2 mln EUR za stację to nie jest mało

Paweł Janas
16-09-2005, 00:00

Czeskie media szacują wartość 69 stacji na 139 mln EUR. To dużo. Zakupy PKN w Niemczech pokazują jednak, że nie zawsze tanie jest dobre.

Zgodnie z zapowiedziami należąca do grupy PKN Orlen sieć stacji Benzina (Unipetrol) złożyła ofertę na zakup 69 stacji paliw Aral w Czechach. Polsko-czeskie siły stanęły do rozgrywki w doborowym towarzystwie. Konkurencyjne oferty złożyły firmy MOL, Shell, OMV oraz Agip. Jak podaje czeski dziennik „Hospodarske Noviny”, wartość stacji Arala szacowana jest na 4 mld koron czeskich, czyli około 137 mln EUR. Daje to niemałą kwotę około 2 mln EUR za jedną stację.

Sprzedać i kupić

To niemało, ale Orlen nie ma wyjścia. Zgodnie z wcześniejszą umową z firmą ConocoPhillips, musi odsprzedać Amerykanom 1/3 stacji Benzina. Placówki, które pozostaną Orlenowi w Czechach, nie wystarczą, by sieć była zyskowna. Stąd konieczność dokupienia innych obiektów.

Czy warto starać się o stacje Arala?

— To nie jest wygórowana cena. Stacje są nowoczesne, dobrze położone i nie wymagają większych inwestycji — mówi Rafał Salwa, niezależny analityk.

Według cytowanego przez czeski dziennik Martina Durcaka, dyrektora operacyjnego czeskiego Arala, nowy właściciel ma zostać wybrany w ciągu dwóch miesięcy.

Jak mówił nam wcześniej Cezary Smorszczewski, wiceprezes Orlenu, ewentualna przegrana Orlenu w przetargu na stacje Arala nie zniechęci koncernu przed dalszymi poszukiwaniami na rynku czeskim.

Tanie Niemcy

Poprzednia sieć stacji zakupiona przez Orlen za granicą była znacznie tańsza. W grudniu 2002 r. polska spółka zapłaciła 140 mln EUR za 494 stacje BP w Niemczech. Podkreślano wtedy, że cena nie jest wygórowana. Niestety, jak się później okazało, siła rynkowa tych stacji również. Orlen do tej pory nie może wyprowadzić ich na prostą, choć w drugim kwartale tego roku ich wyniki nieco się poprawiły.

Orlen zastanawia się więc — dokupić stacje czy sprzedać sieć. Pierwsza próba zakupu (sieć Q1) nie zakończyła się powodzeniem. Oferta Orlenu została przebita przez inwestora finansowego.

Na przełomie października i listopada firma ma podjąć decyzję w sprawie obecności w Niemczech.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Paweł Janas

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Świat / 2 mln EUR za stację to nie jest mało