Wizualizacja danych i dashboardy: od surowych liczb do wizualnych historii

Już w 2013 roku neurobiolodzy z MIT udowodnili, że ludzki mózg potrafi przetworzyć obraz, na którym zatrzyma wzrok w ciągu zaledwie 13 milisekund. Dlatego w praktycznie każdej dziedzinie biznesowej kładzie się duży nacisk na aspekty wizualne. Według Roberta Horna ze Stanford University, wykorzystanie języka wizualnego może zwiększyć skuteczność podejmowania decyzji o 64% oraz skrócić czas trwania spotkań o 24%.

Prawdopodobieństwo znalezienia się w górnym kwartylu wyników finansowych dla firm z wybranego obszaru jest trzy razy wyższe, jeżeli używane są zaawansowane narzędzia analityczne, a decyzje mogą być podejmowane pięć razy szybciej niż to robi konkurencja (American Management Association).

Dlatego temat wizualizacji danych jest wciąż aktualny, a poszukiwane są coraz nowsze, lepsze rozwiązania, aby jak najskuteczniej dotrzeć do sedna przedstawianych danych. Do zaobserwowanych przeze mnie trendów można zaliczyć na przykład wizualizacje interaktywne, gdzie przy pomocy funkcji „zoom” (powiększenia, przybliżenia) czy „hover” (najeżdżanie kursorem, w celu wyświetlenia dodatkowej informacji) użytkownik może łatwo eksplorować dane. Tworzy się również takie wizualizacje, które można porównać do dzieł sztuki – od przedstawiających rozbicie na państwa lub regiony na mapie świata do takich, które przedstawiają wady i zalety rozwiązań na wadze szalkowej. Takie tematyczne obrazy tworzą wręcz emocjonalną więź z użytkownikami, podobnie jak animacje. Standardowe animacje mogą jednak spowalniać przekazywanie informacji, dlatego coraz częściej stosuje się mikrointerakcje, które pojawiają się tylko wtedy, gdy użytkownik wchodzi w interakcję z witryną lub aplikacją. Przyspiesza to proces, zachowując jednocześnie możliwość animacyjnego przedstawienia danych. Popularne są również funkcje jak „tryb ciemny” czy możliwość wyboru motywu, pozwalające dostosować paletę kolorów do preferencji użytkownika.

Oczywiście, oprócz samej wizualizacji, ważne jest również przedstawienie kompleksowej informacji na zadany temat. W tym celu stosuje się dashboardy, które umożliwiają prezentację różnych danych w różny sposób, ale zawsze odnoszących się do jednego obszaru lub obszarów, których wspólne zrozumienie stanowi podstawę do podejmowania decyzji biznesowych. Bardzo ważnym elementem, oprócz przemyślanej struktury dashboardu, jest zrozumienie potrzeb użytkowników czy klientów. Dogłębna znajomość obszaru może pomóc w zidentyfikowaniu i zaproponowaniu nowych możliwości narzędzi lub wykryciu niezgodności w danych. Kluczowa jest także spójność danych pochodzących z różnych źródeł. Łączenie danych bez właściwej weryfikacji ich jakości może sprawić, że stworzony dashboard stanie się całkowicie bezużyteczny.

Newsletter konferencje.pb.pl
Informacje o konferencjach, warsztatach, webinarach oraz promocjach. 10% rabatu na każde wydarzenie. Dostęp do wiedzy klasy biznes.
ZAPISZ MNIE
×
Newsletter konferencje.pb.pl
autor: Mateusz Stempak
Ostatnia środa miesiąca
Informacje o konferencjach, warsztatach, webinarach oraz promocjach. 10% rabatu na każde wydarzenie. Dostęp do wiedzy klasy biznes.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: [email protected]. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: [email protected]. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

Weź udział w XIX Kongresie Business Intelligence 25 listopada 2025 w Warszawie >>

Za każdą wizualizacją kryje się logika, która powinna być intuicyjna i bezbłędna. Brak możliwości szybkiego powrotu do poprzedniego widoku lub skomplikowany sposób filtrowania danych mogą negatywnie wpływać na doświadczenie użytkownika, dlatego ważne jest, aby rozwiązanie było użyteczne i szeroko stosowane. Dlatego warto pamiętać o odpowiednim testowaniu tworzonych wizualizacji; istnieje wiele standardowych wskazówek, jak to zrobić. Jednak, patrząc na najnowszy trend w tym obszarze, widać, że staramy się tworzyć coraz bardziej unikatowe produkty, dlatego konieczne jest znalezienie uniwersalnego podejścia do sprawdzania produktów, które pomoże zmienić tok myślenia, pozwoli na przetestowanie różnych scenariuszy i tym sposobem poprawić jakość dostarczanych rozwiązań.

Autorka: Wiktoria Gromowa-Cieślik, ekspertka Business Intelligence

Dlaczego warto wziąć udział w naszych konferencjach?

20

lat doświadczenia w organizacji wydarzeń dla biznesu

Doświadczenie

Konferencje, warsztaty i szkolenia dla biznesu organizujemy od 2004 roku. Najbardziej aktualne tematy dla przedstawicieli wielu branż oraz uznana marka na rynku sprawiają, że jesteśmy czołowym organizatorem wydarzeń skierowanych do specjalistów, menedżerów i przedstawicieli wyższej kadry zarządzającej, którzy stawiają na rozwój i nieustanne podnoszenie kwalifikacji.

1546

firm zaufało nam w 2023 roku

Profesjonalizm i nowoczesne kategorie szkoleń

Nasze konferencje, warsztaty oraz szkolenia biznesowe prowadzą najlepsi mówcy - trenerzy i praktycy będący uznanymi ekspertami w swoich dziedzinach i mający na swoim koncie znaczące osiągnięcia. Pomożemy Ci w wielu dziedzinach - zarządzaniu zespołem, budowaniu marki osobistej, udoskonalaniu obsługi klienta, poznaniu nowych trendów rynkowych, nadchodzących zmian legislacyjnych itp. Nie ma lepszej inwestycji niż inwestycja w siebie.

3396

uczestników wydarzeń w 2023 roku

Tysiące zadowolonych klientów

Efektywne prowadzenie firmy nie jest możliwe bez ciągłego rozwoju, zdobywania wiedzy i umiejętności korzystania z odpowiednich narzędzi. Wiedzą o tym tysiące przedsiębiorców, menedżerów i specjalistów, którzy co roku uczestniczą w naszych wydarzeniach, szukając nie tylko wiedzy i inspiracji, ale również doskonałej okazji do nawiązania cennych kontaktów. Udział w wydarzeniach PB to doskonałe forum wymiany doświadczeń i networkingu.