75 proc. Polaków pracujących w Irlandii jest zadowolonych z pracy. Ok. 20 proc. z nich planuje pozostanie w tym kraju na zawsze. Najwięcej naszych rodaków mieszka w Dublinie - poinformował na konferencji prasowej w czwartek dyrektor Roman Buszun z firmy consultingowej Kinoulty Reaserch.
Jak zaznaczył Buszun, Polacy są zadowoleni z pobytu, gdyż zarobki w Irlandii są nawet 4 razy wyższe, niż w Polsce. 36 proc. Polaków zarabia prawie średnią irlandzką pensję tj. od 1500 - 2000 euro netto miesięcznie. Kolejne 30 proc. zarabia od 1000 do 1500 euro. Średnia płaca w Polsce (netto) wynosi 550 euro miesięcznie.
Do Irlandii wyjeżdżają głównie ludzie młodzi (90 proc. z nich ma poniżej 35 lat), dobrze wykształceni (34 proc. ma wykształcenie wyższe), ale tylko niewielu z nich znajduje pracę, która odpowiadała by ich kwalifikacjom i wykształceniu. Ponad połowa Polaków pracuje jako pracownicy fizyczni.
Z badań przeprowadzonych przez Kinoulty Reaserch wynika, że 18 proc. Polaków chce zostać na wyspie na stałe, zaś prawie połowa zamierza mieszkać tam "tak długo, jak to będzie możliwe".
Buszun podkreślił, że z pobytu są zadowoleni nie tylko Polacy, ale i Irlandczycy, gdyż tamtejsze władze pozytywnie oceniają pracę naszych rodaków. Według irlandzkiego rządu, w następnych 5 latach kraj ten będzie potrzebował 30-50 tys. pracowników rocznie, większość z nich będzie pochodziła z Polski. Obecnie szacuje się, że w Irlandii przebywa 150-200 tys. Polaków.
W ciągu ostatnich 3-4 lat Polacy stali się na "Zielonej Wyspie" największą mniejszością narodową. Tak liczba grupa narodowa, to nie tylko Polacy ze swoimi "tęsknotami", ale także nowa grupa konsumentów.
Firma Kinoulty Reaserach zbadała, jak zachowują się Polacy jako konsumenci. Pierwsze wrażanie ludzi po, przyjeździe, to - "szok" cenowy. Ceny produktów spożywczych są przeciętnie 2,5 razy wyższe niż w Polsce. Toteż przy wyborze produktów, podstawowym kryterium są ceny. A najtaniej można kupić w hiper- i supermarketach.
Jednak coraz częściej poszukiwane są polskie produkty. Co roku powstają nowe sklepy oferujące taką żywność. Z badań wynika, że rodzime jedzenie nabywa 23 proc. badanych. Najczęściej kupowane są wędliny, nabiał warzywa i owoce oraz słodycze.
Buszun zaznaczył, że emigranci kupują polskie produkty, mimo, że są one często droższe niż żywność irlandzka. Powodem tych decyzji jest dobra jakość produktów i inny smak.
Według niego, z roku na rok zapotrzebowanie na polską żywność w Irlandii będzie rosło, co powinno być sygnałem dla firm spożywczych, które mogą zagospodarować tę lukę.
Wyrazem "tęsknoty" za krajem jest nie tylko kupowanie jedzenia, ale także korzystanie z polskich mediów. Regularnie prasę wydawaną po polsku czyta ponad 60 proc. Polaków. Jest to głównie prasa wydawana w Irlandii, ale 15 proc. stale czyta także gazety przywożone z Polski. Ok. 20 proc. ogląda polskie kanały telewizyjne, a 8 proc. słucha radia.
Badanie zostało wykonane w listopadzie i w grudniu 2006 roku. Firma przeprowadziła 414 ankietowych wywiadów z Polakami przebywającymi w Irlandii i tymi, którzy powrócili z tego kraju.
Kinoulty Reaserch powstała w 1994 roku, zajmuje się badaniami marketingowymi oraz usługami konsultingowymi, obecnie zatrudnia 22 pracowników etatowych. Klientami firmy są m.in. Coca Cola, Carlsberg-Okocim, Danone, Nikon i inne.
(PAP)