52 kroki na szczyt: Krok 21. Szanuj pracowników

Roland Larson, Ulf Hägglund
13-12-2002, 00:00

Zasady zarządzania: Przesuń ludzi na właściwe dla nich miejsca

Okazywanie szacunku współpracownikom oznacza wykazywanie zainteresowania tym, co mówią inni i traktowanie poważnie ich wypowiedzi. To niezbędne dla dobrego funkcjonowania firmy.

Nawet ci, którzy nie osiągają w pracy sukcesów, powinni być traktowani z szacunkiem. Ci, którzy znajdują się na niewłaściwym stanowisku mogą się odnaleźć, jeśli zostaną przesunięci na odpowiednie miejsce. Jeżeli będziesz traktować potknięcia swoich współpracowników lub kierowników jako efekt własnego błędu — naprawienie ich przyjdzie ci z łatwością.

Aby umieścić właściwe osoby na właściwych miejscach potrzebujesz przenikliwości i wyczucia w kwestii talentów i zdolności poszczególnych osób, a to nie jest zadanie łatwe dla początkującego szefa. Z tego powodu pracownicy często trafiają na złe stanowiska i trzeba ich stamtąd przesuwać. Istnieją też konkretne źródła konfliktów między szefem i pracownikami, których nie należy lekceważyć. Inne są nieistotne i wynikają zwykle z niemożności zrozumienia, że jednostki w różnym czasie osiągają cele.

Aby odnieść sukces w pracy robimy użytek z różnych procedur. Niektórych bardziej pociąga drobiazgowa analiza, innych zaś kształt całości. Zamiast racjonalnych argumentów, można używać intuicji i twórczego podejścia. Podatność na wrażenia, dobry odbiór i dobre stosunki międzyludzkie przeciwstawia się czasem koncentracji na języku, strukturze kontroli. Ludzie, jak wszyscy wiemy, bardzo się różnią. Znakiem rozpoznawczym dobrego menedżera jest sposób, w jaki udaje mu się pogodzić ze sobą te sprzeczne czynniki.

Inną ważną różnicą między ludźmi jest to, że mogą mieć zupełnie różny stosunek do ram czasowych zadania, które mają wykonać. Niektórzy domagają się zadań, które można zacząć natychmiast i ukończyć w krótkim czasie. Dla innych czas nie odgrywa aż takiej roli.

Różnice w tempie wykonywania pracy i umiejętność wykonywania kilku zadań w tym samym czasie także są częstym źródłem konfliktów. Przyjrzyj się tylko małżeństwom swoich przyjaciół!

Dobry szef rozumie różnice osobowości podwładnych. To do niego należy przyporządkowanie pracownikom zadań. Wzajemne oddziaływanie na siebie ludzi nie ma dla niego znaczenia. W końcu pracownicy nie muszą się ubierać jak ich szef.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Roland Larson, Ulf Hägglund

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Kariera / / 52 kroki na szczyt: Krok 21. Szanuj pracowników