6 na 10 elektryków jeździ w Chinach

opublikowano: 30-01-2019, 22:00

Według danych zebranych przez Bloomberg New Energy Finance (BNEF) obecnie po drogach na całym świecie porusza się blisko 5 mln samochodów osobowych zasilanych prądem.

Według prognoz BNEF, w 2019 r. sprzedaż aut na baterie wyniesie 2,6 mln. To oznaczałoby wzrost sprzedaży o ok. 40 proc, w porównaniu do 2018 r, ale jednocześnie 70-procentowy spadek dynamiki. BENF nie ma wątpliwości, że w 2019 r. globalnym liderem elektromobilności pozostaną Chiny. Przewiduje się, że poziom sprzedaży pojazdów elektrycznych w Państwie Środka wyniesie ok. 1,5 mln sztuk, co przełoży się na 57 proc. udział w rynku światowym. To właśnie sytuacja w Chinach wpłynie w największym stopniu na spadek tempa rozwoju rynku EV. Ma to związek m.in. z planowanym, powolnym wycofywaniem się rządu w Pekinie z dofinansowywania zakupu elektrycznych pojazdów. W 2019 r. Chiny zredukowały subsydia o ok. 30 proc., a w 2020 r. całkowicie wycofają się z programów wsparcia.

Prognozy BNEF zakładają też, że europejscy klienci nabędą w 2019 r. mniej niż 500 tys. pojazdów elektrycznych. Wzrost rynku na Starym Kontynencie będzie napędzany przez kraje nordyckie oraz Niemcy. Zwiększenie sprzedaży pojazdów elektrycznych zanotują prawdopodobnie Włochy, zaś spadek lub stagnację — Wielka Brytania. BNEF przewiduje ponadto, że sprzedaż EV w USA wyniesie w roku bieżącym około 425 tys. szt., zaś w Korei Południowej i Japonii łącznie około 100 tys.

Dla porównania, w Polsce w 2018 r. sprzedano nieco niespełna 650 aut na prąd. Dynamika wyniosła 30,6 proc. Nawet jeżeli się utrzyma w 2019 r. raczej nie przekroczymy 1 tys. Według różnych szacunków po Polsce jeździ w tej chwili miedzy 1,5 a 3 tys. aut z bateriami.

5 mln Tyle samochodów zasilanych prądem jeździ obecnie po światowych drogach...

2,6 mln ...a tyle nowych przybędzie w 2019 r.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Marcin Bołtryk

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Tematy