48 mld zł drzemie w PPP

Rząd chce rozruszać partnerstwo publiczno-prywatne. Opublikował bazę projektów inwestycyjnych, które mogą być zrealizowane w tej formule.

Gdy wyschnie strumień unijnych funduszy, wiele inwestycji będzie wymagało współpracy instytucji publicznych z partnerami prywatnymi. Dlatego rząd chce wspierać rozwój PPP. Na początek stworzył bazę zamierzeń inwestycyjnych, które mogą być zrealizowane w tej formule. Znalazło się w niej 145 projektów o łącznej wartości 48,4 mld zł. Większość stanowią inwestycje samorządowe, ale pod względem wartości dominują projekty, które chce współfinansować rząd. W bazie jest ich dziewięć — wartych 46 mld zł.

Pixaby CC0 Public Domain

— W bazie znalazły się tylko realne projekty, zweryfikowane przez nasz zespół. Może być ona przydatna dla podmiotów zainteresowanych formułą PPP — informuje Witold Słowik, wiceminister rozwoju.

— Nareszcie strona rządowa przestała się bać formuły PPP. Firmy budowlane, banki i inwestorzy prywatni od dawna czekają w blokach — mówi Wadim Kurpias, partner CMS Cameron McKenna Greszta i Sawicki. Większość rządowych projektów dotyczy budowy dróg: S6 obwodnicy Trójmiasta, S6 Koszalin — Gdańsk, S10 Toruń — Bydgoszcz, S6 zachodniego drogowego obejścia Szczecina, A2 Siedlce — granica państwa (Kukuryki). Na liście jest też przebudowa autostrady A18 Olszyna — Golnice oraz budowa Kanału Śląskiego i kaskady odcinka Odry od Brzegu Dolnego do ujścia Nysy Łużyckiej (każdy z tych dwóch projektów jest wyceniany na 11 mld zł), a także polskiej ambasady w Berlinie. W bazie znalazło się też zagospodarowanie błoni Stadionu PGE Narodowego w Warszawie, wyceniane na 1 mld zł. Do tej pory zrealizowano lub realizuje się w Polsce 112 projektów w formule PPP na łączną kwotę 5,6 mld zł. Rząd liczy, że będzie ich coraz więcej.

— Planujemy zawarcie 100 umów PPP w latach 2017-20. Zakładamy, że co najmniej 5 proc. nakładów w sektorze publicznym będzie wydawane w tej formule, co oznacza inwestycje o wartości ponad 25 mld zł — twierdzi Witold Słowik. Ministerstwo chce, by 40 proc. postępowań planowanych w formule PPP kończyło się sukcesem. Do tej pory ten wskaźnik wynosił nieco ponad 20 proc. — Mam nadzieję, że to, co robimy, przełoży się na realny wzrost PPP w Polsce i zrealizujemy ambitne cele wynikające ze strategii odpowiedzialnego rozwoju — mówi Witold Słowik. Dzisiaj Stały Komitet Rady Ministrów ma się zająć dokumentem „Polityka rządu

w zakresie rozwoju partnerstwa publiczno-prywatnego” — informuje wiceminister. Jednym z elementów realizacji tej polityki jest nowelizacja ustawy o PPP, która jest w trakcie konsultacji międzyresortowych (potrwają do 5 kwietnia). Ma wprowadzić m.in. tzw. negatywny test PPP — projekty dofinansowane z budżetu kwotą 300 mln zł lub wyższą będą mogły być realizowane w innej formule tylko po wykazaniu ekonomicznej efektywności takiego rozwiązania i uzyskaniu zgody ministra. Ministerstwo Rozwoju forsuje tę regułę, licząc, że upowszechni PPP. Jednym z bardziej prestiżowych projektów w tej formule mogłaby być budowa autostrady A1 na odcinku Tuszyn — Częstochowa. Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa podjęło jednak niedawno decyzję o sfinansowaniu tej inwestycji z pieniędzy budżetowych.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Magdalena Wierzchowska

Polecane