ACCA podejmuje wyzwaniaglobalnej gospodarki

Materiał partnera Strony - ACCA; Red. MM
opublikowano: 20-10-2014, 00:00

73 mln młodych ludzi pozostaje na świecie bez pracy, a jednocześnie wielkie centra finansowe stoją przed kryzysem niedoboru pracowników już w najbliższej dekadzie — takie są konkluzje analityków

ACCA chce wesprzeć firmy i zapobiec destabilizacji światowej gospodarki tworząc nowy system kształcenia specjalistów w dziedzinie finansów, którzy wprowadzą ją na ścieżkę szybkiego wzrostu. The Association of Chartered Certified Accountants, zwana krótko ACCA, jest jedną z najbardziej prestiżowych organizacji przyznających kwalifikacje profesjonalistom w zakresie finansów, rachunkowości i zarządzania. Ze 170 tys. aktywnych członków i dalszych 436 tys. osób w trakcie zdobywania kwalifikacji w 180 krajach na świecie jest w dodatku największą globalną organizacją zrzeszającą finansistów. Nie jest przy tym zamkniętym klubem i wciąż poszukuje dróg rozwoju, nie tylko dla siebie, ale i swoich członków i studentów. W obecnej dekadzie stają przed nią nowe wyzwania, także na globalną miarę. Istotne są zwłaszcza wnioski z raportu firmy analitycznej McKinsey "Education to Employment: Designing a System that works". Raport ten stworzony na podstawie globalnego badania 8 tys. pracowników, studentów, specjalistów nauczania oraz dodatkowo analizy 100 największych programów wprowadzania innowacji wskazuje, iż światowy rynek pracy uległ poważnej destabilizacji. Jak wynika z jego ustaleń, na świecie aż 73 mln młodzieży obojga płci pozostaje bez pracy, przy czym młodzi ludzie trzykrotnie częściej niż ich rodzice są bezrobotni. Połowa z tych, którzy wybrali wykształcenie wyższe i szkoły pomaturalne nie jest pewna czy zwiększy to ich szanse na otrzymanie pracy, zaś około 40 proc. pracujących twierdzi, iż niedostatek umiejętności jest powodem, dla którego trudno osiągnąć wyższy poziom zawodowy. Z drugiej strony z raportu globalnej firmy rekrutacyjnej Randstad wynika, iż w niedalekiej przyszłości w światowych centrach finansowych — m.in. Londynie i Nowym Jorku — zabraknie osób o dostatecznych umiejętnościach profesjonalnych, aby utrzymać w optymalnym stanie globalny rynek finansowy i uchronić go od załamań i wypracować jego rozwój w przyszłości. Konieczne jest więc zarówno wypełnienie tej luki, która wystąpi już w najbliższym dziesięcioleciu, jak i jednoczesne zatroszczenie się o taki rozwój rynków, aby spadała stopa bezrobocia, zarówno w krajach rozwiniętych, jak i rozwijających się. Niezbędne jest, aby coraz więcej coraz więcej młodych ludzi uzyskało zatrudnienie lub też by mogło realizować swoje plany zawodowe, które w przyszłości zaowocują np. stworzeniem nowych, innowacyjnych sektorów gospodarki, które obecnie znajdują dopiero w stadium projektów. Wiadomo bowiem, że ekonomia — tak w krajach rozwijających się jak i rozwiniętych — nie może istnieć bez finansów, kierowanych przez profesjonalistów. Dopiero bowiem oni tworzą warunki do wspierania rozwoju małych i średnich przedsiębiorstw, zaś kierowane i obsługiwane przez nich instytucje finansowe wspierają rządy i firmy publiczne w projektach infrastrukturalnych, ułatwiających rozwój biznesu. Stąd ACCA podejmuje działania, które mogą ten globalny rozwój ustabilizować i przenieść na nowy poziom, jednocześnie oddalając zagrożenie spowodowane brakiem profesjonalnej kadry finansowej. Te kwestie i wynikające z nich wyzwania te zostaną omówione na międzynarodowej konferencji ACCA „Education to employment: Partnering pathways”, która odbędzie 21 października 2014 r. w Warszawie. Jednak już obecnie można przedstawić problemy, z jakimi styka się i będzie stykać edukacja profesjonalistów finansowych oraz rozwiązania proponowane przez specjalistów

Klucz do kształcenia nowych kadr finansowych leży w rozwoju umiejętności komunikacyjnych oraz nawiązywania współpracy z pracownikami „nietechnicznymi”, sam zaś zawód pracownika i managera w dziale finansowym wymaga respektowania takich wartości, jak transparentność czy umiejętność kontaktu i komunikacji, które są równie istotne, jak twarde kompetencje finansowe.

Poznaj bliżej ACCA

••••ACCA (the Association of Chartered Certified Accountants) jest największą i najszybciej rozwijającą się międzynarodową organizacją zrzeszającą specjalistów z zakresu finansów i rachunkowości. ACCA oferuje rozpoznawalne na całym świecie kwalifikacje przeznaczone dla osób, które chcą rozwijać swoją karierę w obszarze rachunkowości, finansów i zarządzania.

Na świecie organizacja wspiera 170 000 członków oraz 436 000 studentów w 180 krajach świata. W Polsce do organizacji należy 1350 członków, a kolejne 3200 osób jest w trakcie zdobywania kwalifikacji.

Organizacja działa za pośrednictwem 91 lokalnych biur i współpracuje z ok. 8 500 pracodawców, wśród których wyróżnia szczególnie przedsiębiorstwa inwestujące w kapitał ludzki. Firmy, które wspierają rozwój zawodowy swoich pracowników otrzymują status ACCA Approved Employer.

Od założenia w 1904, ACCA konsekwentnie promuje fundamentalne wartości, które przyświecały założycielom: różnorodność, innowacyjność, integralność, perspektywa i odpowiedzialność. ACCA wierzy, że specjaliści z zakresu finansów, rachunkowości i zarządzania budują wartość w gospodarce i dzięki

i partnerów ACCA, jako iż prawdopodobnie staną się one powszechne. Jak uważa prof. Petr Kriz, wiceprezes Federation of European Accountants, partnera ACCA, w obecnym czasie wykształcenie specjalisty finansowego powinno być kompleksowe, z rozszerzoną stroną prawną, z jak największym opanowaniem możliwości użycia nowoczesnych technologii, tak aby był on w stanie sprostać rynkowi. Na rynku bowiem coraz częściej zdarzać się będą interwencje regulatorów rządowych, często w trakcie kariery następować będzie zmiana branż, segmentów rynków i firm, wiele procesów rozgrywać się będzie na poziomie globalnym, zaś problematyka finansowa przy podejmowaniu decyzji dotyczących firm będzie już nie decydująca, ale tylko jedną z kilku znaczących o decyzji biznesowej. Konieczna jest też zmiana programów edukacyjnych; jak uważa prof. Kriz powinny one wieść „od zgodności ze standardami firmy do samodzielnego myślenia, od wydajności do komunikatywności, od umiejętności czysto profesjonalnych do umiejętności miękkich i do oferowania raczej wartości niż czystej technicznej wiedzy”. Lucia Real Martin, Dyrektor ds. Rozwijających się Rynków w ACCA uważa, że klucz do kształcenia nowych kadr finansowych leży w rozwoju umiejętności komunikacyjnych oraz nawiązywania współpracy z pracownikami „nietechnicznymi”. Sam zaś zawód pracownika i menedżera w dziale finansowym wymaga respektowania takich wartości, jak transparentność, umiejętność kontaktu i komunikacji na wszystkich poziomach zarówno z akcjonariuszami, jak i pracownikami, a są one równie istotne jak wykształcenie umiejętności profesjonalnych na najwyższym poziomie.

••bliskiej współpracy z pracodawcami przygotowuje pracowników do praktycznego podejmowania wszechstronnych wyzwań współczesnego biznesu.

Celem ACCA jest również działanie na rzecz interesu publicznego, szerzenie wiedzy, promowanie dobrych praktyk oraz dzielenie się nimi ze środowiskiem finansistów poprzez organizację różnorodnych konferencji i spotkań, począwszy od CFO European Summit przez współudział w konkursie Dyrektor Finansowy Roku po cykliczne spotkania dla członków ACCA w największych miastach Polski (Warszawa, Gdańsk, Poznań, Wrocław, Kraków).

ACCA aktywnie włącza się w proces edukacji przyszłych kadr finansowych i w ramach współpracy z uczelniami wyższymi przyznaje akredytacje dla dedykowanych programów ACCA. Dzięki zmodyfikowanym syllabusom wykładanych przedmiotów studenci akredytowanych ścieżek, specjalności i kierunków poznają praktyczne aspekty współczesnych finansów, rachunkowości i zarządzania, a zdając egzaminy dopasowane do wymagań ACCA otrzymują zwolnienia z egzaminów w ramach kwalifikacji ACCA. W Polsce studia z ACCA są dostępne w ramach 16 programów prowadzonych na 9 wiodących uczelniach ekonomicznych.

Jak stwierdza prof. Danping Chen z Nanjing Audit University, gdzie od 1998 roku istnieją stałe stacjonarne studia ACCA, istotne są wysokie wymagania i najlepsza kadra naukowa. W NAU zatrudnieni są profesjonaliści kształcący w kwalifikacjach ACCA z Malezji, Singapuru, Hongkongu i Wielkiej Brytanii, zaś z 1500 aplikantów na studia ACCA przyjmowanych jest tylko ok. 300. Ważne jest też stałe łączenie teorii z praktyką, włączanie kursów online w strukturę nauczania oraz zapoznawanie z najnowszymi pracami teoretycznymi i studiami przypadków z dziedziny finansów. Z kolei, jak zauważa prof. Pavel Nastase z The Bucharest Univeristy of Economic Studies (ASE) w obecnym modelu kształcenia, konieczne są istotne zmiany. Dzisiejsi studenci i młodzi pracownicy są bowiem „cyfrowymi tubylcami” wychowanymi w świecie mediów elektronicznych i rozwiązań teleinformatycznych.

W tej sytuacji prof. Nastase proponuje nowy model kształcenia: mieszany lub hybrydowy. Zawiera on od 30 do 70 proc. treści oraz samych case-studies podawanych on- -line poprzez specjalną dedykowaną dla studentów platformę. Wartością dodatkową w tym systemie kształcenia jest oswajanie się ze stałą obecnością komponenty teleinformatycznej w zarządzaniu, rozwijanie współpracy on-line, ułatwienie przekazywania wiedzy od wykładowcy do studenta oraz tworzenie „sieci wiedzy” ułatwiającej dostęp do danych i treści także dla korzystających z urządzeń mobilnych, jak smartfony.

W niedalekiej przyszłości na podstawie doświadczeń wymienianych przez profesjonalistów na konferencjach takich jak warszawska, dzięki ACCA powstanie nowoczesny i elastyczny zarazem program kształcenia ekspertów w dziedzinie finansów, którzy ułatwią szybki rozwój gospodarczy, stabilizujący światową ekonomikę.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Materiał partnera Strony - ACCA; Red. MM

Polecane