...a rywale chcą przejąć jego rynek

Dawid Tokarz
opublikowano: 2000-11-02 00:00

...a rywale chcą przejąć jego rynek

Zdaniem przedstawicieli branży wydawniczej, Ruch pozbawiony wsparcia inwestora, będzie skazany na stopniową utratę udziału w rynku. Na przejęcie jego klientów czeka kilkudziesięciu mniejszych kolporterów prasy.

Na zamieszaniu wokół prywatyzacji Ruchu korzystają inni kolporterzy prasy. W Polsce działa ich kilkudziesięciu. Chociaż większość z nich nie ma szans zagrozić dotychczasowemu monopoliście, to jednak systematycznie traci on udziały w krajowym rynku dystrybucji prasy. Jeszcze w 1996 roku należało do niego 80 proc. tego rynku, a obecnie — 60 proc.

— Trwający spór sądowy przesuwa w czasie decyzje prywatyzacyjne, co na pewno nie wpływa korzystnie na pozycję spółki, jak i sytuację całego rynku prasowego — uważa Piotr Zmelonek, dyrektor generalny Izby Wydawców Prasy.

Pięć lat temu wydawcy prasy wraz z francuskim Hachette utworzyli konsorcjum, które było bardzo blisko przejęcia kontroli nad Ruchem. Jak podkreśla dyrektor Zmelonek, firmy nie tracą nadziei na szybkie rozstrzygnięcie sporu i rozpoczęcie procesu prywatyzacji przedsiębiorstwa.

Największym konkurentem Ruchu jest kielecki Kolporter, który posiada blisko 25-proc. udział w rynku. Spółka, jako jedyna poza Ruchem, dysponuje ogólnopolską siecią dystrybucji. Posiada 20 oddziałów terenowych i 16 filii zlokalizowanych w największych miastach wojewódzkich i powiatowych. Dostarcza prasę do ponad 17 tys. punktów sprzedaży detalicznej i 9 tys. prenumeratorów. Za jedno z najważniejszych zadań władze spółki uznają dalszą rozbudowę własnej sieci.

— W tym roku na inwestycje w tej dziedzinie przeznaczymy 10 mln zł — twierdzi Maciej Topolski, rzecznik prasowy Kolportera.

Plany zakładają m.in. znaczne zwiększenie liczby salonów prasowych — z obecnych 180 do 3 tys. w 2003 r. Dzięki takim działaniom obroty Kolportera mają wzrosnąć z 552 mln zł w 1999 do 700 mln zł w 2000 roku. Kierownictwo firmy liczy na zdobycie w tym roku kolejnych 5-7 proc. rynku.

Poza Kolporterem na rynku działa kilkadziesiąt innych regionalnych firm. W opinii analityków branży liderem wśród nich jest spółka Jard-Press, która zdobyła szczególnie silną pozycję w Warszawie. W ścisłej czołówce dystrybutorów prasy wymienia się również takie firmy jak Garmond, Rolkon oraz HDS Polska.