciągając uwagę i wychodząc poza utarte schematy komunikowania się z pracownikami lub potencjalnymi kandydatami. To bodziec, który może skłonić nas do zmiany podejścia do tworzonych przez nas materiałów graficznych i wyjścia poza formalne, korporacyjne schematy. Coca Cola we współpracy z OpenAI i Bain & Company przygotowała platformę „Create Real Magic”, pozwalającą na tworzenie własnych treści z zastosowaniem GPT4 i DALL-E oraz assetów brandowych. LPP z kolei wykorzystało koncepcję FOOH w kampanii employer brandingowej LPP „Przyciągamy produktami, inspirujemy ludźmi”, pokazując charakterystyczne miejsca w największych polskich miastach jako place zabaw. Co w sytuacji, gdy nasza branża lub firma opiera się na tradycji? Odpowiedzią są trendy new-retro i folklor, który świetnie możemy wpleść w nasze działania.
Zmiany w obecnym świecie sprzyjają budowaniu autentycznych połączeń międzyludzkich i społeczności. Organizacje mogą wzmacniać zaangażowanie pracowników poprzez analogowe doświadczenia, wellbeing, kreatywną komunikację i odważne rozwiązania graficzne. W 2025 roku employer branding będzie oparty na prawdziwych relacjach – budowanie wspólnoty to już nie tylko trend, ale konieczność.
Źródła:
The Future 100: trends & change to watch in 2025. Report by VML Intelligence.
Raport Accenture Life Trends 2025
Pinterest Predicts 2025
Canva Design Trends 2025
Adobe Creative Trends 2025
Webinar Trendy 2025, PRÊT-À-CREATE i trendify.lab
Autorka: Karolina Czajewska, starsza specjalistka ds. employer brandingu LPP