75 proc. firm planuje podwyżki

opublikowano: 06-01-2019, 22:00

Dotychczasowe benefity już nie wystarczają pracownikom i nie odpowiadają na ich oczekiwania — wynika z badania Hays Poland.

Aż 91 proc. pracodawców spodziewa się w tym roku trudności w pozyskiwaniu nowych pracowników. To skutek niedoboru odpowiednich kandydatów oraz wysokich oczekiwań najmłodszego pokolenia na rynku pracy, na co zwraca uwagę połowa firm. Jednocześnie spada lojalność pracowników i trudniej niż kiedykolwiek jest budować ich zaangażowanie w pracę. Tak eksperci Hays Poland podsumowują swoje najnowsze badanie w „Raporcie płacowym 2019”.

Ankietowani pracodawcy mają ambitne plany rozwoju. 87 proc. (88 proc. w ubiegłym roku) chce wykorzystać dobrą sytuację gospodarczą i zwiększyć zatrudnienie, aczkolwiek przewiduje mniej rekrutacji niż w 2018 r. Firmy będą stawiać głównie na przyjmowanie pracowników etatowych, ale nie wykluczają korzystania z pracy tymczasowej i kontraktowej. Nadal będą poszukiwać przede wszystkim specjalistów IT, sprzedaży, a także fachowców ds. produkcji, inżynierii i finansów.

Pracodawcy zdają sobie jednak sprawę, że nie będzie im łatwo pozyskiwać specjalistów. Jednocześnie zapowiadają, że planują organizować praktyki umożliwiające młodym ludziom dołączenie do przedsiębiorstwa, a po stażu — związanie się z nim na stałe. Wiele firm równolegle będzie stawiać na wzmacnianie marki pracodawcy na rynku i świadome inwestowanie w projekty wspierające wizerunek. Jednym z kluczowych celów takiej strategii jest stworzenie warunków do tego, aby budować lub rozwijać karierę chcieli zarówno młodzi absolwenci, jak i doświadczeni specjaliści. Poza tym przedsiębiorcy zastanawiają się, jak utrzymać obecną kadrę.

— Pracodawcy zwiększają wysiłki w celu zatrzymania pracowników. Jednym z rozwiązań jest składanie kontroferty gwarantującej wzrost wynagrodzenia, dodatkowe benefity, awans lub zmianę stanowiska pracownikom rozważającym zmianę pracy — podkreśla Agnieszka Kolenda, dyrektor Hays Poland. Odsetek firm, które decydują się na taki krok, przynajmniej wobec niektórych pracowników, jest wyższy od zeszłorocznego. Obecnie rozważa to 68 proc. respondentów, rok temu — 64 proc.

Odpowiedzią na trudności w pozyskiwaniu i zatrzymywaniu pracowników są również podwyżki i oferowanie kandydatom atrakcyjnego wynagrodzenia. Aż 83 proc. firm zdecydowało się w 2018 r. na podniesienie płac. W nadchodzących miesiącach trzech na czterech pracodawców chce zwiększyć zarobki, w większości przypadków o 2,5-5 proc. Nie chcą jednak konkurować wyłącznie tym — coraz większy nacisk kładą na pozapłacowe świadczenia, głównie podstawowy pakiet opieki medycznej oraz kartę sportową. Jednak, podobnie jak w ubiegłym roku, oferowane benefity tylko częściowo odpowiadają na potrzeby pracowników. Dla nich największe znaczenie ma prywatna opieka medyczna w rozszerzonym pakiecie i możliwość pracy elastycznej.

Sprawdź program konferencji „Recruitment Days 2019” 19-20 marca 2019, Warszawa  >>

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Iwona Jackowska

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Gospodarka / 75 proc. firm planuje podwyżki