8 tys. spółek na parkiecie?

Katarzyna Sadowska
opublikowano: 29-09-2009, 23:48

GPW i doradcy przeczesują rynek. Tysiące firm zarejestrowanych w Polsce przynosi stabilne zyski i może być atrakcyjnym celem inwestycyjnym.

Kryzys, nie kryzys – polskie firmy zarabiają. Z dostępnych danych wynika, że zyski wykazuje około 40 tys. podmiotów zarejestrowanych w Polsce i prezentujących dane finansowe w Krajowym Rejestrze Sądowym.

- Co ważne, około 10 tys. firm od kilku lat raportuje stabilne zyski przekraczające 0,5 mln zł – precyzuje Jarosław Nowrotek, prezes Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczej.

Z kolei około 8 tys. firm zatrudnia ponad 50 osób i notuje przychody przekraczające 20 mln zł.

- To spółki, które spokojnie mogłyby już teraz stanąć w szranki z niektórymi obecnie notowanymi na NewConnect, a nawet na głównym parkiecie GPW – uważa Jarosław Nowrotek.

Szef COIG żałuje, że właściciele przedsiębiorstw o ugruntowanej pozycji niechętnie biorą pod uwagę upublicznienie.

- Na sprzedaż zbudowanej przez siebie firmy z możliwością zachowania kontroli decyduje się skarb państwa albo fundusze. Tymczasem ten kierunek powinien być szeroko wykorzystywany przez właścicieli dobrze prosperujących spółek – zachęca Jarosław Nowrotek.

Problem jednak w niechęci przedsiębiorców do odsłaniania kart przed konkurencją, braku zachęt podatkowych i konieczności... przyznania się do posiadania znaczącego majątku. Władze warszawskiej giełdy nie zarażają się jednak i przeczesują rynek w poszukiwaniu potencjalnych klientów.

- Zachęcamy spółki do debiutów. Na giełdzie działają dwie komórki, które zajmują się selekcjonowaniem i docieraniem do spółek pod kątem IPO. Jedna z nich działa na rzecz głównego parkietu, druga na rzecz NewConnect – mówi Ludwik Sobolewski, prezes GPW.

Przypomina, że na podstawowym rynku giełdy działa „sito” w postaci limitu wartości rynkowej 10 mln EUR. Alternatywny rynek jest jednak bardziej liberalny.

- Grono potencjalnych kandydatów na NewConnect oszacowaliśmy na własne potrzeby na 1-1,5 tys. spółek – mówi Ludwik Sobolewski.

To dużo, biorąc pod uwagę fakt, że na głównym parkiecie notowanych jest teraz 374, a na alternatywnym – 99 podmiotów.

- Do końca roku spodziewam się kilku debiutów na głównym parkiecie i kilku-kilkunastu na NewConnect, a przyszły rok rysuje się już znacznie lepiej – ocenia prezes GPW.

Więcej, w tym komentarze przedstawicieli instytucji finansowych, w dzisiejszym „Pulsie Biznesu”

To musisz wiedzieć dziś rano
Codzienny newsletter z najważniejszymi informacjami dla inwestorów.
ZAPISZ MNIE
×
To musisz wiedzieć dziś rano
autor: Kamil Zatoński
Wysyłany codziennie
Kamil Zatoński
Codzienny newsletter z najważniejszymi informacjami dla inwestorów.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Katarzyna Sadowska

Polecane