ABIEA OBIECUJE SZYBSZY WYKUP NIERUCHOMOŚCI

Katarzyna Jaźwińska
opublikowano: 2000-09-22 00:00

ABIEA OBIECUJE SZYBSZY WYKUP NIERUCHOMOŚCI

Agencja wyda w 2000 r. na zakup gruntów 111,6 mln zł

WARSZAWA TO PRIORYTET: Jednym z priorytetów jest budowa autostrady od zachodniej granicy do Warszawy do węzła Konotopa. Niesłuszne są obawy, że wprowadzi ona do stolicy tzw. ciężki tranzyt. Będzie on omijać Warszawę, dzięki obecnej drodze 717 — przez węzeł Wiskitki, Mszczonów, Grójec i Górę Kalwarię — mówi Andrzej Urbanik, prezes Agencji Budowy i Eksploatacji Autostrad. fot. B. Skrzyński

W najbliższym czasie Agencja Budowy i Eksploatacji Autostrad wyłoni operatora autostrady A-4 biegnącej z Katowic do Wrocławia. We wrześniu skończy się wstępna kwalifikacja chętnych, wśród których są m.in. Budimex z Ferrovialem i Skanska z Exbudem.

Według raportu Agencji Budowy i Eksploatacji Autostrad, całkowity koszt realizowanych obecnie w Polsce inwestycji w autostrady wynosi 1 mld EUR (około 4 mld zł). Budowane są obwodnice Poznania (A-2), Krakowa (A-4) i odcinek Wrocław-Katowice (A-4). Prace na ostatniej z tych dróg zmierzają już ku końcowi. Dlatego agencja dąży do wyłonienia koncesjonariusza, który przystosuje magistralę do wymogów, które powinna spełniać autostrada płatna. Wszystko wskazuje na to, że już niedługo zapadną pierwsze rozstrzygnięcia.

Eliminacja wstępna

Andrzej Urbanik, prezes Agencji Budowy i Eksploatacji Autostrad, zapewnia, że jeszcze we wrześniu zakończy się etap tzw. prekwalifikacji (wstępnego zakwalifikowania koncesyjnych ofert do przetargu). Udział zadeklarowali już Budimex wspólnie z Ferrovialem i Skanska z Exbudem. Nie wiadomo, ile w sumie zostało złożonych ofert — Agencja Budowy i Eksploatacji Autostrad nie ujawnia tej informacji.

Południowy sukces

Najszybciej powstającą w Polsce magistralą jest Autostrada A-4. Na odcinku Kraków-Katowice została otwarta jako pierwsza w kraju droga płatna. Andrzej Urbanik uważa, że eksperyment ten już dziś można uznać za sukces.

— Usługi Stalexportu na A-4 Kraków-Katowice są świadczone na wysokim poziomie. Nie potwierdziły się obawy tych, którzy uważali, że wielu dotychczasowych użytkowników zrezygnuje z korzystania z tej drogi po wprowadzeniu opłat za przejazd. Obecny ruch stanowi 70-80 proc. stanu sprzed ich wprowadzenia — szacuje prezes Agencji Budowy i Eksploatacji Autostrad.

Wsparcie ISPA

Gorzej wygląda natomiast zaawansowanie procesu wykupu gruntów pod A-4. Pozyskano tereny na odcinkach Wrocław-Nogawczyce, Katowice-Kraków i na południowej obwodnicy Krakowa. Andrzej Urbanik podkreśla, że obecnie agencja koncentruje się na pozyskaniu działek głównie na odcinku A-4 — Nogawczyce-Kleszczów, Kleszczów-Sośnica i dalej do Katowic. Tym bardziej że wkrótce może rozpocząć się realizacja inwestycji na odcinku Nogawczyce-Sośnica.

— W końcu września zostanie podpisane memorandum na pozyskanie środków z unijnego funduszu ISPA na budowę odcinka Kleszczów-Sośnica — deklaruje szef ABiEA.

Środki otrzymane na ten cel sięgną 84 mln EUR (328 mln zł).

Do końca 1999 roku agencja wydała na zakup gruntów pod budowę autostrad blisko 314 mln zł. W 2000 roku zaplanowano na ten cel 111,6 mln zł. Szef Agencji Budowy i Eksploatacji Autostrad deklaruje, że wykupiono już prawie wszystkie potrzebne grunty pod budowę trasy A-1 Gdańsk-Toruń (96 proc.), a pod A-2 — 96,7 proc. działek.

Zmiana reguł

Do końca września prezydent ma podpisać znowelizowaną ustawę o autostradach płatnych. Tym samym możliwa będzie budowa autostrad w systemie prywatno-publicznego partnerstwa, dzięki czemu w finansowaniu budowy i eksploatacji, jak również w pobieraniu opłat, będzie współuczestniczyć państwo. Andrzej Urbanik uważa jednak, że w wielu przypadkach agencja nadal będzie mogła liczyć na potencjalnych koncesjonariuszy, którzy zadeklarują realizację autostradowych inwestycji wyłącznie z prywatnych środków. Jego zdaniem, bez budżetowego dofinansowania ma szansę powstać m.in. odcinek autostrady A-1 z Piotrkowa Trybunalskiego do Częstochowy. Kiedy jednak Agencja Budowy i Eksploatacji Autostrad ogłosi przetarg na jego wykonanie, na razie nie wiadomo.