Konkurs "Projekty aplikacyjne” to propozycja Narodowego Centrum Badań i Rozwoju skierowana do konsorcjów złożonych z jednostek naukowych i przedsiębiorców.

- Jego celem jest wsparcie najlepszych projektów B+R, obejmujących badania przemysłowe i eksperymentalne prace rozwojowe lub eksperymentalne prace rozwojowe, prowadzących do powstania polskich, unikalnych w skali globalnej rozwiązań. Budżet ogłoszonego konkursu wynosi 200 mln zł - informuje Narodowe Centrum Badań i Rozwoju.
Nabór wniosków w konkursie potrwa od 3 października do 2 listopada 2016 r. Decyzję o dofinansowaniu konsorcja otrzymają w około 90 dni od zakończenia naboru wniosków.
O dofinansowanie w wysokości do 10 mln zł ubiegać się mogą konsorcja złożone z co najmniej jednej jednostki naukowej i jednego przedsiębiorcy. Konsorcjum może liczyć maksymalnie pięć podmiotów, przy czym co najmniej połowę jego składu muszą stanowić przedsiębiorcy.
- Ogromny potencjał polskiej nauki może zostać dobrze wykorzystany tylko dzięki efektywnej współpracy najlepszych zespołów badawczych z przedsiębiorcami, którzy nie boją się podejmować ryzyka i są gotowi realizować nowatorskie przedsięwzięcia. W konkursie na projekty aplikacyjne poprzeczkę postawiliśmy wysoko, ponieważ oczekujemy ambitnych projektów, które mogą doprowadzić do stworzenia unikalnych w skali globalnej rozwiązań i technologii a w konsekwencji dokonać przełomu technologicznego w danej dziedzinie – mówi prof. Maciej Chorowski, dyrektor Narodowego Centrum Badań i Rozwoju.
Zgłaszane w konkursie projekty, poza innowacyjnością w skali światowej, będą musiały wpisywać się w „Krajową inteligentną specjalizację”. Premiowane będą przy tym przedsięwzięcia o charakterze ponadregionalnym, a jednym z kryteriów oceny jest również opłacalność wdrożenia.
Konkurs w ramach działania 4.1.4 „Projekty aplikacyjne” jest realizowany w ramach Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój. W ubiegłorocznej edycji dofinansowanie otrzymało 15 projektów. Zwycięskie konsorcja pracują już m.in. nad: technologią produkcji elementów do zespołów napędowych przenośników przeznaczonych do pracy w ekstremalnych warunkach; systemem do transportu gazu ziemnego, węglowodorów ciekłych oraz innych płynów pod średnim i wysokim ciśnieniem do zastosowania w przemyśle naftowym i gazowniczym oraz nad szeregiem rozwiązań z zakresu inżynierii materiałowej.