7 mitów o oszczędzaniu paliwa

Nie wszystkie sposoby na obniżenie rachunków na stacji okażą się skuteczne, przypomina portal MarketWatch.

Po tym, jak w ciągu ostatnich piętanstu lat ceny ropy wzrosły pięciekrotnie, oszczedzanie paliwa stało się koniecznością dla prawie wszystkich kierowców. Aby na stacji nie zostawiać połowy wypłaty, należy zwrócić uwagę na dane o spalaniu już przy kupnie samochodu, utrzymywać auto we właściwym stanie technicznym, a w czasie jazdy z umiarkowaniem operować gazem. Portal MarketWatch sprawdził tymczasem, jakie inne popularne sposoby na obniżenie rachunków nie przyniosą zamierzonych skutków.

1. Najbardziej oszczędne są małe samochody
Nie musisz jeździć małym samochodem, żeby oszczędzać paliwo. Wszystko dzięki takim nowinkom technicznym jak napęd hybrydowy, opony o zmniejszonym tarciu, bezpośredni wtrysk paliwa, zaawansowana transmisja napędu czy aerodynamiczne zaprojektowane nadwozia. Spośród dziesięciu najbardziej energooszczędnych samochodów wypuszczonych na rynek w 2014 r. około połowa to auta średnie i duże.

2. Automaty biorą więcej
Dzięki postępom technologicznym obecnie wersje aut wyposażone w automatyczne skrzynie begów często wykazują podobne, a nawet niższe zużycie paliwa, niż ich odpowiedniki z manualnymi skrzyniami.

3. Odpalanie stacyjki zużywa dużo paliwa
Wielu kierowców nie gasi silnika „na chwilę”, ponieważ sądzi, że uruchamiając go ponownie zużyłaby więcej paliwa. Gaś silnik, kiedy samochód stoi bez ruchu, z wyjątkiem sytuacji, kiedy stoisz na światłach czy w ruszającej co chwilę kolejce aut. Zbyt częste uruchamianie stacyjki zwiększa jej zużycie.

4. Silnik musi się zagrzać, zanim ruszy
Nowoczesne samochody nawet na mrozie można prowadzić już po paru sekundach od uruchomienia silnika. W takim wypadku trzeba jednak pamiętać, by unikać przeciążenia motoru.

5. Gdy samochód się starzeje, jego energooszcżędność się pogarsza
Właściwie utrzymywany samochód zachowa parametry zużycia paliwa przez wiele lat. Auta, które mają kilka lat minimalnie poprawiają swoją energooszczędność w porównaniu z tymi, które świeżo wyjechały z fabryki. Tymczasem samochody kilkunastoletnie zaczną notować pogorszenie. W przypadku popawnie utrzymywanych samochodów nie będzie ono jednak znaczące.

6. Niewymieniony filtr powietrza podnosi spalanie
Nowoczesne samochody dysponują komputerami, które dopuszczają do silnika powietrze i paliwo w odpowiednich proporcjach. Wymiana zyżytego filtra może poprawić osiągi silnika, jednak nie wpłynie na spalanie.

7. Używanie paliw premium pozwala ograniczyć spalanie
Jeśli twój samochód nie został zaprojektowany pod użytkowanie paliw premium, prawdopodobnie nie odniesiesz żadnej korzyści ze stosowania paliw wyżej oktanowych. Sprawdź w instrukcji obsługi, czy i w jakich warunkach zalecane jest stosowanie takich paliw.

fot. Grzegorz Kawecki
fot. Grzegorz Kawecki
None
None
Cztery kółka
Newsletter na temat rynku motoryzacyjnego: premiery, nowości, branżowe ciekawostki.
ZAPISZ MNIE
×
Cztery kółka
autor: Łukasz Ostruszka
Wysyłany co dwa tygodnie
Łukasz Ostruszka
Newsletter na temat rynku motoryzacyjnego: premiery, nowości, branżowe ciekawostki.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: MWIE, MarketWatch

Polecane