Start-upowe projekty stają się coraz bardziej atrakcyjne dla menedżerów wysokiego szczebla. W technologiczne angażują się nie tylko w roli inwestorów. Adam Sawicki, były prezes T-mobile Polska i były członek zarządu AmRestu, został przewodniczącym rady nadzorczej spółki Justtag z portfela wehikułu inwestycyjnego Dirlango Łukasza Wejcherta. Start-up inwestorsko wspomaga także Deutsche Telekom, właściciel marki T-Mobile.

— Po zakończeniu współpracy z T-Mobile’em i AmRestem skupiłem się głównie na nowych technologiach, w szczególności big data. Justtag idealnie wpisuje się w ten nurt, wykorzystuje unikatowe dane o zachowaniach użytkowników w świecie offline, aby zwiększać sprzedaż u swoich klientów i precyzyjnie mierzyć zwrot z inwestycji w reklamę online. Obecnie przestrzenie online i offline bardzo mocno się przenikają, tworząc pole do popisu dla start-upów. Dostrzegam duży potencjał w młodych przedsiębiorstwach. Interesują mnie natomiast spółki, które mają już przetestowane na rynku rozwiązania i pierwszych odbiorców — mówi Adam Sawicki.
Dane o kliencie
Justtag rozwija dwa produkty: Koala- Metrics i JustWiFi, bazujące na zaawansowanych systemach analitycznych. Pierwszy stanowi pakiet narzędzi umożliwiających tworzenie internetowych kampanii marketingowych opartych na zachowaniach klientów w obszarze offline, np. w tradycyjnych salonach sprzedaży. Drugi natomiast ułatwia kreowanie przekazów online — reklamowych i informacyjnych — dla użytkowników sieci wi-fi udostępnianych w przestrzeni publicznej. Z systemów korzystają m.in. sieci handlowe takich marek, jak: Volvo, BMW, Mercedes, KIA, Danone, Triumph, MoneyGram. Startupowcy poznali Adama Sawickiego w czasach jego prezesury w T-Mobile’u. Spółka współpracowała z Hub:raumem, czyli krakowskim akceleratorem Deutsche Telekomu. Ich współpraca była kontynuowana, gdy menedżer przeszedł do AmRestu — Justtag był testowany w kontekście zwiększania lojalności klientów restauracji i pozyskiwania danych o ich nawykach konsumenckich.
— Obecnie nasze produkty uzupełniają reklamową i analityczną odnogę działalności T-Mobile’a. Prowadzimy wspólne rozmowy z klientami i zaczynamy zarabiać — mówi Tomasz Chłodecki, prezes Justtaga. — Ostatnio sporo się mówi o transformacji cyfrowej. Jednak w Polsce niewielu menedżerów ma wystarczającą wiedzę i dobrą intuicję, pozwalające skutecznie zmieniać firmy i cały rynek — uważa Adam Sawicki.
Nowe rynki
Justtag planuje intensywny rozwój produktów, chce ponadto spróbować swoich sił poza Polską.
— Rozwiązania Justtaga mogą być z powodzeniem sprzedawane za granicą. Wsparcie spółki w ekspansji będzie jednym z moich zadań. Poszukujemy kontaktów i przygotowujemy start-up do realizacji pilotażowych wdrożeń u zagranicznych klientów, a także do udziału w międzynarodowych targach technologicznych — informuje Adam Sawicki.
Na wsparcie menedżera mocno liczy Łukasz Wejchert. Podkreśla jego doświadczenie biznesowe wyniesione z korporacji oraz współpracy ze start-upami, technologiczną pasję i międzynarodowe kontakty. Dla Justtaga ma stanowić również podporę w rozwoju produktów i strategii sprzedaży.
— Szef Justtaga zyskał doskonałego sparingpartnera — podkreśla szef Dirlango.
Według Łukasza Wejcherta, spółka weszła już w fazę scale-up, czyli szybkiego wzrostu. Teraz potrzebuje pozyskać do współpracy nowych partnerów, w Polsce i za granicą. Gdy zacznie zwiększać skalę działania, w przyszłym roku zainicjuje kolejną rundę inwestycyjną.
— W Polsce Justtag przekroczył już próg rentowności. Szacujemy, że rok 2019 zakończymy z pozytywnym wskaźnikiem EBITDA. Planujemy jednak intensywną ekspansję zagraniczną, potrzebny więc będzie dodatkowy kapitał — wyjaśnia Tomasz Chłodecki.
Adam Sawicki, który jako inwestor zaangażowany jest już w Dirlango, nie składa wprawdzie deklaracji, ale rozważa opcję dodatkowej kapitalizacji spółki. W inwestorskim portfelu ma też kilka innych start-upów z Polski i z zagranicy. Zainwestował np. w rodzimy projekt Cosmose, wspierany m.in. przez fundusz TDJ Pitango. To software’owa spółka, „łącząca właścicieli sklepów z reklamami online, pomagająca przewidzieć, kto, kiedy i gdzie dokona zakupu” — jak opisują ją inwestorzy.
Interesują go również projekty z sektora foodtech. Były prezes T-Mobile’a angażuje się ponadto w programy mentoringowe dla młodych menedżerów. Jest członkiem rady doradczej Leadership Academy for Poland, udziela się także w Singularity University.