13,1 mld euro dla unijnego transportu

MEJ
21-08-2015, 20:32

13,1 mld USD zainwestuje Komisja Europejska w transportowy program unijny TEN-T, mający na celu budowę ogólnoeuropejskiej sieci transportowej.

Zobacz więcej

Korytarze transportowe programu TEN-T UE

Program TEN-T o którego uruchomieniu zadecydowała Komisja Europejska, to tak naprawdę 276 projektów lokalnych, wyselekcjonowanych w ramach Connecting Europe Facility (CEF). 13,1 mld euro stanowi przy tym tylko część funduszy, jakie mają być w TEN-T zainwestowane; ponieważ program ma być realizowany w formule partnerstwa publiczno-prywatnego, Komisja Europejska spodziewa się, iż ogólna suma inwestycji sięgnie 28,8 mld euro.

Program CEF wraz z działaniem European Fund for Strategic Investments (EFSI), który ma współfinansować główne projekty, według KE, wypełni lukę w unijnym systemie transportowym, jaka wyraźnie występuje nawet w krajach "starej" Europy. Stworzenie jednolitego europejskiego systemu transportowego, wykreuje także zapotrzebowanie na nowe usługi i produkcję oraz - co za tym idzie - nowe miejsca pracy.

Jak stwierdziła komisarz ds. transportu w KE, Violeta Bulc, TEN-T jest obecnie największym programem transportowym, który może usunąć wąskie gardła w przewozach, zmodernizować infrastrukturę, wytworzyć i wdrożyć innowacyjne rozwiązania transportowe i przede wszystkim zapewnić obywatelom państw UE możliwość wygodnego podróżowania. Stworzenie  kontynentalnej sieci transportowej w Europie oznaczać będzie, według komisarz Bulc, kreację dodatkowych 10 mln miejsc pracy i wzrost unijnego PKB o 1,8 proc.

Największym subprojektami w ramach TEN-T są: kanał Sekwana-Skalda, tunel na Przełęczy Brenner, Rail Baltica, stałe połączenie Cieśninie Fehrman i most Caland. Innymi mniejszymi projektami są transgraniczne połączenia transportowe pomiędzy Bremą i Groningen, stworzenie systemu nawigacyjnego na Dunaju, plany terminali LNG w portach Europy i linia kolejowa Iron Rhine.

Komisja Europejska od momentu ogłoszenia projektu TEN-T we wrześniu 2014 roku otrzymała 700 aplikacji na sumę dofinansowania 36 mld euro czyli trzykrotnie więcej niż wynoszą możliwości finansowe. W tej sytuacji zdecydowano o akceptacji tylko tych, które niosą za sobą największą wartość dodaną, budują europejska sieć transportową i dają gwarancję tworzenia nowych miejsc pracy. Zarezerwowano dodatkowo z Funduszu Spójności dla Państw Członkowskich 4,8 mld euro na te projekty. Według Komisji, poziom współfinansowania sięgnie, w zależności od wagi projektu, od 20 proc. do 85 proc. Umowy grantowe dla poszczególnych projektów sporządzi Innovation and Networks Executive Agency (INEA), a ich podpisanie nastąpi w II połowie 2015 roku.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: MEJ

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Innowacji / 13,1 mld euro dla unijnego transportu