Czytasz dzięki

Administracja też zaciśnie pasa

opublikowano: 20-04-2020, 22:00

Zmiany w tarczy antykryzysowej umożliwią zaciśnięcie pasa budżetówce oraz poszerzą grono firm korzystających ze zwolnienia z opłacania składek na ZUS — mówi wiceminister rozwoju Krzysztof Mazur, który odpowiadał na pytania użytkowników serwisu zdrowybiznes.pb.pl w programie „Gorąca linia”

WUP: Czy można jednocześnie skorzystać z dofinansowania do wynagrodzeń pracowników w związku z redukcją czasu pracy i płacy o 20 proc. oraz z umorzenia składek na ZUS?

Fot. WM

Krzysztof Mazur, wiceminister rozwoju: Na wstępie zachęcam wszystkich przedsiębiorców, by odwiedzali witrynę tarczy antykryzysowej na stronie https://www.gov. pl/web/tarczaantykryzysowa. Tam opisane są zasady wsparcia w formie praktycznych pytań i odpowiedzi. W przypadku rozwiązań, które wymagają złożenia wniosku — od razu znajdziemy odnośniki do odpowiednich formularzy. To wszystko zintegrowane jest na jednej stronie. Jeśli zaś chodzi o łączenie zwolnienia z opłacania składek na ZUS na trzy miesiące i np. redukcji czasu pracy, to taka możliwość istnieje. Można łączyć te dwa mechanizmy, pod warunkiem spełnienia wymogów dla każdego ze wspomnianych instrumentów.

ANONIM: Jak wysoką pomoc mogę dostać na dofinansowanie mojego pracownika? Na jak długo? Jestem mikroprzedsiębiorcą.

Wszystkie mechanizmy wsparcia w ramach tarczy antykryzysowej planowane są na trzy miesiące. Dalsza perspektywa czasowa zależy od rozwoju epidemii. Przykładowo, w przypadku osób, które uzyskiwały dochód z umów cywilnoprawnych, a utraciły tę możliwość w związku z epidemią COVID-19, uchwalona w ubiegłym tygodniu przez parlament ustawa zakłada, że zapomoga w wysokości 2080 zł będzie wypłacana przez trzy miesiące. To kwota netto, bo od tej sumy nie będą odprowadzane składki. Pozostałe formy wsparcia to wspomniany już tzw. przestój ekonomiczny. Wymiar czasu pracy pracowników redukuje się do połowy etatu, nie przychodzą do pracy, czekając na lepsze czasy, a do wynagrodzenia każdego takiego pracownika, bez względu na wielkość firmy i sektor, można wnioskować o dofinansowanie do 1500 zł. To rozwiązanie stosuje się, gdy firma straciła 15 proc. obrotu w porównaniu do analogicznych miesięcy w roku poprzednim albo w perspektywie jednego miesiąca spadł on o 25 proc. Drugi mechanizm jest pomyślany dla firm, które nie są w aż tak tragicznej sytuacji, ciągle utrzymują produkcje i sprzedaż. W tym przypadku można skorzystać z obniżenia wymiaru pracy i płacy pracownikom. To solidarnościowy mechanizm, w którym pracodawca umawia się z pracownikiem, że obniża jego pensję o 20 proc. Połowę tego obniżonego wynagrodzenia wypłaca z kolei pracownikowi państwo, nie więcej jednak niż 2400 zł za etat miesięcznie. W obu przypadkach firmy muszą utrzymać przez 12 miesięcy pracowników objętych pomocą. Dla mikrofirm (zatrudniających do 9 osób) proponujemy również zwolnienie ze składek ZUS przez trzy miesiące.

ANONIM: Czy są inne warunki poza spadkiem przychodów o 15 proc. [w skali dwóch miesięcy — red.] do otrzymania „postojowego”?

Przedsiębiorca musi mieć uregulowane zobowiązania za 2019 r. Nie może zalegać z uregulowaniem zobowiązań podatkowych, składek na ubezpieczenia społeczne, zdrowotne, Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych, Fundusz Pracy lub Fundusz Solidarnościowy w 2019 r. Ten warunek wprowadziliśmy po to, aby nie było tzw. pasażerów na gapę, czyli firm, które jeszcze przed epidemią były w kryzysie. Dodatkowo jest spójny ze stanowiskiem Komisji Europejskiej co do tego, jak pomagać firmom w trakcie pandemii. Zakład Ubezpieczeń Społecznych doprecyzował, że wyłączenie odnosi się do zaległości 12-miesięcznych. Jeżeli więc firma miała miesięczne czy dwumiesięczne przesunięcia, to problemu z uzyskaniem pomocy nie będzie. Jeżeli natomiast te zobowiązania wobec wymienionych przeze mnie instytucji były dłuższe niż 12 miesięcy, nie może skorzystać ze wsparcia. Wyłączone są także firmy, co do których zachodziły przesłanki do ogłoszenia upadłości.

Zdrowy Biznes
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
×
Zdrowy Biznes
autor: Katarzyna Latek
Wysyłany nieregularnie
Katarzyna Latek
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

„PB”: Jakie najistotniejsze zmiany w tarczy antykryzysowej przegłosował Sejm w ubiegłym tygodniu?

Najważniejszy punkt to rozszerzenie grupy firm, które mogą skorzystać z trzymiesięcznego zwolnienia z opłacania składek na ZUS o firmy zgłaszające do ubezpieczeń od 10 do 49 osób. Kolejna istotna zmiana to przedłużenie o dwa miesiące wypłat zapomogi dla osób, które z powodu epidemii przestały uzyskiwać dochód z umów cywilnoprawnych lub na tzw. samozatrudnieniu. Po trzecie, pojawił się zasiłek dla rolników objętych kwarantanną w wysokości 50 proc. płacy minimalnej. Są też zapisy pozwalające dokonywać redukcji wynagrodzenia w administracji. Mówiłem o rozwiązaniu 20-40-40, w którym koszty wynagrodzenia biorą na siebie pracownik, pracodawca i państwo. Budżetówka też powinna się włączyć w solidarnościowe zaciskanie pasa w czasach kryzysu. Redukcja wynagrodzenia w administracji będzie zależała od sytuacji budżetu państwa. Mam nadzieję, że do tego nie dojdzie, a jeśli dojdzie, to tylko czasowo.

ADAM: Jestem muzykiem. Obecnie mój przychód spadł do zera. Wcześniej zarabiałem 70 tys. zł rocznie na umowach o dzieło na pojedyncze koncerty. Gdzie mam szukać pomocy?

Odsyłam pana Adama i wszystkie osoby będące w podobnej sytuacji do Funduszu Promocji Kultury. Uruchomiło go Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Można do niego aplikować w trybie ciągłym i poinformować o swoich dochodach za ostatnie 12 miesięcy. Dokładny formularz i instrukcje są dostępne na stronach MKiDN. Równolegle uruchomiony został program Kultura w Sieci, który ma pomóc jednostkom kultury przejść do internetu, i tam popularyzować swoją działalność. Program jest skierowany do osób, które np. prowadząc teatr, mogą zastanowić się, na ile mogą prowadzić taką działalność przez internet i organizować spektakle online. Ministerstwo Kultury pracuje także nad specjalnym programem restartu kultury. Nie ma on jeszcze swojej nazwy, natomiast zapowiedź jego utworzenia padła już ze strony wicepremiera Piotra Glińskiego. Będzie to wsparcie dla odbudowy działalności instytucji kultury. Ponadto artyści mogą również korzystać z omawianego już wcześniej świadczenia na rzecz osób zarabiających na umowach cywilnoprawnych.

ANONIM: Jak sięgnąć po pomoc? Jakie są drogi i punkty kontaktowe?

Integratorem pomocowej działalności jest tarcza antykryzysowa, wszelkie informacje dostępne są na stronach gov.pl/tarczaantykryzysowa. Tam mamy też do dyspozycji infolinię (22 484 84 84, 732 122 500) oraz czat. Operatorem pomocy w zakresie zawieszenia płatności składek jest ZUS. Kwestie związane z postojowym obsługują wojewódzkie i powiatowe urzędy pracy. Jeśli chodzi o pozyskiwanie kapitału na działalność — tutaj najlepszym adresem będzie Bank Gospodarstwa Krajowego, który udziela gwarancji de minimis na kredyty obrotowe. Natomiast w przypadku tarczy finansowej, ogłoszonej tuż przed świętami, operatorem będzie Polski Fundusz Rozwoju i tam będzie można składać wnioski o wsparcie dla małych, średnich i dużych firm. To będzie pomoc, która będzie funkcjonowała trochę na zasadzie kredytu studenckiego: bierzemy, gdy jesteśmy na studiach, a spłacamy go, gdy mamy zarobki i zaczynamy karierę zawodową. Tu będzie podobnie: bierzemy takie wsparcie teraz, w kłopotach, a spłata następuje po trzech latach, gdy, mam taką nadzieję, wszyscy zapomnimy o COVID-19.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Paweł Sołtys

Polecane