ABM wesprze grantami projekty medyczne

Dorota ZawiślińskaDorota Zawiślińska
opublikowano: 2022-04-06 20:00

Strumień pieniędzy w wysokości 780 mln zł popłynie do firm, które chcą rozwijać innowacyjne wyroby z branży medycznej.

Przeczytaj artykuł i dowiedz się:

  • Kto może startować w konkursach ABM
  • Jakie projekty mają szansę na dofinansowanie
  • Jakie przedsięwzięcia będą premiowane

Agencja Badań Medycznych (ABM) uruchomiła konkurs dotacyjny dla przedsiębiorców. Granty sfinansują opracowanie innowacyjnych wyrobów medycznych. W puli jest 100 mln zł, a wnioski o dofinansowanie można składać do 30 czerwca.

Od konceptu do realizacji:
Od konceptu do realizacji:
ABM dofinansuje projekty znajdujące się w różnych fazach rozwoju – m.in. na etapie pomysłu lub prac rozwojowych.

Przedstawiciele ABM podkreślają, że obecnie polski eksport wyrobów medycznych jest wart 2,4 mld EUR. Z danych Urzędu Patentowego RP wynika, że w 2020 r. na tego typu produkty wydano 14 tys. patentów, z czego 8 tys. dotyczyło leków. To – zdaniem ekspertów ABM – potwierdza ogromy potencjał do inwestowania w tej branży. Szczególnie duże pole do popisu w sektorze biomedycznym mają start-upy. Problem w tym, że często brakuje im pieniędzy na pokrycie kosztów oceny działania i certyfikacji wspomnianych wyrobów, aby można było wprowadzić je na rynek. Dlatego warto, by wzięły udział w konkursie organizowanym przez ABM.

Sztuczna inteligencja

Przedstawiciele branży pokładają spore nadzieje w możliwościach wykorzystywania sztucznej inteligencji do analizy zbiorów danych medycznych. Chodzi zarówno o dane aktualne, jak i historyczne.

– Sztuczna inteligencja może mieć szczególnie istotne znaczenie w przypadkach chorób trudnych w leczeniu ze względu na ich zróżnicowany przebieg lub małe rozpowszechnienie. W tych sytuacjach należy prowadzić wieloetapową diagnostykę obrazową i molekularną oraz ocenę efektów leczenia – podkreśla dr hab. n. med. Radosław Sierpiński, prezes ABM.

W ogłoszonym konkursie mogą startować MŚP oraz duże przedsiębiorstwa. W grę wchodzą też konsorcja z udziałem jednostek naukowych i placówek leczniczych. Liderem takich partnerstw musi być przedsiębiorca.

Od pomysłu do prac rozwojowych

Na dofinansowanie szanse mają projekty znajdujące się w różnych fazach rozwoju – m.in. na etapie pomysłu czy prac rozwojowych. Granty sfinansują badania podstawowe, przemysłowe i wspomniane prace rozwojowe. Niezależnie od fazy, w której znajduje się przedsięwzięcie, wyniki jego realizacji muszą zostać skomercjalizowane. Efektem projektu powinna być produkcja wyrobu i jego wprowadzenie do obrotu. ABM będzie dodatkowo premiować przedsięwzięcia związane ze sztuczną inteligencją i robotyką.

– Tego typu rozwiązania ułatwiają pracę lekarzy wielu specjalności. Poza wykorzystywanymi już robotami chirurgicznymi, rehabilitacyjnymi czy wspomagającymi opiekę nad chorym pojawiają się nanoroboty. Mogą one być stosowane szczególnie w takich dziedzinach jak diagnostyka, dostarczanie leków i mniej inwazyjna chirurgia – zaznacza prezes ABM.

Celem konkursu jest polepszenie jakości usług medycznych i obniżenie ich kosztów, a także wzmocnienie współpracy instytucji, ośrodków i firm działających w branży wyrobów medycznych.

– Otwieramy się dla biznesu, aby dzięki wsparciu finansowemu rynek wyrobów medycznych mógł się swobodnie rozwijać. Popyt na usługi medyczne rośnie. Jednocześnie brakuje personelu. Inwestycje w nowe technologie powinny przełożyć się nie tylko na bezpośredni dostęp pacjentów do najnowocześniejszych rozwiązań, ale także na obniżenie kosztów usług medycznych – uważa prezes ABM.

Badania kliniczne

Łukasz Jasek, starszy konsultant w Crido, zwraca uwagę, że zgodnie z planem działalności ABM na ten rok jej przedstawiciele chcą przeznaczyć na projekty prowadzone przez firmy aż 780 mln zł. Na liście obok innowacyjnych przedsięwzięć związanych z wyrobami medycznymi są też takie, które dotyczą rozwoju medycyny personalizowanej i leków generycznych oraz biopodobnych. Natomiast na niekomercyjne badania kliniczne ABM planuje wydać 300 mln zł.

– W tym kwartale agencja ogłosi kolejny nabór dla firm i konsorcjów z udziałem jednostek naukowych, w których liderami są przedsiębiorcy. Będą one mogły przeznaczyć granty na opracowanie i rozwijanie innowacyjnych rozwiązań dotyczących tzw. nowych postaci farmaceutycznych oraz leków biopodobnych. W puli jest 150 mln zł – mówi Łukasz Jasek.

Natomiast w drugim półroczu ABM uruchomi aż trzy konkursy dotacyjne dla przedsiębiorców. Łączny ich budżet wynosi 530 mln zł. W ramach pierwszego naboru szansę na wsparcie będą miały projekty związane z rozwojem medycyny personalizowanej, bazującej na terapiach komórkowych lub produktach białkowych. W puli jest 250 mln zł. Granty dostępne w drugim konkursie sfinansują przedsięwzięcia podobne, ale bazujące na kwasach nukleinowych. Do wzięcia jest 250 mln zł. Natomiast trzeci konkurs ruszy w czwartym kwartale. Dotacje w wysokości 30 mln zł wesprą innowacyjne wyroby medyczne, w przypadku których istotną rolę odgrywa sztuczna inteligencja wykorzystywana do diagnostyki oraz leczenia ambulatoryjnego i szpitalnego.

– Nie zabraknie konkursów z dofinansowaniem niekomercyjnych badań klinicznych. Wsparcie jest przeznaczone dla jednostek naukowych, podmiotów leczniczych i ich konsorcjów, w tym składających się z przedsiębiorstw posiadających status centrum B+R. Obecnie trwa pierwszy nabór podzielony na dwie rundy. Jego głównym celem jest opracowanie nowych procedur diagnostycznych i terapeutycznych w różnych segmentach medycyny. Premiowane będą jednak te związane z chorobami onkologicznymi, zakaźnymi i immunologicznymi – wyjaśnia starszy konsultant w Crido.

Ponadto w trzecim kwartale ABM uruchomi konkurs z dotacjami na niekomercyjne badania oceniające efektywność kliniczną i kosztową różnych produktów leczniczych. Planowany budżet naboru to 100 mln zł.