Nethone, rodzima spółka, która technologią walczy z oszustwami płatniczymi w internecie, w ostatnim roku dwukrotnie zwiększyła liczbę klientów i ma zakusy na znacznie więcej. Sprzyja jej znaczny wzrost ruchu w internecie, obserwowany od wybuchu pandemii. Dotyczy to m.in. sektorów e-commerce i usług płatniczych online, w których rozwiązania Nethone znajdują zastosowanie. Spółka trafiła na celownik inwestorów - pozyskała 25 mln zł w rundzie A od funduszy Aria i Atmos Ventures, a także Innovation Nest, Plug and Play Ventures, Firlej Kastory i grupy aniołów biznesu. Przypomnijmy: w 2019 r. firma zamknęła rundę seed, pozyskując kapitał od Innovation Nestu, a wcześniej korzystała z dotacji publicznych na rozwój projektów technologicznych.
- Nethone od początku było rozwijane jako przedsiębiorstwo, które rozwiązuje fundamentalne problemy światowych biznesów, dotyczące fraudów, i wyznacza trendy w podejściu do tego zagadnienia. Oszustwa w sieci dotyczą wszystkich sektorów e-commerce, dóbr cyfrowych i usług finansowych – podkreśla Dariusz Lewandowski, inwestor i prezes funduszu Aria.
Przestępcy używają coraz to nowych metod
Cyberbezpieczeństwo - zwłaszcza w czasie pandemii, gdy wiele procesów handlowych i płatniczych zostało przeniesionych do sieci - trafiło na listę firmowych priorytetów.
- Z jednej strony użytkownicy internetu mają coraz większą świadomość cyberzagrożeń, więc rośnie zainteresowanie naszą ofertą, z drugiej jednak – przestępcy sięgają po coraz bardziej wyszukane metody, więc i my musimy inwestować w rozwój produktów – zaznacza Hubert Rachwalski von Rejchwald, prezes Nethone.

Rozwiązania Nethone są skierowane do podmiotów, które oferują produkty lub usługi za pośrednictwem stron internetowych i aplikacji mobilnych. W dużym skrócie: system, analizując charakterystyczne ruchy użytkowników i czynniki behawioralne, np. podczas robienia e-zakupów i dokonywania płatności, określa, czy po drugiej stronie sieci znajduje się człowiek, czy np. bot. Wychwytuje w ten sposób próby fraudów w czasie rzeczywistym. Rozwiązanie, według szacunków Nethone, umożliwia firmom powstrzymywanie ponad 95 proc. przypadków nielegalnych przejęć kont (account takeover – ATO).
Firm obsługuje głównie podmioty z sektora e-commerce, może się także pochwalić współpracą z bankami. Na liście klientów referencyjnych, wymienionych na stronie internetowej Nethone, są m.in.: eSky.com, LOT, Thalesa, ING Bank Śląski, PKO BP i Booksy.
- Nethone z sukcesem zdobywa międzynarodowych klientów na silnie konkurencyjnym i błyskawicznie rosnącym rynku bezpieczeństwa transakcji w sieci – potwierdza Dariusz Lewandowski.
Firma stawia na rozwój sieci sprzedaży
Udział klientów z Europy Zachodniej w strukturze sprzedaży w Nethone wynosi ok. 70 proc., z Ameryk Północnej i Południowej – ok. 15 proc, z Azji – 5 proc., a z Polski - 10 proc. W 2020 r. przychody spółki przekroczyły 2 mln USD.
Kapitał zdobyty w rundzie A ma pomóc firmie w budowie pozycji na rynkach zagranicznych i zwielokrotnieniu przychodów. Nethone skupi się m.in. na rozwoju sieci sprzedaży i partnerstw biznesowych.
- Nethone pomaga rozwiązać problem oszustw związanych z płatnościami i tożsamością. Rynek tego typu usług jest wart około 50 mld USD i co roku rośnie w dwucyfrowym tempie. Technologia spółki może zapewnić maksymalną ochronę przed oszustwami i obciążeniami zwrotnymi – mówi Grzegorz Żebrowski, menedżer ds. inwestycyjnych w Arii.
Raport „Transakcje na polskim rynku VC w Q2 2021”, opracowany przez PFR Ventures i fundusz Inovo Partners, wskazuje, że wartość inwestycji venture capital (VC) zamkniętych w II kw. 2021 r. wyniosła 936 mln zł (118 transakcji). W całym pierwszych półroczu natomiast rodzime start-upy od polskich i zagranicznych inwestorów otrzymały łącznie 1,17 mld zł. Kwotę tę podbijają tzw. megarundy, czyli inwestycje na poziomie kilkuset milionów złotych, niemniej runda o wartości ok. 20 mln zł wciąż jest uznawana w Polsce za dość dużą. Ze względu na strukturę finansowania start-upów z programów publicznych najwięcej jest jednak inwestycji rzędu 1 mln zł.