10 firm z prostą receptą na sukces

KS, forbes.com
opublikowano: 2008-05-01 00:00

Od wielu lat Clayton Christensen, obecnie profesor harvardzkiej Business School, zajmuje się analizowaniem rozwiązań, które zrewolucjonizowały rynek - pisze Forbes.com. Często proste i tanie sposoby okazują się najlepsze i niespodziewanie zdobywają rzesze klientów, wypierając tym samym swą „żelazną” konkurencję, o ile takowa w ogóle istnieje. 

Oto lista dziesięciu takich firm, sporządzona przez Christensena:

1997: Netflix

Firma znalazła proste rozwiązanie dla klientów wypożyczalni video – założyła własną: internetową. Kolejnym dobrym krokiem było opracowanie systemu, pozwalającego klientom wymianę opinii na temat filmów. Od wejścia na giełdę w 2002 roku wartość spółki wzrosła o ponad 165%.

1998: Google

Sergey Brin i Larry Page postanowili uporządkować system informacji. Potem Google zaczęło zarabiać na reklamach. Początkowo wartość giełdowa firmy wynosiła 1,67 mld dolarów, obecnie – 150 mld.

1999: BlackBerry

Firma stworzyła mobilną sieć, umożliwiającą korzystanie z poczty elektronicznej z każdego niemal miejsca. Proste i skuteczne. W chwili obecnej serwis BlackBerry ma ok. 8 milionów użytkowników.

2000: MinuteClinic

Pomysł na proste usługi lekarskie w aptekach okazał się strzałem w dziesiątkę. Sieć ekspresowych przychodni postawiła na to, co dla pacjentów najważniejsze: szybką diagnozę i recepty bez potrzeby umawiania się na wizytę. W 2006 roku firma zarobiła 170 milionów dolarów.

2001: iPod firmy Apple

Pojawienie się iPoda wraz z oprogramowaniem iTunes zażegnało kryzys na rynku muzycznym spowodowany nielegalnym ściąganiem utworów z Internetu. iPod podbił rynek, a firma podpisała umowy, dzięki którym jej klienci mogli tanio i legalnie słuchać swych ulubionych ścieżek.

2002: Robot Roomba   (na zdjęciu)

Każdy lubi mieć czysto, ale nie każdy lubi albo ma czas odkurzać. Roomba posprząta za nas. Firma iRobot sprzedała ponad 2 miliony tych samodzielnych odkurzaczy, a jej dochód w 2006 roku osiągnął blisko 200 mln dolarów. W Polsce kosztuje 3590 zł.

2003: Skype   

Z odpowiednim oprogramowaniem każdy użytkownik Internetu może połączyć się i porozmawiać za darmo z druga osobą, posiadającą Skype, w dowolnym miejscu na świecie. Takich osób jest teraz ponad 200 mln. Firmę kupił w 2005 roku eBay za 2,6 mld dolarów.

2004: HeartStart 

Defibrylator domowy firmy Philips okazał się świetnym pomysłem marketingowym. Nawet osoby bez przygotowania medycznego mogą z łatwością go obsłużyć. Aparat jest też sporo  tańszy od profesjonalnego (ok. 1500 dol.).

2005: YouTube 

Ani telewizja, ani kablówka nie są w stanie dorównać YouTube pod względem łatwości dostępu do materiałów video. Serwis pozostaje bezkonkurencyjny również jeśli chodzi o ich zasób. Od 2006 własność Google; kupiony za 1,65 mld dolarów.


2006: Nintendo Wii 

Odpowiedź Nintendo na konkurencyjne konsole Sony i Microsoft; Wii jest tańsza i łatwiejsza w obsłudze, co zwiększa liczbę potencjalnych klientów. Olbrzymim atutem okazał się kontroler z czujnikiem, który przenosi ruchy gracza na ekran.