Kosztem ok. 185 mln zł Kompania Piwowarska (KP) rozbuduje swój browar w Tychach, zwiększając jego zdolności produkcyjne prawie o połowę, z ok. 5,5 do 8 mln hektolitrów piwa rocznie -podali przedstawiciele firmy.
Tym samym stanie się on największym pod względem zdolności produkcyjnych browarem w Polsce oraz największym europejskim browarem światowej grupy SABMiller, do której należy KP. Szczegóły trwającego programu inwestycyjnego przedstawił we wtorek w Tychach dyrektor generalny KP, Mark Bowman.
"Polski rynek piwa rośnie w tempie ok. 5-7 proc. rocznie. Wzrost sprzedaży KP co roku jest większy od wzrostu rynku, tak będzie i w tym roku. Prognozujemy, że rynek będzie systematycznie wzrastał co najmniej przez dalsze pięć lat. Wzrost popytu i udziału w rynku wymaga odpowiedniego zwiększania mocy naszych browarów, szczególnie w Tychach" - powiedział Bowman.
Rozbudowa tyskiego browaru to część wartego ok. 300 mln zł trzyletniego programu inwestycyjnego firmy, w ramach którego m.in. podwojone zostały już zdolności produkcyjne browaru w Białymstoku. Po zakończeniu inwestycji w Tychach zdolności produkcyjne całej KP wzrosną z obecnych 12,5 do 15 mln hl piwa rocznie. Przy obecnej wielkości rynku oznacza to możliwość zaspokojenia około połowy krajowego popytu.
Nowa warzelnia w Tychach ruszy na przełomie kwietnia i maja przyszłego roku. Już wówczas browar osiągnie moc ok. 8 mln hl rocznie, natomiast zbiorniki fermentacyjne i leżakowe zwiększą zdolność do ok. 6,5 mln hl. Moc ta zostanie zwiększona w ciągu dwóch lat w kolejnych etapach inwestycji. W Tychach ruszy też nowa linia do puszkowania piwa. Przedstawiciele KP oceniają, że tyski browar ma przed sobą duży potencjał dalszej rozbudowy.
Docelowo browar w Tychach liczy nie tylko na wzrost krajowego rynku, ale również na rozwijający się eksport tyskiego piwa, który w ostatnim roku został podwojony i w ciągu 9 miesięcy roku wyniósł 120 tys. hl. Piwo trafia do Niemiec, Wlk. Brytanii, Irlandii, USA, Kanady, Islandii, Francji i Holandii, na razie głównie do środowisk polonijnych. Dwie trzecie eksportu przypada na markę "Tyskie", której udział w polskim rynku piwa szacowany jest na 16 proc. Następna, z 11-proc. udziałem jest marka "Żubr".
W ubiegłym roku KP sprzedała ponad 11,22 mln hl piwa, uzyskując 12,6 proc. wzrostu sprzedaży w odniesieniu do 9,96 mln hl w 2004 r. W tym roku firma odnotowała dalszy wzrost sprzedaży, wyższy od średniego wzrostu całego rynku. Swój udział w rynku w 2005 r. KP szacuje na ponad 37 proc., co daje jej pozycję lidera. Firma ma browary w Tychach, Poznaniu i Białymstoku. Produkuje w nich dziewięć marek piwa. Zatrudnia blisko 2,8 tys. osób. Od prywatyzacji w drugiej połowie lat 90. w browarach KP zainwestowano łącznie ok. 215 mln euro.
W roku obrotowym 2006, trwającym od kwietnia 2005 do marca 2006, zysk KP wyniósł 570 mln zł przy 3,8 mld zł przychodów.
W Polsce jest ok. 40 producentów piwa i ok. 80 browarów. Branża zatrudnia łącznie ok. 15 tys. osób. 84 proc. rynku należy jednak do trzech grup: SABMiller (Kompania Piwowarska), Heineken (grupa Żywiec) i Calsberg (Okocim). Ich udziały w rynku szacowane są - według danych za ubiegły rok - odpowiednio na 37, 33 i 14 proc.
(DI, PAP)