ABC Data – w branży IT liczy się wysoka marża

Materiał partnera
aktualizacja: 19-05-2017, 11:36

Wypracowane w pierwszym kwartale 5,9 proc. brutto marży to najlepszy wynik w historii spółki. Dowodzi skuteczności wprowadzanych przez nią w poprzednim roku optymalizacji i daje podstawy do optymizmu na kolejne kwartały.

Polski dystrybutor sprzętu IT i elektroniki użytkowej ma powody, by się chwalić wynikami za pierwszy kwartał 2017 r. Wprawdzie obroty były mniejsze niż w takim samym czasie w 2015 i 2016 r., ale marża jest zdecydowanie wyższa. — Wypracowaliśmy jedną z najwyższych marż na polskim rynku dystrybucji IT. Jest to zarazem wynik, którym możemy się pochwalić za granicą, choć najwięksi na świecie dystrybutorzy potrafią zdobyć marżę oscylującą w granicach 6,5-6,8 proc. — komentuje Ilona Weiss, prezes ABC Data.

Efektywne zmiany

Uzyskane w trzech miesiącach 2017 r. 994,8 mln zł skonsolidowanych przychodów ze sprzedaży to wprawdzie nie rekord, ale skonsolidowana EBITDA wynosząca 6,8 mln zł jest aż o 19 proc. wyższa niż w pierwszym kwartale 2016 r. (po oczyszczeniu jej wartości z jednorazowego wpływu transakcji BizneslinkCO w pierwszym kwartale 2016 r.) i prawie dwukrotnie przekracza oczekiwania rynkowe. Również szacowany zysk netto, który wyniósł 1,4 mln zł, jest znacznie wyższy od rekomendacji analityków.

— Takie wyniki to sukces potwierdzający skuteczność zmian wprowadzanych przez nas do tradycyjnego modelu dystrybucji broadline. Polegają one na odchodzeniu od modelu nastawionego na osiąganie możliwie jak najwyższych obrotów, którym towarzyszyły niskie marże. Od kilkunastu miesięcy dążymy przede wszystkim do wypracowywania wysokich marż, przy których wielkość obrotów traci dotychczasowy priorytet — tłumaczy Ilona Weiss. Przychody były podobne jak w pierwszym kwartale 2016 r., ale w minionym roku ABC Data obniżała koszty działalności w Europie Środkowej i Wschodniej (CEE) i dość intensywnie optymalizowała kanały sprzedaży i struktury dystrybuowanych produktów. Dzięki tym działaniom zysk brutto ze sprzedaży wzrósł o 5 pkt proc. (o 3 mln zł) — do 58,5 mln zł. Jednocześnie spółka utrzymała wysoką marżę w tradycyjnym dla siebie modelu dystrybucji (broadline) — 5,7 proc. Po przejęciu w 2016 r. S4E, mniejszego dystrybutora IT, oferującego produkty i usługi z wartością dodaną, zdobyła też aż 10 proc. marży ze sprzedaży w formule VAD (Value Added Distributor).

— Poprawa zyskowności to dowód skutecznego zarządzania sprzedażą w tradycyjnym modelu broadline, a także rozwoju dystrybucji z wartością dodaną VAD, która charakteryzuje się wyższą marżą — informuje Maciej Piotr Kowalski, wiceprezes ABC Data i partner inwestycyjny w MCI Management.

Optymalna prognoza

Dobre wyniki pierwszego kwartału skłoniły zarząd spółki do przedstawienia prognozy skonsolidowanych wyników finansowych na cały 2017 r. ABC Data ma osiągnąć 4 mld 468,2 mln zł przychodów ze sprzedaży, 50,6 mln zł zysku EBITDA i 27,7 mln zł zysku netto.

— Pierwszy kwartał 2017 r. uznajemy za przełomowy dla wyników naszej spółki. Wdrożone w 2016 r. działania optymalizujące koszty przyniosły zakładany efekt, ale przyjmujemy, że ich skutki będą jeszcze bardziej widoczne w kolejnych kwartałach — mówi Ilona Weiss.

Podstawą do optymizmu są też prace w najważniejszych dla spółki dziedzinach: rozwój posiadanych narzędzi e-commerce, w tym platformy sprzedaży usług IT w modelu cloud, dalsza integracja przejętej spółki S4E, by osiągnąć synergię w dystrybucji z wartością dodaną VAD czy systematyczny rozwój dotychczasowej oferty produktów w kategorii mobile.

W Polsce ABC Data kontroluje już 25 proc. rynku dystrybucji IT. W Czechach i na Słowacji, na Węgrzech, w Rumunii i w krajach bałtyckich (Litwa, Łotwa, Estonia) ma 6-7 proc. udziału w rynku. — Naszym celem jest umocnienie pozycji w Polsce i powiększenie udziałów w rynku CEE do 10 proc. do końca 2018 r. — podkre- śla Andrzej Kuźniak, wiceprezes spółki.

Eliminacja ryzyka

Dla sektora dystrybucji IT problemem jest ryzyko podatkowe. Ministerstwo Finansów ustaliło, że przez trzy lata na tzw. karuzelach VAT–owskich i fikcyjnym eksporcie elektroniki (smartfonów, dysków twardych itd.) budżet państwa stracił aż 20 mld zł. W efekcie do dystrybutorów zawitały kontrole skarbowe. Nie ominęły też ABC Data. W grudniu ubiegłego roku urzędnicy z Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego umorzyli jednak postępowanie podatkowe prowadzone wobec spółki, dotyczące podatku VAT za wrzesień 2012 r., w całości uznając za prawidłowe jej rozliczenia w badanym okresie.

— Przynosi efekty wprowadzenie w spółce zarządzania ryzykiem. To nas kosztuje, bo oznacza zatrudnienie specjalistów, którzy kontrolują bieżącą działalność i pomagają nam eliminować ryzyko. Każdorazowo poddajemy naszych bezpośrednich partnerów biznesowych rygorystycznej weryfikacji. Opiera się ona na procedurach wdrożonych w spółce wiele lat temu, systematycznie analizowanych i dostosowywanych do obowiązujących przepisów i najlepszych praktyk rynkowych. Ale dzięki temu zyskujemy wiarygodność w oczach partnerów i całego rynku — konkluduje Ilona Weiss.

Apolinary Krysztofik

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Materiał partnera

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Inne / ABC Data – w branży IT liczy się wysoka marża