10 lat dobrych praktyk w windykacji

Materiał partnera
23-11-2015, 11:23

Przedsiębiorstwa windykacyjne działają w drażliwym sektorze rynku finansowego

Czasem niespłacanie zobowiązań wynika z zapomnienia lub zaniedbania, często jednak przyczyny są niezależne od dłużnika — choroba, utrata pracy, pogorszenie warunków prowadzenia działalności gospodarczej, konieczność poniesienia niespodziewanych wydatków… Niejednokrotnie spotykamy się z sytuacją, w której dłużnik ma pełną świadomość swoich zaległości i gorącą wolę ich uregulowania, jednak po prostu nie jest w stanie wywiązać się z nich w terminie. 

Profesjonalnie i rozważnie

Windykator powinien działać profesjonalnie, ze świadomością, że jego zadaniem jest doprowadzenie do zaspokojenia wierzyciela, ale też ze zrozumieniem sytuacji dłużnika. Interesy tych dwóch przeciwstawnych stron są trudne do pogodzenia. Tym bardziej więc przed windykatorami stoją odpowiedzialne zadania. Przepisy prawa jedynie wyznaczają obszar, w jakim można się poruszać, i określają, jakie metody są dopuszczalne. Zatem właściwe postawy może kształtować tylko doświadczenie zdobywane w rozwiązywaniu codziennych problemów, zgodnie z wartościami etyki biznesu. Czy jednak musi to być tylko własna praktyka?

Tu właśnie otwiera się pole dla dobrych praktyk wypracowywanych wspólnie przez środowisko rynkowe. Zrozumiałe więc, że to właśnie działalność windykacyjna jest jednym z pierwszych obszarów, dla których przedsiębiorstwa zrzeszone w Konferencji Przedsiębiorstw Finansowych w Polsce (KPF) już dziesięć lat temu opracowały, uzgodniły i dobrowolnie przyjęły do stosowania Zasady Dobrych Praktyk. Lecz czymże byłyby najlepsze nawet zasady, choćby i w najlepszej wierze przyjmowane, gdyby zabrakło mechanizmów umożliwiających monitorowanie ich stosowania?

Systematyczna samoocena

Dlatego KPF od początku swojego istnienia powołała do życia Komisję Etyki, a równocześnie z przyjęciem Zasad Dobrych Praktyk ustanowiła obowiązek przeprowadzania corocznego audytu wewnętrznego przez swoich członków. Specjalny formularz został opracowany dla przedsiębiorstw windykacyjnych, które dokonują oceny zgodności swojego działania z Dobrymi Praktykami Windykacyjnymi. Tę samoocenę weryfikuje Komisja Etyki, a pozytywne jej przeprowadzenie honorowane jest certyfikatem audytu wewnętrznego.

Zasady Dobrych Praktyk podlegają nieustannemu doskonaleniu, obejmując kolejne obszary działalności. Takie aktywne podejście pozwoliło na wypracowanie dobrych praktyk procesu sprzedaży wierzytelności, które w tym roku po raz pierwszy zostały wykorzystane przez kapitułę Lauru CESSIO, przyznawanego wierzycielom pierwotnym za profesjonalizm przy organizacji przetargów na sprzedaż wierzytelności. Pamiętajmy, że przeprowadzenie i rozstrzygnięcie przetargu nie kończy współpracy wierzycieli pierwotnych i wtórnych, gdyż w polu widzenia trzeba mieć cały czas dłużnika. Nic więc dziwnego, że wypracowane w tym procesie zasady kontaktowania się z dłużnikami i współpracy przy rozpatrywaniu ewentualnych reklamacji zostały włączone do Zasad Dobrych Praktyk KPF.

dr Krzysztof Grabowski doradca KPF ds. ładu korporacyjnego

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Materiał partnera

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Tematy

Puls Biznesu

Inne / 10 lat dobrych praktyk w windykacji