ABC Data idzie po pieniądze inwestorów

Katarzyna Latek
11-12-2009, 00:00

Spółka z portfela MCI Management w przyszłym roku planuje giełdowy debiut. Będzie jednak miała poważną konkurencję.

Dzięki upublicznieniu, spółka będzie mogła sfinansować przejęcia

Spółka z portfela MCI Management w przyszłym roku planuje giełdowy debiut. Będzie jednak miała poważną konkurencję.

Jeden z największych dystrybutorów sprzętu komputerowego w Polsce, ABC Data, kończy prace nad prospektem emisyjnym. Do końca roku dokument ma trafić do Komisji Nadzoru Finansowego. Spółka nie ujawnia na razie, jaką wielkość będzie miała oferta publiczna. Wiadomo, że będzie nowa emisja, na rynek trafią też akcje należące do giełdowego funduszu MCI, który prawdopodobnie pozostanie jednak głównym akcjonariuszem ABC Daty.

— Będziemy chcieli uwieść inwestorów ciekawymi planami — mówi Andrzej Sobol, prezes ABC Daty.

Pieniądze z emisji spółka chce przeznaczyć m.in. na automatyzację magazynu. Wnioskując z podobnej inwestycji, przeprowadzonej przez giełdowy Action, będzie na to potrzebowała co najmniej 20 mln zł. Poza tym, ABC Data chce wejść na nowe rynki — organicznie lub przez przejęcia.

— Mamy kilka scenariuszy, wśród nich są także akwizycje. Rozważamy je i na tych rynkach, gdzie już jesteśmy obecni, i w kolejnych krajach [ABC Data działa w Czechach i na Słowacji — przyp. red.] — mówi prezes.

Firma nie pójdzie natomiast w ślady konkurentów (m. in. Komputronika) i nie będzie rozwijać własnej sieci sprzedaży detalicznej.

W tym roku rynek komputerów w Polsce skurczył się o kilkanaście procent. Przychody ABC Daty również spadły, ale prezes zapewnia, że firma radziła sobie lepiej niż rynek. Chociaż nie podano wyników finansowych (będzie można je zobaczyć dopiero w prospekcie emisyjnym), zysk netto po trzecim kwartale był podobno rekordowy. A w przyszłym roku ma być lepiej.

— Nie należy spodziewać się cudów, ale będzie poprawa. Liczymy, że wartość rynku IT w sztukach wzrośnie o kilka procent, a my chcemy rosnąć szybciej niż rynek. Priorytetem pozostanie jednak efektywność — mówi Andrzej Soból.

Czy ABC Data może znaleźć uznanie inwestorów? Rynek IT nie ma ostatnio najlepszej passy.

— Rynek dystrybucji IT nie rozwija się ostatnio tak szybko, jak w latach poprzednich, ale cierpią na tym przede wszystkim małe podmioty. Wyniki notowanych na giełdzie dużych spółek z tej branży są całkiem niezłe. Dlatego spowolnienie nie oznacza wcale, że ABC Data wybrała niewłaściwy moment na debiut — mówi Piotr Grzybowski, analityk DI BRE Banku.

Dodaje, że branża IT jeszcze przez pewien czas będzie przeżywać ciężki okres, ale można przypuszczać, że w ciągu roku sytuacja się poprawi. Ryzyko dla oferty może jednak być inne.

— Czekają nas bardzo duże oferty, z którymi trudno konkurować — m.in. Tauron i PZU. ABC Data będzie musiała szczególnie uważnie wybrać termin oferty, żeby zainteresować inwestorów instytucjonalnych — przewiduje analityk.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Katarzyna Latek

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Inwestora / ABC Data idzie po pieniądze inwestorów