Rząd zapowiada kilka elektromobilnych inicjatyw. Zgodnie z informacjami przedstawionymi przez Krzysztofa Bolestę, sekretarza stanu w Ministerstwie Klimatu i Środowiska, rząd planuje program (finansowany ze środków KPO) wspierający zakup osobowych pojazdów elektrycznych przez osoby fizyczne i osoby prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą - czyli w praktyce zasilenie Mojego elektryka. Budżet programu ma wynosić około 1,6 mld zł. Powinien zostać uruchomiony jeszcze w tym roku. Kolejne dwie inicjatywy zapowiadane przez rząd dotyczą transportu ciężkiego. Jedna z nich to dofinansowanie zakupu pojazdów ciężkich. Budżet to 1 mld zł. Nabór wniosków planowany jest w tzw. trybie ciągłym w latach 2024-28 lub do wyczerpania środków. Programem mają być objęte wyłącznie nowe, zeroemisyjne (elektryczne lub wodorowe) samochody ciężarowe o dmc powyżej 3,5 t.
Drugi program ma wspierać rozwój ogólnodostępnej sieci stacji ładowania dla transportu ciężkiego. Tu do dyspozycji będą 2 mld zł. Z pieniędzy będą mogli skorzystać przedsiębiorcy budujący (lub przebudowujący) ogólnodostępne stacje ładowania prądem stałym, mające co najmniej dwa punkty ładowania (o indywidualnej mocy wyjściowej wynoszącej co najmniej 350 kW). Dotyczy to inwestycji realizowanych wzdłuż drogowej sieci bazowej TEN-T. Na ten cel przeznaczone jest 80 proc. budżetu. Reszta ma zasilić inwestycje w stacje z jednym punktem ładowania (co najmniej 350 kW) budowane na terenach centrów logistycznych czy terminali intermodalnych.
Kolejnym rządowym działaniem związanym ze wspieraniem rozwoju elektromobilności jest program dopłat do zakupu nowych rowerów elektrycznych, w tym tych cargo, i wózków rowerowych. Rząd zakłada przeznaczenie na ten cel 300 mln zł. Realizacja ma odbywać się w latach 2025-29. Dofinansowanie ma objąć 50 proc. wartości elektrycznego roweru (jednak nie więcej niż 5 tys. zł). W przypadku e-rowerów cargo i wózków rowerowych limit wynosi 9 tys. zł.
Rząd szykuje też program wsparcia dla rozwoju sieci elektroenergetycznych na potrzeby stacji ładowania dużych mocy. Tu proponowany budżet wynosi 2 mld. zł. Beneficjentem mają być Operatorzy Systemów Dystrybucji. Plan zakłada dotację w wysokości nawet 100 proc. kosztów kwalifikowanych na budowę bądź rozbudowę sieci elektroenergetycznych w wyznaczonych lokalizacjach, np. wzdłuż sieci bazowej TEN-T czy terminalach intermodalnych.
Zdaniem Krzysztofa Bolesty istnieje także potrzeba utworzenia kolejnych programów wspierających rozwój infrastruktury ładowania ze środków Społecznego Funduszu Klimatycznego (SFK). Prace nad przygotowaniem krajowego planu społeczno-klimatycznego, który umożliwia pozyskanie środków z SFK są jednak obecnie we wstępnej fazie. Proponowany zakres inwestycji możliwych do sfinansowania obejmuje rozwój nieogólnodostępnej infrastruktury ładowania w gospodarstwach domowych, budynkach wielorodzinnych oraz budynkach użyteczności publicznej, a także rozwój sieci elektroenergetycznej na potrzeby przyłączania infrastruktury ładowania.
Według Krzysztofa Bolesty konieczne jest także wsparcie rozwoju elektromobilności przez kształcenie wysoko wykwalifikowanych kadr. Elektromobilność jest, jak podkreśla, dynamicznie rozwijającą się dziedziną, która tworzy wiele atrakcyjnych i dobrze płatnych miejsc pracy. Aby wykorzystać ten potencjał, Ministerstwo Klimatu i Środowiska wraz z Ministerstwem Edukacji Narodowej podjęło prace nad uruchomieniem nowego kierunku kształcenia, który jest odpowiedzią na obecne i przyszłe potrzeby branży elektromobilności i całego sektora motoryzacyjnego. W planach dotyczących wsparcia rozwoju na 2024 r., utworzony został też priorytet , Wsparcie kształcenia ustawicznego osób pracujących w branży motoryzacyjnej”. Celem jest dofinansowanie specjalistycznych szkoleń technicznych, które pozwolą nabyć nowe kwalifikacje osobom zatrudnionym w branży motoryzacyjnej dotyczące napędów zeroemisyjnych.
