Czytasz dzięki

4 rekomendacje dla giełdowych telekomów

opublikowano: 06-09-2017, 10:04
aktualizacja: 06-09-2017, 10:09

Konrad Księżopolski, analityk Haitong Banku, wziął pod lupę akcje giełdowych telekomów - Playa, Cyfrowego Polsatu, Orange Polska i Netii.

Wydawanie rekomendacji dla Playa rozpoczęto od zalecenia "kupuj" z ceną docelową akcji 41,8 zł. W górę poszła cena docelowa dla Cyfrowego Polsatu (ale symbolicznie - z 30 do 30,4 zł, rekomendacja brzmi "kupuj") i Orange (z 5 do 5,1 zł; "sprzedaj"), a dla Netii ("neutralnie") została obniżona z 4,8 do 3,8 zł. 

Zdaniem analityka, pomimo wysokich barier wejścia związanych z zakupem częstotliwości oraz rozwojem sieci, aktywa telekomunikacyjne nie determinują i nie gwarantują komercyjnego i finansowego sukcesu. Z drugiej strony posiadanie aktywów jest często przeceniane w analizie fundamentalnej.

Zdaniem Konrada Księżopolskiego, bardziej od samych aktywów liczy się ich wykorzystanie, unikalna oferta produkcyjna o wysokiej jakości, skuteczna organizacja, troska o klienta oraz marketing.

"Bardzo dobrze pokazuje to Play – z najmniejszym zasobem aktywów, startując od zera, stał się drugim co do wielkości operatorem mobilnym w Polsce. Z kolei Orange Polska, jako były państwowy monopolista zawsze miał najwięcej aktywów telekomunikacyjnych, ale jak widać po wynikach spółki, w ciągu ostatnich 10 lat straciła ona swoją dominującą pozycję rynkową" - uważa Konrad Księżopolski.

- Technologia się upowszechnia i w związku z tym nie może być traktowana w kategoriach przewagi konkurencyjnej, a nadpodaż aktywów stacjonarnych w ciągu najbliższych 2-3 lat może ograniczyć ich opłacalność - dodaje analityk.

Jego zdaniem, zwycięzcami ponownie zostaną ci, którzy zaoferują skuteczne połączenie oferty produktowej z dbałością o klienta. W przypadku operatorów mobilnych wzbogacenie oferty o Internet powinno zwiększyć konsumpcję ich rozwiązań. To, w połączeniu z wyższą wydajnością operacyjną i niskim wskaźnikiem nakładów kapitałowych do sprzedaży może pomóc operatorom mobilnym zwiększać wolne przepływy pieniężne. Natomiast w przypadku operatorów stacjonarnych niższa efektywność i wysokie koszty inwestycyjne budowy sieci FTTx/NGA mogą sprawić, że w ciągu najbliższych kilku lat będą one odczuwać presję jeżeli chodzi o przepływy pieniężne i wartość dywidendy.

Analityk uważa, że największym atutem operatorów stacjonarnych jest ich ukryty potencjał do szerszej konwergencji i redukcji kosztów. 

 

Opowieści z arkusza zleceń
Newsletter autorski Kamila Kosińskiego
ZAPISZ MNIE
×
Opowieści z arkusza zleceń
autor: Kamil Kosiński
Wysyłany raz w miesiącu
Kamil Kosiński
Newsletter z autorskim podsumowaniem najciekawszych informacji z warszawskiej giełdy.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Kamil Zatoński

Polecane