Tylko dlatego, że popełnione błędy należą
do „grubych”, nie znaczy to, że są dla wszystkich oczywiste. Nikt nie da nam 100
proc. gwarancji podczas inwestowania, ale uniknięcie głównych błędów zwiększy
nasze szanse na pokaźne zyski - podaje bankrate.com.
1. Łączenie inwestycji z celemPotrzebujesz
pieniędzy za kilka lat? Nie wkładaj ich do funduszu inwestycyjnego o zwiększonym
ryzyku. Rozważ, kiedy będziesz potrzebować pieniędzy. To pozwoli Ci uniknąć
niepotrzebnych kosztów transakcyjnych, kar i pokaźnych strat.
Artykuł dostępny dla subskrybentów i zarejestrowanych użytkowników
REJESTRACJA
SUBSKRYBUJ PB
Zyskaj wiedzę, oszczędź czas
Informacja jest na wagę złota. Piszemy tylko o biznesie
Poznaj „PB”
79 zł7,90 zł/ miesiąc
przez pierwsze 3 miesiące
Chcesz nas lepiej poznać?Wypróbuj dostęp do pb.pl przez trzy miesiące w promocyjnej cenie!
Tylko dlatego, że popełnione błędy należą
do „grubych”, nie znaczy to, że są dla wszystkich oczywiste. Nikt nie da nam 100
proc. gwarancji podczas inwestowania, ale uniknięcie głównych błędów zwiększy
nasze szanse na pokaźne zyski - podaje bankrate.com.
1. Łączenie inwestycji z celem Potrzebujesz
pieniędzy za kilka lat? Nie wkładaj ich do funduszu inwestycyjnego o zwiększonym
ryzyku. Rozważ, kiedy będziesz potrzebować pieniędzy. To pozwoli Ci uniknąć
niepotrzebnych kosztów transakcyjnych, kar i pokaźnych strat.
„Jeżeli będziesz potrzebować środków za sześć miesięcy do dwóch lat, nie
powinieneś inwestować pieniędzy w ryzykowny fundusz, ponieważ wartość
jednostek może się znacznie zmieniać w krótkim czasie.” – twierdzi Richard
Salmen, prezes Financial Planning Association.
2. Niepoprawna dywersyfikacja portfela Kupujesz
fundusze o różnych nazwach? Oznacza to, że zdywersyfikowałeś swój portfel?
Niekoniecznie. Zrozumienie różnych typów funduszy pomoże Ci wybrać najwłaściwszą
dla Ciebie strategię. Różne strategie będą odpowiednie w różnych okresach czasu.
Dla przykładu obligacje mogą radzić sobie całkiem nieźle podczas gdy rynek akcji
„kuleje”. Dywersyfikacja może dotyczyć sektorów gospodarczych, krajów i
różnych walut.
3. Zwlekanie z oszczędzaniem Po co zaprzątać sobie
głowę myśleniem o emeryturze. Myślisz, że nie trzeba się martwić czymś co będzie
za 20-30 lat? Nie masz racji. Jeżeli jesteś bystry, rozpocząłeś inwestycje
wcześnie.
Gail MarksJarvis zwraca uwagę, że aby uzbierać 1 mln dolarów do 65 roku,
wystarczy inwestować od 19 roku życia jedynie 20 dolarów tygodniowo w przeciętny
fundusz akcji, który da stopę zwrotu 10 proc. rocznie. Jednak kiedy rozpoczniesz
w wieku 35 lat, kwota ta rośnie już do 100 dolarów tygodniowo, a zaczynając
odkładanie oszczędności w wieku 45 lat, aby uzbierać okrągły milion musisz już
odkładać 300 dolarów tygodniowo.
(Oczywiście fakt, że rynek rósł w średnim tempie 10 proc. rocznie na
przestrzeni kilku dekad nie oznacza, że będzie kontynuował to tempo nadal).
- Możesz rozpocząć inwestować później, ale będzie to znacznie bardziej
bolesne, niż jakbyś inwestował od kilku lat – twierdzi MarksJarvis.
4. Używanie strategii "kup i trzymaj" Strategia kup
i trzymaj wydaje się być sprytna, ale jak pokazują badania już nią nie jest. Nie
można po prostu ignorować tego, co się dzieje na rynku akcji w tak długim
okresie.
- Mam wielu klientów, którzy otwierają rachunki, zakupują pakiet akcji i
dalej się nim nie interesują – mówi Shashin Shah z Wealth Management w
Dallas. Bez ciągłego śledzenia inwestycji, nie będziesz wiedział jak twoje
portfolio radzi sobie w aktualnych czasach - dodaje.
Shah zaleca przejrzenie swoich decyzji raz na kwartał albo chociaż raz do
roku.
5. Inwestowanie pod wpływem emocji
- Zarówno chciwość jak i strach popycha ludzi po popełniania błędnych decyzji
– twierdzi Richard Salmen. - Większość ludzi nie zarabia nawet tyle co rynek,
ponieważ inwestują zbyt ryzykownie i zbyt dużymi kwotami. Gdy kurs akcji spadnie
– sprzedają swoje papiery i inwestują na rynku obligacji. W tym czasie kurs
papierów wraca z powrotem do poprzednich poziomów - dodaje.
Specjalista radzi inwestować nieduże kwoty z każdej wypłaty, właściwie je
zdywersyfikować i pozwolić kursom urosnąć.
Opowieści z arkusza zleceń
Newsletter autorski Kamila Kosińskiego
ZAPISZ MNIE
×
Opowieści z arkusza zleceń
autor: Kamil Kosiński
Wysyłany raz w miesiącu
Newsletter z autorskim podsumowaniem najciekawszych informacji z warszawskiej giełdy.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.