Advent wchodzi w biznes sercowy

Magdalena Graniszewska
opublikowano: 2011-10-14 00:00

Fundusz private equity, który jest właścicielem WSiP, chce zainwestować około 250 mln zł w Polsko-Amerykańskie Kliniki Serca

Negocjacje największej w Polsce sieci klinik kardiologicznych z międzynarodowym funduszem private equity Advent International są na ostatniej prostej.

— Transakcja powinna zostać sfinalizowana w ciągu miesiąca — mówi „Pulsowi Biznesu” osoba zbliżona do rozmów. Polsko-Amerykańskie Kliniki Serca, bo to o nie chodzi, należą do spółki American Heart of Poland (AHP). Założone zostały przez grupę lekarzy z Polski i Stanów Zjednoczonych, którzy — jak wynika z naszych informacji — mają nadal kontrolować ten biznes. Advent ma kupić mniejszościowy pakiet akcji za kwotę zbliżoną do 90 mln USD. Na transakcję zgodził się już UOKiK (z wnioskiem wystąpił wehikuł inwestycyjny Heart z Luksemburga, za którym stoi właśnie Advent).

— Nie komentujemy — mówi Anna Czywczyńska reprezentująca Advent International. To samo usłyszeliśmy od Katarzyny Adamek, która kilka dni temu została prezesem AHP.

Allenort też na sprzedaż…

Ze strony internetowej AHP wynika, że firma zarządza dwunastoma oddziałami, czternastoma poradniami, dwiema pracowniami i centrum badawczo- -rozwojowym, koncentrując działalność na południu Polski. W połowie zeszłego roku kupiła też od skarbu państwa Uzdrowisko Ustroń, płacąc 90 mln zł. Z danych dostępnych w KRS wynika, że w 2009 r. AHP osiągnęło 96 mln zł przychodów, 23 mln zł zysku operacyjnego i 19,9 mln zł zysku netto.

Zarząd firmy nie ujawnia strategii. Można jednak przypuszczać, że stawia na budowę nowych klinik. W połowie tego roku AHP anonsowało, że rusza z budową kolejnej kliniki w Wodzisławiu. Inwestycji potrzebuje też zapewne uzdrowisko. Pieniądze mogą być również potrzebne do spłaty zadłużenia zaciągniętego na potrzeby transakcji prywatyzacyjnej (firma wyemitowała obligacje).

Branża przypuszcza, że AHP może mieć też w planach konsolidację. Tym bardziej że trzy tygodnie temu ruszył oficjalny proces sprzedaży sieci klinik kardiologicznych Allenort, należącej do znanego biznesmena Marka Jutkiewicza, współzałożyciela napojowego Hoopa, a także aktywnego inwestora giełdowego (Mispol, Makarony Polskie, Gant).

— Nie komentuję — ucina Marek Jutkiewicz.

Sieć Allenort to dziś dziesięć placówek, z czego cztery są w Warszawie. Pod względem geograficznym mogłaby być komplementarna z siecią AHP. Na początku tego roku pisaliśmy w „PB”, że Allenort szuka partnera, który pomógłby sfinansować rozwój projektów onkologicznych oraz budowę specjalistycznego wieloprofilowego szpitala. Wartość tych inwestycji miała sięgnąć nawet 300 mln zł.

…ale nie dla Adventu

Nie wszyscy jednak wierzą w alians Allenortu z AHP i Adventem.

— Właściciele Allenortu rozmawiają i z podmiotami branżowymi, i finansowymi, w tym funduszem Advent International. Wątpię jednak, by osiągnęli porozumienie z funduszem. Według mojej oceny, zarówno AHP, jak i Allenortowi mniej chodzi o konsolidację branży, a bardziej o wpuszczenie do biznesu kogoś o silnej pozycji finansowej. Do tego dochodzi specyfika środowiska medycznego, czyli rozbudowane „ego” lekarzy, które może utrudniać współpracę — mówi „PB” anonimowo osoba z sektora private equity. W Polsce Advent International zainwestował dotychczas m.in. w Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne (największy polski wydawca podręczników szkolnych i materiałów edukacyjnych) i Ultimo (największa w Polsce spółka zajmującą się kupnem i windykacją należności). W branży medycznej nie był obecny, ale w innych krajach jest aktywny w tym sektorze. Ostatnio kupił spółki medyczne w Wielkiej Brytanii i na Ukrainie.

W kardiologię warto inwestować, ale nie tylko w nią. Potencjał mają też onkologia, diagnostyka, neurologia czy okulistyka

To, że polski rynek kardiologiczny przyciąga fundusze private equity, jest dla branży logiczne. — Inwestycje w tej branży, a także jej konsolidacja to naturalny proces, dający potężne synergie. W Stanach Zjednoczonych duże sieci szpitalne funkcjonują już od lat 70, a w Europie celują w tym Niemcy i kraje południowe — mówi Piotr Gerber, prezes sieci medycznej EMC Instytut Medyczny.

Wtóruje mu Adam Rozwadowski, prezes Enel-Medu.

— Ten rynek jest już trochę nasycony, zatem rośnie atrakcyjność przejęć, a spada samodzielnego otwierania nowych klinik — zauważa Adam Rozwadowski.

Rynek na miliardy…

Przyciąga wielkość rynku. NFZ przeznacza na kardiologię 10 proc. budżetu, czyli około 2 mld zł rocznie. Przedstawiciele branży podkreślają, że do tego należy doliczyć sektor prywatny, a ponadto — rynek leków, które są bardzo drogie. W takim ujęciu wartość rynku może dochodzić nawet do 5 mld zł. Jest więc o co walczyć. Niektóre firmy to robią,

— Enel-Med nie prowadzi klinik kardiologicznych, ale niedawno otworzyliśmy dwa centra diagnostyki kardiologicznej, w Warszawie i w Gdańsku, wykonujące badania tomograficzne i rezonansowe. Jeśli się sprawdzą, podejmiemy decyzję o otwarciu kolejnych. Oczekiwania mamy jednak optymistyczne, nie tylko ze względu na atrakcyjna wycenę takich badań przez NFZ. Na badania kardiologiczne decyduje się duża część pacjentów komercyjnych, ponieważ od dobrej diagnozy zależy decyzja o skierowaniu na operację lub leczenie farmakologiczne — wyjaśnia Adam Rozwadowski.

Rozwoju w obszarze kardiologii nie przewiduje tymczasem EMC.

— Mamy kardiologię, ale nie zamierzamy na nią mocniej stawiać. Jest teraz wprawdzie świetnie wyceniana przez NFZ, ale nie wiadomo, jak długo jeszcze tak będzie. Dlatego stawiamy na kompleksowość, by nie uzależniać się od jednego segmentu. Nasza strategia zakłada oferowanie szerokiego wachlarza usług medycznych na obszarach bliskich geograficznie. Konkretnie

— oferujemy klientom dostęp do przychodni, szpitali podstawowych i specjalistycznych głównie na Śląsku, choć ostatnio otworzyliśmy też szpital w podwarszawskim Piasecznie — tłumaczy Piotr Gerber.

…ale są też inne

Na przykładzie kardiologii widać postępującą specjalizację klinik w Polsce. Potencjał leży w wielu obszarach.

— Widać to też w onkologii i ortopedii. Położnictwo już się nasyciło, perspektywiczna wciąż jest diagnostyka — uważa Adam Rozwadowski.

Krzysztof Cetnar, prezes Carolina Medical Center, wskazuje też na neurologię, szczególnie jeśli chodzi o leczenie bólów kręgosłupa, a także na okulistykę.

30 mld zł Tyle rocznie Polacy wydają na prywatne leczenie...

1,6 mln ...korzysta z abonamentów medycznych...

500 tys. . ..ma wykupione dodatkowe ubezpieczenie zdrowotne...

360 ...tyle jest w Polsce niepublicznych zakładów opieki zdrowotnej...

13 tys. ...a tylu pacjentów rocznie przyjmuje niepubliczna placówka.

OKIEM EKSPERTA

Warto się przyjrzeć dystrybutorom leków

SYLWIA JAŚKIEWICZ

analityk Domu Maklerskiego IDMSA

Branżę medyczną na pewno można uznać za perspektywiczną, co wynika z wielu czynników, choćby starzenia się społeczeństwa i trudnego dostępu do świadczeń finansowanych przez państwo. Zajmuję się rynkiem dystrybucji i sprzedaży leków, a ten czekają poważne zmiany związane z nowymi przepisami, które będą obowiązywać od przyszłego roku. Firmy szykują się do tych zmian, a w branży dominuje niepewność co do ich efektów. To, w połączeniu ze słabymi wynikami większości dystrybutorów, spowodowało niskie notowania na giełdzie, co z kolei powinno skłonić inwestorów do przyjrzenia się niektórym z nich.

OKIEM EKSPERTA

Potencjał do konsolidacji jest w rehabilitacji

KRZYSZTOF CETNAR

prezes Carolina Medical Center warszawskiej kliniki ortopedycznej

Światowe doświadczenia pokazują, że konsolidacja w branży medycznej to zwykle domena funduszy. Sektor jest bardzo kapitałochłonny, zatem dopiero duża skala daje szansę na duże zyski. W branży ortopedycznej proces konsolidacji na razie nie następuje. Nie ma po prostu wystarczającej liczby podmiotów o czystym profilu ortopedycznym. Jest to zwykle część szpitali. Carolina jest tu wyjątkiem, choć zajmujemy się również kręgosłupem i reumatologią. Potencjał konsolidacyjny widzę natomiast w obszarze rehabilitacji. Warto budować ogólnopolską sieć, standaryzując ofertę i jakość świadczeń. Zaletą sieci byłaby niewielka odległość od domu pacjenta, który po leczeniu w odległym specjalistycznym szpitalu — mógłby kontynuować rehabilitację blisko miejsca zamieszkania. To jest element strategii Caroliny.